علی لاریجانی، رئیس مجلس باقی ماند

By | ۱۳۹۷-۰۳-۲۴

علی لاریجانی در دومین دور رای‌گیری برای انتخاب ریاست مجلس با کسب ۱۴۷ رای، برای یک سال دیگر به ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. مسعود پزشکیان و علی مطهری دو نایب رئیس مجلس شدند.

علی لاریجانی روز چهارشنبه (۹ خرداد/ ۳۰ مه) برای سومین سال پیاپی در دوره دهم قانون‌گذاری، به ریاست مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.

در جریان دور دوم رای‌گیری از مجموع ۲۷۹ رای اخذ شده، علی لاریجانی ۱۴۷ رای و رقیب او محمدرضا عارف ۱۲۳ رای کسب کردند.

در دور نخست رای‌گیری رقابت‌ها میان سه نفر بود، اما حمیدرضا حاجی‌بابایی در دور دوم به سود لاریجانی کنار رفت. حاجی‌بابایی در دور نخست رای‌گیری ۵۴ رای آورده بود.

رای لاریجانی کمتر از حد انتظار

کسب ۱۴۷ رای از سوی علی لاریجانی برای ریاست مجلس کمتر از حد انتظار بود.

روز گذشته (سه‌شنبه ۸ خرداد) مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که نشستی از فراکسیون‌های مجلس برای حمایت از ریاست علی لاریجانی برگزار شده که ۱۷۱ نفر در آن شرکت داشتند و همگی در حمایت از علی لاریجانی به اتفاق نظر رسیده‌اند. اما هنگام رای‌گیری در روز چهارشنبه چنین اتفاقی نیفتاد.

رقابت سه نامزد در دور نخست و رقابت عارف با حمایت فراکسیون امید در دور دوم، نشان داد که موقیعت لاریجانی در ریاست مجلس نسبت به سال پیش تضعیف شده است.

در انتخابات تعیین ریاست مجلس در روز ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ علی لاریجانی با ۲۰۴ رای از مجموع ۲۶۸ نماینده حاضر در مجلس عنوان رئیس قوه‌ مقننه انتخاب شده بود. امسال تعداد نمایندگان حاضر بیشتر از سال قبل و ۲۷۹ نفر بود اما لاریجانی تنها ۱۴۷ رأی آورد.

انتخاب دو نایب رئیس

بعد از انتخاب علی لاریجانی رییس سومین دوره انتخابات ریاست مجلس دهم، چهار نماینده به عنوا کاندیدای نواب رییس معرفی شدند.

مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید، عبدالرضا مصری از فراکسیون ولایی و هادی قوامی از فراکسیون مستقلین برای نائب رییسی مجلس کاندیدا شدند.

بر این اساس از ۲۷۹ رای اخذ شده پزشکیان با ۱۵۷ رای و مطهری با ۱۴۳ رای به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.

عبدالرضا مصری نیز ۱۳۴ رای و هادی قوامی ۸۱ رای کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *