گرانی و نوسانات ارزی؛ گزارشی از دومین روز اعتراضات گسترده بازاریان

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

خبرگزاری هرانا :

اعتراضات بازاریان که از روز دوشنبه ۴ تیرماه آغاز شده بود، امروز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی در تهران و بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت. این اعتراضات در تهران و برخی شهرها همزمان با سردادن شعار و دخالت نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. ماموران نیروی انتظامی با شلیک گاز اشک آور و تخریب اموال مردم سعی در پراکنده کردن معترضان کردند. طی روز گذشته و امروز تعدادی از معترضان توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برخی نیز بازداشت شدند و از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست. رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این رابطه اظهار کرد که دستور قضایی برای معترضان بازداشت شده صادر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز دوشنبه ۴ تیرماه بسیاری از بازاریان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به افزایش قیمت ارز، گرانی کالاها و رکود بازار اعتصاب کرده و در اعتراض به وضعیت معیشتی خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

لازم به ذکر است که این اعتراضات ابتدا در روز یکشنبه ۳ تیرماه به شکل محدودی از فروشگاه‌های علاءالدین و چارسو در تهران آغاز شد. با گذشت یک روز سایر بازاریان در تهران و دیگر شهرها به آن پیوستند و با گسترش یافتن آن و درگیری نیروهای امنیتی، اعتراضات به خشونت کشیده شد.

روز سه‌شنبه درحالی‌که برخی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت اعلام کردند که این اعتراضات پایان یافته اما تصاویر و گزارشات حاکی از این بود که در این روز بسیاری از بازاریان تهران، شیراز، کرج، کرمانشاه، اصفهان و اراک در اعتراض به این نابسامانی دست از کار کشیده و با سر دادن شعارهایی نظیر “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”، “سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن”، “بی غیرت‌ها حیا کنید، مملکت را رها کنید“، نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”، “مرگ بر گرونی”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتتو نشون بده”، “نیروی انتظامی حمایت، حمایت” و “مرگ بر دیکتاتور” اعتراض خود را نشان دادند.

تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که امروز ماموران نیروی انتظامی با شلیک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن معترضان داشته و برخی از معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برخی نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست. همچنین گزارشات تصویری حاکی از این بود که نیروهای پلیس اقدام به تخریب اموال مردم کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز از تعطیلی ایستگاه متروی ملت خبر داده است. گفته شده که این ایستگاه مترو به دنبال تجمع‌های اخیر در محدوده بازار و برای جلوگیری از جمع شدن مردم تعطیل شده است.

بازار عباس آباد، بخش‌هایی از بازار بزرگ و مغازه‌های خیابان لاله‌زار در تهران نیز امروز تعطیل بوده‌اند و تجمعات و اعتراضاتی در خیابان لاله‌زار صورت گرفته و سطل‌های بزرگ زباله در وسط این خیابان به آتش کشیده شده‌اند. گزارش شده که در جریان تجمعات خیابان لاله‌زار تعدادی از معترضان در پی حمله ماموران زخمی شده‌اند.

با وجود گسترش اعتراضات به شهرهای مختلف، حسن روحانی رئیس جمهور ایران صبح روز سه‌شنبه در همایش سراسری دستگاه قضا در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، با بیان اینکه چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: “آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها ۴۴ درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است”.

حسن روحانی در ادامه مدعی شد: “هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم”.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در همایش قوه قضاییه گفت: “با اینکه به مشکلات اقتصادی و وجود نقدینگی زیاد اذعان می کنیم اما این هم مسلم است که عده‌ای با سرمایه‌های کلان خود، در بازار تلاطم ایجاد می‌کنند. به اخلالگران نظام اقتصادی هشدار می دهم که خوب گوش کنند و پنبه‌ها را از گوش درآورند و چشم‌هایشان را باز کنند زیرا این کار مجازات‌های بسیار سنگینی دارد. فردا نگویند که اخلال در نظام اقتصادی کشور چنین مجازات سنگینی دارد”.

وی همچنین خطاب به عموم مردم گفت: “امروز جنگ اقتصادی است و دشمن از طریق جنگ اقتصادی وارد میدان شده و هر روز یک عملیات روانی جدید دارد. می‌گویند از چندم آبان ‌تحریم می‌کنیم، باید گفت به جهنم که تحریم می‌کنید. مردم حاضر نیستند استقلال خود را پای وعده‌های پوچ دشمن بدهند”.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه این همایش با بیان اینکه عوامل این اعتراضات دیشب شناسایی شدند، عنوان کرد: “تعداد زیادی از این افراد دستگیر و بازداشت شدند. محرکین اصلی حادثه که با برنامه‌ریزی در نقاط مختلف تهران به تهدید بازاری‌ها اقدام کردند که اگر بازار را نبندید فلان کار را انجام می‌دهیم توسط پلیس و دستگاه امنیتی شناسایی شدند و امروز تحویل دادستانی می‌شوند”.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این رابطه گفت: “به هیچ عنوان عموم جمعیت دیروز را مصداق اخلاگری در اقتصاد کشور نمی‌دانیم اما افرادی هستند که اخلال انجام دادند که دستور قضایی برای آنان صادر شد.‌‎ این افراد در برابر میز قاضی و اقتدار قاضی زمین خواهند خورد”.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *