فشار نمایندگان مجلس بر روحانی برای برکناری وزرای اقتصادی

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

در میان ناآرامی بازارها در ایران روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری، خواستار تغییر “تیم اقتصادی” او شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که همراه با غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه به حسن روحانی نوشته‌اند که تیم اقتصادی او در “وضعیت نابسامان” اخیر “آمادگی یا توان لازم را ندارد.”

روسای دو کمیسیون اقتصادی مجلس از رییس‌جمهور ایران خواسته‌اند که از نیروهای “کارآمد، جوان و چابک” استفاده کند.

همزمان با اعتراضات اخیر در بازار ایران و اعتصاب و تظاهرات در تهران و چند شهر دیگر، فشار بر دولت حسن روحانی افزایش یافته است.

بازاریان در تهران و چند شهر دیگر روزهای دوشنبه چهارم و سه‌شنبه پنجم تیرماه اعتصاب کردند. رییس قوه قضاییه هم “برهم‌زنندگان ثبات اقتصادی” را به مجازات سنگین و اعدام تهدید کرده است.

حسن روحانی: سیاه‌نمایی است

حسن روحانی دیروز سه‌شنبه پنجم تیرماه در اولین واکنش به اعتراض‌ها گفت که درآمد دولت و دلار ریخته شده به خزانه نسبت به قبل کم‌تر نشده اما “سیاه‌نمایی آینده” و “ترساندن مردم از آینده” باعث ایجاد نگرانی و “انتظارات تورمی” شده است.

او در همایش قوه قضاییه گفت: “متاسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند. امروز در خدمت شما مسئولان شریف قوه قضاییه و ملت بزرگ ایران می‌گویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تامین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت.”

حسن روحانی از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس خواست “دست به دست هم دهند” تا از مشکلات عبور کنند. اما ظاهرا این سخنان همه نمایندگان مجلس را قانع نکرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت متعلق به مجلس، پورابراهیمی امروز چهارشنبه، ۶ تیرماه، در حاشیه جلسه مجلس به خبرنگاران گفت: “تیم اقتصادی دولت متناسب با شرایط کنونی کشور امکان همراهی نظام را به جهت اینکه بتواند بر این مشکلات فایق بیاید، ندارد.”

به گفته او بحران پیش آمده چند دلیل داشته که یکی از آنها ناتوانی تیم اقتصادی دولت در کنترل بازار ارز و دیگری تشدید التهابات توسط “دشمن” و ایجاد “فضای سیاسی و روانی” بوده است.

دیروز حسین مقصودی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس در نطقی در جلسه علنی با انتقاد از سیاست تک نرخی کردن ارز خواستار برکناری وزرای کار، اقتصاد، جهاد کشاورزی و رییس بانک مرکزی شد.

او با اشاره به بحران اقتصادی و گسترش فقر و اعتیاد در جامعه خطاب به حسن روحانی گفت که “پنبه را از گوش” درآورد، از “اتاق شیشه‌ای” بیرون بیاید و بین مردم برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *