ترامپ عربستان سعودی را به خط مقدم جنگ اقتصادی علیه ایران دعوت کرده است

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۷

به گزارش کالکو به نقل از بلومبرگ در حالی که کاخ سفید از متحدان خود خواسته تا ماه نوامبر خرید نفت ایران را متوقف کنند، به تشویق عربستان سعودی، رقیب اصلی ایران در خاورمیانه پرداخته تا بازار را قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در امریکا متوازن نگه دارد. با این حال، جبران کاهش فروش ایران می‌تواند عربستان را با چالش‌هایی مواجه کند؛ آن هم درست زمانی که بازار نفت با مشکلاتی چون سقوط صنعت نفت در ونزوئلا، آشفتگی و جنگ داخلی در لیبی دست و پنجه نرم می‌کند.

امریتا سن تحلیل‌گر ارشد نفتی در لندن می‌گوید: اگر متحدان امریکا واردات نفت از ایران را به صفر برسانند و از سوی دیگر دو کشور هند و چین هم خرید نفت از این کشور را کاهش دهند، بازار نفت روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه از نفت ایران را از دست می‌دهد. این میزان بسیار بیشتر از انتظارات تحلیلگران تا پیش از برگزاری اجلاس اوپک در وین است.

نمودار زیر صادرات نفت ایران را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. اگرچه آسیا همواره بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بوده اما بر اساس این نمودار، سهم اروپا در سال ۲۰۱۷ و با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای از خرید نفت ایران افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *