ایران کارخانه‌ تولید گاز یو اف ۶ در اصفهان را راه‌اندازی کرد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۷

رادیو فردا
پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، شـشم تیر ماه، از راه‌اندازی کارخانه تولید گاز یو اف ۶ اصفهان، «پس از ۹ سال»، خبر داد. مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا گفته است اقدامات اعلام شده از سوی تهران، ناقض برجام نیست ولی «کمکی به اعتمادسازی نمی‌کند».

به گفته سازمان انرژی اتمی ایران کارخانه تولید یو اف ۶ (UF6) در اصفهان «عمدتا به دلیل کمبود کیک زرد در کشور از سال ۱۳۸۸ عملاً غیرفعال بود». این سازمان اظهار داشته «پس از برجام و واردات مقدار زیادی کیک زرد و نیز افزایش تولید کیک زرد در داخل کشور، امکان راه‌اندازی مجدد این کارخانه به‌وجود آمده است».

رهبر جمهوری اسلامی در میانه خرداد ماه، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، از سازمان انرژی اتمی خواسته بود مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «فعلا در چارچوب برجام» و «هرچه سریع‌تر» فراهم کند.

پس از آن بود بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف ۶ و یو اف ۴ را آغاز می‌کند. همزمان رئیس این سازمان نیز اظهار داشت ایران در صورت خروج از برجام، طی یک و نیم تا دو سال می‌تواند به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی برسد.

سو، واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم است. هگزافلوراید اورانیوم، که فرمول آن یو اف ۶ است، ترکیبی است که در روند غنی‌سازی اورانیوم به‌کار می‌رود. در کنار آن فرمول دیگری نیز وجود دارد به نام یو اف ۴ که فرمول شیمیایی اورانیوم تترافلورید است. این گازها به سانتریفیوژها تزریق می‌شوند. برخی مقام‌های ایران گفته‌اند تزریق یو اف ۶ به سانتریفیوژهای آی‌آر هشت ایران، بخشی از «حقوق ایران بر اساس برجام» محسوب می‌شود.

شماری از کارشناسان می‌گویند بر پایه محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده در توافق اتمی و برجام، ایران عملا می‌تواند پس از ۱۵ سال به سوی ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی گام بردارد؛ چرا که قادر نیست بیش از پنج هزار سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

بهروز بیات، یکی از این کارشناسان، به رادیو فردا می‌گوید اظهارات آقای خامنه‌ای در مورد ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی «مصرف داخلی دارد».

سخنگوی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۵ خرداد ماه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد، با اشاره به اقدامات اعلام شده از سوی ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی، گفته بود آن‌ها ناقض برجام نیست ولی در «مقطع حساس» کنونی، کمکی به اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *