درگیری لفظی کریمی‌قدوسی با ظریف

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۷
روزنامه اعتماد نوشت: این‌طور که علی ادیانی‌راد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به «اعتماد» خبر داده، جواد کریمی‌قدوسی که در این سال‌ها بیش از هر نماینده اصولگرای دیگری منتقد برجام و عملکرد ظریف بوده، دیروز هنگامی که وزیر خارجه میهمان او و دیگر همفکرانش در فراکسیون نمایندگان ولایی بود، مسائلی را در انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی مطرح کرده که در ادامه منجر به بالا گرفتن تنش و درگیری لفظی میان این وزیر و آن وکیل شده است.

نماینده اصولگرای قائمشهر در مجلس که از پرداختن به جزییات بیشتر درمورد این درگیری لفظی خودداری کرد و معتقد است مباحثی که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها می‌گذرد، امانتی است نزد حضار، می‌گوید: در بخشی از این جلسه، و پس از آنکه چندنفر از اعضای فراکسیون ولایی به طرح انتقادهایی درمورد برجام و عملکرد وزارت خارجه مطرح کرده و گفتند که وزارت خارجه در این خصوص در چارچوب قانون عمل نکرده؛ چراکه مطابق فرمان رهبری و شرایط 9گانه مجلس، نسبت به دریافت تضامین کافی از دولت امریکا کوتاهی کرده است، گفت‌وگویی نیز میان کریمی‌قدوسی و ظریف اتفاق افتاد.

ادیانی‌راد درمورد این «گفت‌وگو» به «اعتماد» گفته است: «کریمی‌قدوسی ابتدا آمار و ارقامی را مطرح کردند که آقای ظریف این مسائل را مقرون به صحت ندانست اما کریمی‌قدوسی تاکید داشت که گفته‌هایش مستند است و اسناد آن نیز موجود است. درحقیقت یک گفت‌وگویی بین خودشان بود.»

ادیانی‌راد البته از پاسخ به این پرسش «اعتماد» که آیا موضوع این گفت‌وگو و اسناد کریمی‌قدوسی، چندتابعیتی بودن نزدیکان وزیر امور خارجه بوده است، خودداری کرد اما آنچنان که از اظهارات غیررسمی برخی دیگر اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی پیداست، انگیزه درگیری لفظی کریمی‌قدوسی و ظریف همان مدعیات همیشگی نماینده اصولگرای مشهد درمورد دوتابعیتی بودن دولتمردان و مدیران دولتی بوده است. مدعیاتی که اخیرا موضوع یک طرح تحقیق و تفحص مفصل نیز قرار گرفت و با این حال، خروجی این تفحص جز تکرار همان مدعیات غیرمستند حاوی نکته جدیدی نبود. این نخستین دعوای این دو با یکدیگر نیست. مهرماه 95 زمانی که وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به یکی از سوالات پرشمار کریمی‌قدوسی به صحن علنی آمده بود و این نماینده اصولگرای مشهد به نقل قول مذاکرات خصوصی امیرعبداللهیان و سرمدی دو نفر از معاونان وزارت امور خارجه اشاره کرد. اظهاراتی که با واکنش شدید وزیر امور خارجه روبه‌رو شد و کار به آن‌جا رسید که ظریف درمقابل نمایندگان مجلس، گفت: «اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرد.» آن زمان علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، به دو طرف نهیب زد که از دایره اخلاق خارج نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *