بیزینس دیلی: آیا ایران در آستانه یک انقلاب است؟

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

وب‌سایت خبری اقتصادی «اینوِستورز بیزینس دیلی» در آمریکا، روز جمعه ۸ تیرماه، در گزارشی این پرسش را مطرح کرده است که آیا موج اعتراضات چند روزه اخیر در مراکز تجاری و خیابان‌های تهران بیانگر این است که ایران در آستانه یک انقلاب قرار گرفته است؟

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: «درحالی که در آمریکا همه توجه به موضوع مهاجران غیرقانونی و انتخاب ریاست دادگاه عالی کشور معطوف شده است، ایران در میان یک طغیان اجتماعی بزرگ و در آستانه یک انقلاب قرار گرفته است. دفعه پیش که یک‌چنین وضعیتی پیش آمده بود، پرزیدنت اوباما به آن پشت کرد. این بار آمریکا از این معترضین در کف خیابان حمایت می‌کند.»

به گفته این گزارش، در روزهای اخیر تیتر اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های مهم جهان شامل «ایران، بازاری‌ها انقلاب به‌راه انداخته‌اند»، «زد و خورد میان معترضین و نیروهای پلیس برای روز سوم در تهران ادامه یافت»، «بازار بزرگ تهران در مخالفت با حکومت بسته شد» بوده است. اما به‌نظر می‌رسد توجه کمتری در میان سیاستمداران به عمق این حوادث شده است.

گزارش می‌افزاید: «اما این‌ها حوادثی بزرگ هستند. بسیار مهم و بزرگ. زیرا دیکتاتوری ۳۹ ساله روحانیون احتمالاً در آستانه سقوط قرار گرفته است و سیاست سرسختانه دولت ترامپ در مورد حاکمیت آنها اقتصاد کشور را هدف قرار داده است. ایرانی‌ها به زبان ساده هرگونه اعتقاد و باور خود به حاکمیت را از دست داده‌اند.

اینها همان بازاری‌هایی بودند که در حمایت از روحانیون سقوط محمدرضا شاه پهلوی را تسهیل کردند. ایا تاریخ در ایران در حال تکرار خود است؟ اگر چنین باشد، ایرانی‌ها نه‌تنها سازنده یک ایران نوین، بلکه یک خاورمیانه جدید خواهند بود.

ایرانی که با نوسازی و اقتصاد پویا و فرهنگ ملی خود و بدون سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد. آخرین بار ایالات متحده کناری ایستاد و به‌یاری ایرانیان نیامد. اما این بار فرق می‌کند. ما برای ایرانیان آرزوی دستیابی به آزادی و پیشرفت داریم. ملتی با هزاران سال تمدن مستحق رسیدن به این آرمان‌هاست»./ ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *