جواد فتحی : قدرت خودسرها در حاکمیت بیشتر از پایبندان به قانون است/ برای ما هم بسیار مبهم است کدام نهاد معلمان را دستگیر کرده است

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

محمد جواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه فعالیت خودسرها به دلیل ضعف قانونی نیست، گفت: فعالیت خودسرها به دلیل مشکل در قانون نیست اما مجلس می‌تواند با استفاده از بعد نظارتی خود مانع فعالیت آنها شود.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه قوانین بسیار شفاف، صریح و دقیق است و حقوق افراد در اعلام موضع و در اعتراض نسبت به یک مسئله دقیقا در قانون مشخص شده است، گفت: با توجه به اینکه قانون آیین دادرسی کیفری نحوه برخورد با متهمان را مشخص کرده است. قانون آیین دادرسی بسیار صریح و شفاف مشخص کرده که ضابطین چه حدود اختیاراتی دارند، چه کسانی هستند و چه اقداماتی را باید انجام دهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در قانون چیزی به نام افراد خودسر نداریم. اینکه افرادی به صورت خودسر احساس کنند که از طرف شریعت ماموریت مقابله دارند در هیچ جای قانون شناخته نشده و یک تخلف و تعدی آشکار نسبت به قوانین و مقررات است. مجلس از این جهت که چرا چنین اتفاقاتی پیش می‌آید باید نظارت خود را اعمال کند. باید مشخص شود که چرا افرادی که در هیچ کدام از قوانین به عنوان ضابط شناسایی نشدند و حق دخالت و اقدام در مقابله با تخلفات احتمالی و اتهامات احتمالی را ندارند، اقداماتی را انجام می‌دهند؛‌ لذا باید با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد.

فتحی در پاسخ به اینکه معلمان از سوی کدام نهاد بازداشت شده‌اند، گفت:‌ برای ما هم مسئله بسیار مبهم است و در فراکسیون امید هم این بحث وجود دارد که کمیته تشکیل شود و این موضوع را پیگیری کند که چه کسانی و با چه استنادی برخورد کردند. از قشر معلم شریف‌تر چه کسی را می‌توانیم پیدا کنیم؟ آنها همه همت و نیروی خود را صرف تعلیم و تربیت فرزندان این ملت می‌کنند حتما باید از حقوق ممتازه برخوردار باشند. باید به خواسته‌های معلمان توجه ویژه شود البته نه در شعار بلکه در عمل به واقع مجموع حاکمیت اعم از قوه مجریه و قوه مقننه باید ورود کند و مشکلات این قشر را برطرف کند.

فتحی گفت: مجلس می‌تواند با تحقیق و تفحص حداقل افراد خودسر را شناسایی و به مردم معرفی کند ولو اینکه عده‌ای نخواهند به مجازات رفتار شنیع و بد خودشان برسند.

او درباره سرنوشت طرح برخورد با برهم زنندگان مراسم‌های رسمی، گفت: من طراح این طرح هستم اما طرح برخورد با برهم‌زنندگان مراسم‌های رسمی هنوز در نوبت بررسی در کمیسیون حقوقی و قضایی قرار نگرفته و نمی‌دانم چرا این طرح هنوز در دستور قرار نگرفته است. حدود یک سال از ارائه این طرح می‌گذرد اما علیرغم اینکه کیهان خیلی گرد و خاک کرد و علیه ما شعار داد و در برخی موارد هم رسما و آشکارا به نمایندگانی که این طرح را امضا کرده بودند، توهین کرد اما این طرح هنوز در دستور قرار نگرفته است و دلیل آن را هم نمی‌دانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *