گردهمایی «مقاومت ایران» در پاریس با تاکید بر سرنگونی جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

در همایشی که «شورای ملی مقاومت» و نهاد مرتبط با آن «سازمان مجاهدین خلق ایران» روز شنبه نهم تیرماه در پاریس برگزار کردند، مریم رجوی، رهبر این سازمان، و شماری از سیاستمداران و مقام‌های پیشین آمریکا، اروپا و چند کشور منطقه سخنرانی کردند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و از مشاوران حقوقی دونالد ترامپ، بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، و همچنین نخست وزیر سابق کانادا و وزیران خارجه پیشین فرانسه و ایتالیا از جمله شرکت‌کنندگان در این همایش سالانه بودند.

از جمله مواردی که در گفته‌های سخنرانان این همایش مطرح شد می‌توان به اوضاع سیاسی و اقتصادی فعلی در ایران، پیامدهای خروج آمریکا از برجام و نقش اروپا در رابطه با ایران اشاره کرد اما محور اصلی این همایش اعتراض‌های گسترده در ایران بود که شرکت‌کنندگان آن را «نشانه سقوط جمهوری اسلامی در آینده نزدیک» دانستند.

در روزهای اخیر، اعتصاب و تجمعاتی در تهران و چند شهر دیگر برگزار شد که هرچند در اعتراض به گرانی و نابسامانی بازار ارز بود اما مطالباتی سیاسی و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه نیز در آنها مطرح شد.

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، به رادیو فردا گفت که سخنرانان نشست روز شنبه در پاریس بر «اقدام قاطع در برابر حکومت جمهوری اسلامی» تأکید کردند.

سازمان مجاهدین خلق به عنوان یکی از بدیل‌های مهم در مقابل رهبران جمهوری اسلامی مطرح می‌شود و اکثر اعضا و هواداران این سازمان، در پی تخلیه قرارگاه اشرف و سپس کمپ آزادی در عراق، فعالیت‌های خود را در آلبانی و چند کشور اروپایی دیگر ادامه می‌دهند.

جولیو ترتزی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا و یکی از سخنرانان همایش روز شنبه در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا خواستار تغییر سیاست اروپا و نزدیکی بیشتر به آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران شد.

بیل ریچاردسون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز پس از سخنرانی در این همایش به رادیو فردا گفت به دلیل نقش جمهوری اسلامی در بحران‌های سوریه و یمن، فشارها و تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش یابد اما او با خروج آمریکا از برجام «مخالف بوده است».

برنار کوشنر، وزیر خارجه سابق فرانسه، نیز در همایش پاریس با اشاره به اینکه رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند بین اروپا و آمریکا و کانادا اختلاف هست گفت: «باید بدانند که همه باهم توافق دارند و در کنار مردم ایران هستند».

به نوشته وبسایت سازمان مجاهدین خلق، مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، نیز در سخنرانی‌اش در همایش پاریس با اشاره به اعتراضات در ایران گفت: ولایت فقیه دچار عدم مشروعیت شده، موقعیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «تنزل پیدا کرده»،‌ تمام رژیم در تنگنای بی‌پولی است»، «سپاه پاسداران و بسیج ضدمردمی دچار ریزش شده» و «نمایش اصلاح‌طلبی برای حفظ رژیم دیگر تماشاچی ندارد».

مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، و همچنین شماری از اعضای رهبری این نهاد در فرانسه مستقر هستند.

مسعود رجوی، رهبر سابق سازمان مجاهدین خلق، بیش از ۱۵ سال است که در انظار عمومی دیده نشده و هیچ پیام صوتی یا ویدئویی از او منتشر نشده است.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۰ سال پیش از فهرست «گروه‌های تروریستی» اروپا، و حدود شش سال پیش نیز از فهرست مشابه آمریکا خارج شد و به فعالیتهای سیاسی خود شدت بخشید.

ایران این سازمان را «گروه تروریستی» می‌داند و بارها از فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی خواسته است که رهبران آن را به تهران مسترد کنند.
بر اساس گزارش‌های وبسایت سازمان مجاهدین و مصاحبه‌های رادیو فردا / س.ن / ج.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *