“وجود زنان خیابانی محصول جامعه و سیستم مربوط به آن است”

By | ۱۳۹۷-۰۸-۳۰

معاون پیشگیری اداره بهزیستی خراسان رضوی ضمن بیان مشکلات زنان “معتاد متهاجر” گفت، “سیستم موجود در جامعه” باعث وجود چنین زنانی است. او تاکید کرد که انکار وجود زنان خیابانی، آسیب‌های بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند.

روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) “قدس آنلاین” گفت‌وگویی با مسعود هنربخش، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان‌ رضوی را منتشر کرد که در آن به وضعیت زنان “معتاد متجاهر” در مرکز درمان اقامتی اجباری ماده ۱۶ مشهد پرداخته شده است.

به گفته‌ی هنربخش بیشتر ساکنان این مرکز درمان اقامتی زنان خیابانی هستند. او ضمن تاکید بر اینکه “مشکل از زنان آسیب‌دیده نیست، بلکه ایراد از سیستم موجود در جامعه است”، هشدار می‌دهد: «تا زمانی که نخواهیم بپذیریم که این دسته از افراد جزو واقعیت‌های جامعه ما هستند، مشکلاتی از این دست بسیار خواهیم داشت.»
دویچه وله :

هنربخش می‌گوید: «فعالیت زنان خیابانی در جامعه‌ی ما مورد پذیرش نیست و گاهی نیز وجود آنان انکار می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای آنها و جامعه به بار می‌آورد.»

کودک‌فروشی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: «داشتن زندگی سالم حق تمامی افراد جامعه است و معتادان متجاهر نیز از این موضوع مستثنی نیستند، چراکه این افراد هم زمانی از حداقل زندگی سالم برخوردار بودند. در این راستا مشارکت تمامی دستگاه‌های مسئول و به ویژه نیکوکاران ضروری است، اما متأسفانه جامعه نمی‌تواند راه درست را به آنها نشان دهد.»

مسعود هنربخش در ادامه می‌گوید که فروش نوزادان توسط این زنان “اتفاق تلخی است که به وقوع می‌پیوندد”.

تن‌فروشی از ۱۳ سالگی

روز ۲۲ آبان وبسایت “دیدار” که خود را “رسانه مستقل خبری تحلیلی حوزه اجتماعی” می‌نامد گزارشی میدانی از زنان تن‌فروش تهران منتشر کرد.

در این گزارش از جمله با زنان جوانی گفت‌وگو شده است که از ۱۳ سالگی به تن‌فروشی وادار شده‌اند.

“دیدار” می‌نویسد: «با افزایش فقر مالی و فقر فرهنگی، فحشا نیز افزایش می‌یابد و بازار عرضه و تقاضای تن‌فروشی هر روز رشد صعودی دارد.»

این رسانه تاکید می‌کند که با نادیده گرفتن “این واقعیت”، مشکلات زنان تن‌فروش حل نمی‌شود و «ما شاهد فراگیر شدن آسیب‌های اجتماعی آن خواهیم بود.»

پیش از انقلاب در بسیاری از شهرهای ایران محله‌های ویژه‌ای برای کار زنان تن‌فروش در نظر گرفته شده بود (عکس: “شهرنو”ی تهران)

در گزارش “دیدار” علت تن‌فروشی زنان، فقر مالی، بیکاری و اعتیاد از یک سو و “ترویج فرهنگی که هیچ تناسبی با گذشته و تاریخ و فرهنگ این مردم ندارد” عنوان شده است.

این رسانه تخصصی می‌پرسد: «تا چه زمانی مسئولین و سیاستمداران می‌خواهند این فاجعه اجتماعی را نادیده بگیرند و با تغافل خود، گمان کنند که همه چیز بر وفق مرادشان پیش می‌رود؟»

“وجود زنان خیابانی محصول جامعه و سیستم مربوط به آن است”

سالانه بیش از ۷۵۰۰ نوزاد معتاد

در اسفند ماه گذشته حمیدرضا صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدراظهار داشتکه در ایران سالانه هفت هزار و ۵۰۰ نوزاد معتاد متولد می‌شود.

به گفته‌ی صرامی، برای گرفتن نوزادان از مادران معتادی که فرزندان خود را در بیمارستان‌ها به دنیا می‌آورند دفتر سلامت وزارت بهداشت اقداماتی را آغاز کرده اما نیاز است که این فعالیت‌ها در سطح ملی صورت بگیرد و بتواند همه کشور را پوشش دهد.

صرامی تصریح کرد: «باید در آموزش دختران جوان با جدیت بیشتری ورود کرد، چرا که اگر این اتفاق را جدی نگیریم در آینده مادرانی با مشکلات جدیتر خواهیم داشت.»

بر اساس آماری که مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کرد، در ایران ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر زن هستند، اما «گرایش دختران و زنان نسبت به مصرف مواد مخدر در حال افزایش است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *