مکارم شیرازی ترمیم بکارت دختران را برای ‘حفظ جان و آبرو’ جایز دانست

By | ۱۳۹۷-۰۸-۳۰

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از روحانیون محافظه کار و مراجع تقلید شیعه در قم درباره ضرورت ترمیم بکارت دختران فتوا صادر کرده است.

آقای مکارم شیرازی فتوا داده که “ترمیم بکارت دختران از باب ضرورت و برای حفظ جان مسلمانان جایز است”.

وب سایت او اطلاعیه ای در این باره فتوا منتشر کرده و گفته “برخی ناآگاهان یا مغرضان” در فضای مجازی این فتوا را با “تحریف و خلاف گویی” منتشر کرده اند.
بی بی سی:

یک روز پیش، خبرگزاری شفقنا نزدیک به آیت الله علی سیستانی از مراجع تقلید شیعه مقیم عراق، گزارش داده بود که آقای مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که “اگر دختری مرتکب زنا شود و بکارت او از بین برود، دختر توبه کرده است، برای حفظ آبرویش باید چه کار کند” فتوا داده که “می تواند بدون سروصدا نزد طبیبی برود که او را ترمیم کند و جدا توبه نماید و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند”.

انتشار این فتوا با واکنش هایی در شبکه های اجتماعی رو به رو شد که از جمله این فتوا را ترویج دروغ و ریا توصیف کرده اند.

وب سایت آقای مکارم شیرازی در اطلاعیه ای که امروز سی ام آبان (۲۱ نوامبر) منتشر کرده از قول این مرجع شیعه گفته “اصل مطلب چنین بوده که از ما سئوال کرده بودند: ‘اگر دختری به هر دلیل بکارت خود را از دست داده باشد و آگاه شدن اقوام جان او را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون ریزی شود، آیا اجازه ترمیم به او می دهید؟’ ما در جواب گفته ایم: اگر کار به اینجا برسد از باب ضرورت و برای حفظ جان مسلمانان ترمیم جایز است”.

وب سایت شفقنا می گوید فتوای اخیر آقای مکارم شیرازی را “عینا” از سایت او نقل کرده بود “اما بعد به هر دلیل آن پرسش و پاسخ از سایت معظم له بدون هرگونه توضیح حذف شد و فتوای تازه ای با پرسش و پاسخ تازه منتشر شد که البته تا این لحظه در ردیف استفتائات سایت ایشان قرار نگرفته است”.

درباره موضوع بکارت دختران، آقای مکارم شیرازی پیشتر هم فتوای مشابهی داشته است. وب سایت شفقنا می گوید یکی از فتواها از این قرار است” “پرسش: دختری که بکارت خود را ترمیم کرده است اگر خواستگار از او سؤال کند لازم است حقیقت را بگوید؟ پاسخ [ناصر مکارم شیرازی]: در فرض سؤال، لازم نیست بگوید”.

آقای مکارم شیرازی از مراجع پرنفوذ نزدیک به حکومت ایران است و مواضع سیاسی و مذهبی او با دیدگاه های سیاسی رهبر ایران همسو تعبیر می شود.

او از مخالفان ورود زنان به ورزشگاه هاست و به تازگی گفته است که پذیرش پیشنهادهای گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف برای بهبود روابط بانک های ایران با شرکای بین‌المللی “حرام” است.

آقای مکارم شیرازی گفته که “با قبول سند اف‌ای‌تی‌اف به صورت کامل خود را در اختیار غرب قرار داده ایم و این کار شرعا، عقلا و منطقا جایز نیست”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *