هراس و هشدار رهبر نظام و فرماندهان نیروهای مسلح درباره ریزش ارتش و سپاه

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۱

– خامنه‎ای به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پیام داده تا در ماموریت خود بازنگری کرده و خطر گمراه کردن جوانان را جدی گرفته و با آن مقابله کنند.

فرماندهان ارتش در همایش واکاوی تهدیدات نوین؛ تهران ۱۹ آبان

– موسوی فرمانده ارتش: دشمن برای اشاعه «محتوای غلط» بین کارکنان ارتش سرمایه‎گذاری بسیار زیادی کرده.
-سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش: اگر کسی در خارج از کشور پیش‌بینی کرده تحریم امنیت مرزها را دچار مشکل می‎کند یاوه گفته.
-ولیوند فرمانده دافوس: ارتش باید برای مقابله با تهدیدات در حوزه‎های سیاسی و اقتصادی و تهدیدات نوپدید فرهنگی و اجتماعی آماده شود.

کیهان چاپ لندن:

(ویدئو) در ایران کارگزاران نظام بخشی از خط مقدم آن‌چه را جنگ اقتصادی می‎خوانند زیر نام «هم‎افزایی» در نیروهای مسلّح به امیران ارتش و سرداران سپاه محوّل کرده‌اند.

سخنرانی‎های مداوم درباره بی‎اثر بودن تحریم‎های آمریکا و تأکید بر توان نظامی جمهوری اسلامی ایران و سرعت بخشیدن به رونمایی و آزمایش انواع و اقسام تجهیزات نظامی که اغلب آنها کپی‎برداری از تکنولوژی‎های ‎نسل‎های قدیمی صنایع نظامی است تنها بخشی از ماموریتی است که به ژنرال‎های چاکرمآب و سرسپردگان ولایت واگذار شده و استراتژی چندان جدید و پیچیده‌ای نیست.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این روزها تهدیدی فراتر از تهدیدهای معمولی را احساس می‎کنند. تهدیدی که در حوزه «جنگ سخت» نیست.

روز دوشنبه ۱۹ آبان، در تهران برای نخستین بار همایشی با عنوان «واکاوی تهدیدهای نوپدید دفاعی نظامی» در تهران برگزار شد. به گفته سرتیپ حسین ولیوند فرمانده دافوس (دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش) مبنای این همایش «شناخت ابعاد و مؤلفه‎های تهدیدات پیچیده و متنوع» در حوزه نرم است.

ولیوند به هشت محور این تهدیدات اشاره کرده که در حوزه «سایبر جنگال (جنگ الکترونیک)، تهدیدات در حوزه فناوری آی‌تی، تهدیدات در حوزه‎های سیاسی و اقتصادی، تهدیدات نو پدید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و تهدیدات زیست محیطی» هستند.

آیا نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی و بطور مشخص ارتش در چه شرایطی قرار گرفته‌اند که باید در «تاکتیک، عملیات و راهبرد» خود تهدیدات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نیز در نظر بگیرند؟

شکاف بین مردم و مسئولان 

معاون عملیات ارتش که از مهمانان این همایش بود در سخنرانی خود سربسته و غیرمستقیم سرنخی مهم در مورد این تهدیدات می‎دهد و می‎گوید: «… جمهوری اسلامی ایران بقدری توانمندی برای حفظ ارزش‎ها و پاسداری از مرزهای خود را دارد که اینگونه تهدیدات ذره‎ای خلل در عزم ملت ایران و نیروهای مسلح در دفاع از ارزش‎های انقلاب وارد نخواهد کرد و قطعاً راهپیمایی‎های مختلف و حمایت‎های مردم در نمایش وابستگی خود به ارزش‎های جمهوری اسلامی این پیام را به استکبار می‎دهد که نمی‎توانند بین مردم و ‌مسئولان شکاف ایجاد کنند.»

پنجشنبه ۲۴ آبان، عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی سخنران هفتمین سالگرد کشته شدن «تهرانی مقدم» بود که از وی به عنوان «پدر موشکی» ایران نام می‎برند. تهرانی مقدم آبان در سال ۱۳۹۰ طی انفجاری در کارخانه موشک‎سازی سپاه در ملارد (جنوب تهران) کشته شد. او وصیت کرده بود روی سنگ قبرش بنویسند «این مزار کسی‌ است که می‌خواهد اسراییل را نابود کند».

موسوی با تقدیر از حملات راکتی حماس به خاک اسراییل با نحس و نجس و نامشروع خواندن اسراییل گفت «من این جمله را اضافه می‌کنم که این مزار کسی است که اسراییل را نابود خواهد کرد؛ قطعاَ و بدون تردید انشاالله.» او همچنین می‎گوید «عصر هژمونی آمریکا در غرب آسیا بسر آمده» و «ارتش و‌ سپاه دو لبه بُرنده شمشیر ولایت هستند که توانسته‌اند در هم‌افزایی با هم، امنیت را برای کشور به ارمغان آورند.»

چطور ارتشی که فرماندهان جنگ‎طلب آن خود مترسک‎ سیاستمداران‌اند و در عین حال با طرح نابودی اسراییل عامل دامن زدن به تهدیدات هستند می‎توانند تهدید را کاهش دهند؟

تحریم‎ها، یاوه‌گویی دشمنان

حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی روز ۲۶ آبان در سخنانی گفته «تمامی کسانی که ما را تحریم کرده‌اند، بدانند که ما از تحریم سازندگی به وجود می‌آوریم و اگر کسی در خارج از کشور پیش‌بینی کرده که امنیت مرزهای کشور در دوران اعمال تحریم‌های جدید دچار مشکل شود، اشتباه کرده و یاوه گفته است.»

۲۹ آبان، امیر حاتمی وزیر دفاع مدعی شد «شرایط امروز کشور نسبت به قبل از تحریم‎ها بهتر شده» و تاکید کرد «از شرایط تحریم با سرعت و سهولت بیشتر از گذشته عبور می‎کنیم و در ۴۰ سالگی انقلاب به کوری چشم دشمنان دهه فجر بسیار خوبی خواهیم داشت؛ کارهای بسیاری انجام شده که رونمایی می‎شوند و در شرایطی وارد دهه پنجم می‎شویم که از همیشه آماده‌تر هستیم و مسیر برای ما هموارتر است.»

این سخنان نشان می‎دهد فرماندهان نیروهای مسلّح و ارتش بیش از آنکه از تهدید خارجی و جنگ سخت و تحریم بیم داشته باشند کابوس دیگری دارند.

بازنگری در اجرای ماموریت عقیدتی سیاسی

۲۸ آبان، یازدهمین همایش سراسری روحانیون عقیدتی سیاسی ارتش در تهران برگزار شد و سردار محمد شیرازی رییس دفتر نظامی علی خامنه‎ای سخنران آن بود و اتفاقاً او نیز تاکید کرد که «آمریکا رو به افول است» و خطاب به این روحانیون گفت «توقع رهبری از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش کار ۱۰ برابری» و «بازنگری در اجرای مأموریت با توجه به اقتضائات روز» است.

طبق گفته‎های شیرازی خواست دیگر خامنه‎ای از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش «بصیرت‌افزایی» است و تاکید کرد که باید «خطر دشمن در گمراه کردن جوانان را بسیار جدی بگیریم و برای مقابله با آن تمام تلاش خود را به کار ببندیم.»

علی خامنه‎ای در مراسم رژه ارتش سان می‎بیند

رهبر جمهوری اسلامی چه تهدیدی را احساس کرده که به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پیام داده تا در ماموریت خود بازنگری کرده و خطر گمراه کردن جوانان را جدی بگیرند و با آن مقابله کنند؟

خلاصه‌ی کلام و واقعیت بی‎پرده را در همین همایش موسوی فرمانده ارتش عنوان کرد و گفت «دشمن سرمایه‎گذاری بسیار زیادی برای تضعیف ارتش از اول انقلاب تا امروز کرده و ماموریت ارتش، رویکردهای جدید و نقش آن در اقتدار نظام و در مقابله با دشمن باعث شده تا امروز دشمنان در فضای مجازی به اشاعه محتوای غلط در خصوص ارتش بپردازند و یکی از وظایف اصلی ما تبیین صحیح واقعیات در بین کارکنان ارتش است.»

نفود و جدا کردن خانواده‌ها

موسوی تاکید کرد که «کار روحانیت در امور فرهنگی کاری بسیار سخت و پیچیده است و باید در مقابل اینهمه هجمه روانی و هجوم دشمن به مردم و جوانان بایستند، پاسخ شبهات را بدهند، جامعه را اغنا و اقناع کنند و برای این امر باید به روز باشند و نظام تربیت دینی را متناسب با تهدید ارتقا بخشیده و در صورت نیاز اصلاح کنند.»

فرمانده ارتش در سخنان خود سرفصل «برنامه‎های دشمن برای تضعیف ارتش» را چنین نام برد:

– طراحی و اقدام برای نفوذ در بدنه ارتش
– ایجاد شبهه در بین کارکنان
– سوء استفاده از مشکلات معیشتی و تخریب چهره فرماندهان و مسئولین نظام
– دامن زدن به برخی از چالش‎ها و مشکلات درون ارتش
– جدا کردن خانواده کارکنان از آنها و کاهش حمایت همسران از کارکنان و تلاش در جهت کاهش منزلت اجتماعی ارتش

او در ادامه از مهمترین راهکارهای مقابله با این سطح از «جنگ روانی» دشمن را افزایش بصیرت کارکنان دانست تاکید کرد «هر روحانی باید به یک مرکز بصیرت افزایی تبدیل شود» و روی «امر به معروفِ بصیرت‌افزا»، «تاکید بر روابط خانوادگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، «تبیین منزلت ارتش و برجسته‎سازی خدمات گسترده این سازمان»، «توسعه روحیه حرفه‏‌ای نظامی‌گری»، «ارتباط و همدلی هر چه بیشتر مسئولین با کارکنان»، «ایجاد آرامش روانی و مثبت‌اندیشی» و «بازگو کردن نقاط قوت نظام» کار کرد. او همچنین گفته «بسیاری از مشکلات به این دلیل است که دشمن اصلی را گم می‎کنیم.»

پیداست آدرس‎هایی که فرماندهان ارتش می‎دهند به کجا می‎رسد: اپوزیسیون و چهره‌های شاخص آن از جمله شاهزاده رضا پهلوی که در سال‌های گذشته و همچنین ماه‌های اخیر در چندین مصاحبه تاکید کرد باید راه را برای بازگشت همه نیروهای مسلّح که در کشتار و جنایت علیه مردم شریک نبوده‌اند و دستشان به خون شهروندان آلوده نیست باز گذاشت. چنانکه در تیرماه ۱۳۹۷ نیز در مصاحبه‎ با کیهان لندن تاکید کرد «در ایران کسانی را داریم که دلشان با مردم است، ارتشی، سپاهی و حتی بسیجی، نمی‌گویم همه آنها اما بسیاری از آنها نمی‎خواهند با این کشتی غرق شوند و می‎خواهند ضمانتی در فردای پس از سقوط نظام داشته باشند، این تضمین را جامعه به آنها می‌دهد.»

همصدایی ارتش با آزادیخواهان

به اعتقاد رضا پهلوی مهم است که بتوان وابستگان پلیس و نیروهای امنیتیِ یک رژیم دیکتاتوری را به مشارکت در انقلاب جلب کرد. او تاکید دارد «نظامی‎ها باید بدانند که قربانی تغییر رژیم نمی‌شوند. بعضی از سیاستمداران در سطح رهبری حکومت باید پاسخگوی اعمالشان باشند اما اکثریت مردم باید بدانند که قرار نیست مجازات شوند.»

فرماندهان ارتش از شکاف میان خود و نیروهای تحت امرشان و تمایل آنها به جریان براندازی و بطور مشخص شاهزاده پهلوی که در جوانی به عنوان خلبان هواپیمای جنگنده اف-۵ دوره دیده بیم دارند. در آبان ۱۳۹۷ شبکه فَرَشگرد بیانیه‎ی مشهور به «میدان میلیونی» را صادر کرد که همسو با سیاست‎های رضا پهلوی در آن تاکید شده است از استراتژی‎های مرحله نخست این کارزار گفتگو با نظامیان و نیروهای انتظامی به منظور همراه کردن آنها با صدای آزادیخواهی مردم ایران است.

اینها همان‎ تهدیداتی است که نه تنها فرماندهان ارتش را نگران کرده است چرا که آنها بهتر از هر کسی از وضعیت بغرنج پرسنل ارتش و کمبودها و اعتراضات آنها باخبرند و از آنجا که قادر به پاسخگویی به مطالبات نظامیان نیستند دست به دامان سازمان عقیدتی سیاسی شده‌اند تا بلکه قدمی برای جلوگیری از ریزش آنها بردارد.

پس از دیدار اخیر گروهی از فرشگردی‎ها با شاهزاده رضاپهلوی در واشنگتن دی‎سی، پنجم آبان (۲۷ اکتبر)، حامد شیبانی‌راد از اعضای فرشگرد در گفتگویی با کیهان لندن با اشاره به محدودیت‎ها و مشکلات گسترده ارتشی‎ها و خانواده‎های آنها درباره نقش اطرافیان آنان در بین اقوام، دوستان و آشنایان برای تماس مستقیم با آنها به عنوان پل ارتباطی سخن گفت. در هفته‎های اخیر نیز دیگر اعضای شبکه فرشگرد در چند مصاحبه در مورد اثر تحریم‎ها و لزوم افزایش جذب نیروهای مسلح صحبت کردند و تمام اینها همان نکته‌ای است که فرمانده ارتش آن را «طراحی و اقدام برای نفوذ در بدنه ارتش» می‎داند.


اینها شواهدی است که نشان می‎دهد با وجود محدودیت‎ها و شرایط خاص نظامیان در ایران پیام‌هایی پی‌درپی از سوی اپوزیسیون دموکرات جمهوری اسلامی برای ارتشی‎ها به گوش هم آنها و هم فرماندهان و مقامات مسئول رسیده و اثرگذار نیز بوده است تا جایی که برای مقابله با آن خامنه‎ای از سازمان عقیدتی ارتش خواسته «بر اساس مقتضیات زمان در ماموریت خود بازنگری کند»!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *