افزایش نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده تا ۶۰ درصد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۲

بر اساس گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جهت کنترل بیکاری و اشتغال‌زایی، وضع بازار کار چنان نامناسب است که نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده به ۵۰ تا ۶۳ درصد رسیده و نرخ بیکاری زنان جوان تحصیلکرده در استان‌ها به ۷۸ درصد هم می‌رسد. این کمیسیون در جلسه چهارشنبه ۳۰ آبان مجلس گزارش مفصلی از وضع شاغلان و بیکاران و بحران بیکاری در دولت حسن روحانی ارائه داد.

مطابق گزارش این کمیسیون که نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده را بررسی کرده است، در سال‌های ۸۴ تا ۹۵ تنها ۴۷ درصد از شاغلان بیمه بودند. همچنین ۶۱ درصد از سرپرستان خانوارهای فقیر در بخش خصوصی اشتغال داشتند، ۱۴/۲۵ درصد به عنوان کارکنان مستقل در بخش کشاورزی و ۱۸/۷۳ درصد به عنوان کارکن مستقل در بخش غیر کشاورزی مشغول به کار بودند. بر اساس این گزارش شمار زیادی از کارگران شاغل در کارگاه‌های صنعتی زیر خط فقر و با دستمزد پایین مشغول به کارند. آنها به لحاظ میزان درآمد تفاوت قابل توجهی با بیکاران ندارند.

آماری از بیکاری در دست نیست
یکی از مواردی که در گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بر آن تأکید شده، نرخ پایین مشارکت زنان در ایران است. بر اساس این گزارش یکی از دلایل عدم مشارکت مشارکت زنان در بازار کار عدم تناسب شغل‌های موجود در استان‌های مختلف برای اشتغال زنان است.

همچنین زنان به دلیل رویکرد قانون مدنی در مسئولیت اقتصادی مردان در خانوار و مواجه شدن با نرخ‌های بالای بیکاری انگیزه پایینی برای جستجوی شغل و مشارکت در بازار کار دارند. در این گزارش گفته شده که در سال‌های ۸۴ تا ۹۳ اقتصاد ایران از نظر اشتغال‌زایی عملکرد نامطلوبی داشته است. کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پیش‌بینی کرده که در سال‌های آینده و با نزدیک شدن گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال فعلی به سن بازنشستگی، بحران صندوق‌های بازنشستگی ژرف‌تر شود. طبق این گزارش نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده بین ۵۰ تا ۶۳ درصد است که نرخ بیکاری زنان جوان تحصیلکرده در استان‌ها به ۷۸ درصد هم می‌رسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *