به جای روسیه و سوریه، ایران متهم به مخفی‌کاری در تسلیحات شیمیایی شد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۲

هر پنج سال یک بار کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی با هدف روزآمد کردن این معاهده در اجلاس لاهه شرکت می‌کنند. پنج سال پیش ۹۶ درصد زرادخانه شیمیایی جهان از بین رفته بود.

شنبه ۷ آوریل، دوما، سوریه: کودکی که در اثر حمله شیمیایی دچار احساس خفگی شده تحت درمان قرار گرفته

این‌بار اما حملات شیمیایی در سوریه و سوءقصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه در خاک بریتانیا، و همینطور سوءقصد به جان کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی در سنگاپور که هر دو با گاز اعصاب انجام شد، اجلاس لاهه را تحت تأثیر قرار داده بود. با این حال چین و روسیه مانع از آن شدند که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در آینده نه تنها از زرادخانه کشورهای مظنون بازرسی کند، بلکه عامل حمله شیمیایی را هم معرفی کند. در اجلاس لاهه ایران به مخفی‌کاری در ارتباط با تسلیحات شیمیایی متهم شد.
رادیو زمانه:

کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پنجشنبه ۲۳ نوامبر/ ۱ آذر در لاهه گفته بود، آمریکا از دیرباز نگران بوده است که ایران در خفا برنامه تسلیحات شیمیایی دارد و بدون اطلاع سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در پی «برنامه‌ای برای تولید گاز اعصاب جهت استفاده در مقاصد تهاجمی» است. نماینده آمریکا همچنین ایران را متهم کرده که بدون اطلاع لاهه در سال‌های دهه ۱۹۸۰ سلاح شیمایی به لیبی منتقل کرده است. کنت وارد ادعا کرد که ایالات متحده به موشک‌های حامل مواد شیمیایی، خمپاره‌ها و بمب‌هایی با «اصالت» ایرانی دست یافته که نشان می‌دهد ایران قابلیت‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را از لاهه پنهان کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اتهام مخفی‌کاری در زمینه سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه پنجشنبه ۲۴ نوامبر/ ۲ آذر این اتهامات را بی‌پایه و اساس خوانده و گفته که نماینده ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به این اتهامات پاسخ خواهد داد. قاسمی آمریکا را متهم کرده که در پی انحراف افکار عمومی از زرادخانه شیمیایی اسرائیل است.

بحث اما بر سر سوریه است:

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۷ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده بود که در این حمله از گار سارین استفاده شده است.

شنبه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین در اثر حمله شیمیایی به اطراف دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باختند و بیش از ۱۰۰۰ تن زخمی شدند.‌ سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که در این حمله از گاز کلر استفاده شده است.

در هر دو  مورد دولت اسد به عنوان متحد جمهوری اسلامی ایران، متهم اصلی است.

در سپتامبر سال جاری هم بریتانیا سازمان «گ ار او» روسیه را متهم کرده بود که با سوءقصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه و دخترش در شهر سالزبری با گاز اعصاب، نخستین حمله شیمایی به خاک بریتانیا بعد از جنگ جهانی دوم را انجام داده است. روسیه نیز متحد  ایران است.

روز گذشته، همزمان با برگزاری اجلاس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ژنرال ایگور کوروبوف، رئیس سازمان «گ ار او»، به طور ناگهانی  در ۶۲ سالگی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *