حمله روحانی به عربستان، اسرائیل و آمریکا در کنفرانس اسلامی

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۳

حسن روحانی در مراسم گشایش کنفرانس اسلامی در تهران به شدت از حکومت عربستان سعودی انتقاد کرد. او هشدار داد که نباید به اختلافات میان شیعه و سنی دامن زده شود.

حسن روحانی، در سخنرانی خود در مقام رئیس کنفرانس اسلامی، بیشتر سخنان خود را به انتقاد از حکومت عربستان اختصاص داد.

رئیس جمهور ایران که در مراسم گشایش سی و دومین دوره کنفرانس وحدت اسلامی در تهران سخن می‌گفت، عربستان سعودی را یک “گاو شیرده” خواند، که آمریکا هم آن را می‌دوشد و هم پیوسته مورد توهین قرار می‌دهد.

روحانی در بخشی از سخنان خود بهطور غیرمستقیم  عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که “هدایای ۴۵۰ میلیارد دلاری به آمریکا و خرید ۱۱۰میلیارد تسلیحات از این کشور” نتوانسته امنیت این کشورها را تضمین بکند.

او گفت: «ما حاضریم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرتان دفاع کنیم همان طور که به مردم عراق، سوریه و افغانستان کمک کردیم.»

روحانی با اشاره به قتل جمال خاشقجی در ترکیه گفت: «ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد. ای کاش انسانی قطعه قطعه نمی‌شد. ما هیچ وقت نمی‌خواستیم مسلمانی دست به جنایت بزند.»

دویچه وله:

روحانی در ادامه سخنان خود به آمریکا حمله کرد و آن را کشوری زورگو دانست.

او همچنین در انتقاد از اسرائیل گفت: «یکی از آثار شوم بعد جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه بود».

روحانی در پایان سخنان خود از ضرورت “وحدت دنیای اسلام” سخن گفت و نسبت به اختلافات میان شیعه و سنی هشدار داد و گفت که برای جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی تفاوتی ندارد و هردو به یکسان از حمایت دولت برخوردار هستند.

به گفته روحانی کشورهای مسلمان دو راه بیشتر در مقابل غرب ندارند. راه اول دست برداشتن از هویت دینی و بیعت با پیامر اسلام که به معنای تسلیم به غرب است و راه دوم “با همه توان در برابر ظلم با قدرت بایستیم و دست از دین” قرآن و پیامبران برنداریم.”

به نوشته خبرگزاری ایرنا، کنفرانس وحدت اسلامی با شعار “قدس، محور وحدت امت” از سوم تا پنجم آذرماه با حضور بیش از ۳۵۰ مهمان از صد کشور به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق، شیخ نعیم قاسم، نایب رئیس دبیرکل حزب‌الله لبنان، و ابوسعید المیناوی، عضو دفتر جنبش سیاسی فلسطین، از جمله مدعوین این کنفرانس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *