محمود صادقی: قوه قضائیه ابهام پرونده‌های اقتصادی را برای افکار عمومی روشن کند/ تلقی مردم این است که با عوامل دست چندم برخورد می‌شود

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۴

محمود صادقی معتقد است در صدور حکم باید دقت لازم صورت بگیرد، زیرا یک عملی در دور‌ه‌ای مجاز است و پس از آن غیرمجاز می‌شود و نمی‌توان زمانی که برای آن کار مجاز بوده حکم غیرمجاز را صادر کرد. بطور مثال اگر اشکال قانونی در فروش عمده سکه به اشخاص بوده باید فروشنده را هم دستگیر کرد تا با او هم برخورد شود.

محمود صادقی، رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: دو نفر فعال حوزه سکه که اخیراً حکم اعدام آن‌ها اجرا شد مفسدفی‌الارض نامیده شدند.
مفسدفی‌الارض در قانون مجازات تعریف خاص خودش را دارد، یعنی فرد اقدام یا اقداماتی کرده است که به صورت گسترده در یک یا چند بخش کشور اختلال بوجود آورده، البته خود اصل عنوان مفسدفی‌الارض در قانون مجازات از لحاظ حقوقی قابل انتقاد است. حداقل چیزی که الان می‌شود گفت این است که با اطلاعاتی که به جامعه داده شد خیلی واضح نبود که فرد به خاطر فساد و سوءاستفاده اقدام به این خرید و فروش گسترده سکه آورد یا آزاد و با سرمایه‌ای که جمع کرده بوده اقدام به چنین خرید و فروش گسترد‌ه‌ای آورد؟ به نظرم جا دارد مسئولان بیشتر این موضوع را برای جامعه باز کنند.

نماینده تهران گفته است: مبارزه و مقابله با فساد، کاری شایسته است، ولی نیاز است با دقت تمام پرونده‌ها رسیدگی شود که با عدالت کامل و بدون عجله حکم صادر شود. فکر می‌کنم نیاز است که مسئولان در خصوص این پرونده‌ها و حکم‌های صادره، کاملاً افکار عمومی را روشن کنند، زیرا تلقی مردم و افکار عمومی این است که مسئولان عوامل فساد‌های اصلی را رها کردند و با عوامل دست چندم برخورد می‌کنند. باز هم جا دارد تاکید کنم که این تلقی در جامعه وجود دارد و به معنی درست بودن این تفکر نیست و راه رفع این ابهام تنها در روشنگری و بیان جزییات برای مردم است.

نماینده تهران اشاره می‌کند: در صدور حکم باید دقت لازم صورت بگیرد، زیرا یک عملی در دور‌ه‌ای مجاز است و پس از آن غیرمجاز می‌شود و نمی‌توان زمانی که برای آن کار مجاز بوده حکم غیرمجاز را صادر کرد. بطور مثال اگر اشکال قانونی در فروش عمده سکه به اشخاص بوده باید فروشنده را هم دستگیر کرد تا با او هم برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *