صادر نشدن حکم شهرداران پنج شهر بزرگ به دلیل عدم اظهار نظر وزارت اطلاعات

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۴

سخنگوی وزارت کشور خبر داد که حکم شهرداران تهران، مشهد، یزد، کرمانشاه و رشت به دلیل عدم پاسخ وزارت اطلاعات به استعلام‌ها هنوز صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی روز شنبه ۳ آذر گفت که وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام برای شهرداران پیشنهادی این شهرها هنوز «اعلام نظر رسمی نداشته است».

وی تاکید کرد که وزارت کشور «کماکان پیگیر اخذ نظر صریح وزارت اطلاعات» است.

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که این وزارتخانه «همچنانکه از احراز شرایط قید شده در قانون چشم پوشی نخواهد کرد؛ حتی یک لحظه در صدور حکم برای فردی که دارای شرایط قانونی است تاخیر نخواهد داشت».

سخنان آقای سامانی در حالی بیان شده که وی پیش از این گفته بود، وزارت کشور از وزارت اطلاعات خواسته که پاسخ به استعلام درباره شهردار تهران «حداکثر تا پایان وقت اداری پنج‌شنبه» ارسال شود.

پیش از این گزارش‌هایی غیر رسمی درباره پاسخ منفی وزارت اطلاعات به استعلام درباره پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران، به دلیل عضویت برادرش در سازمان مجاهدین خلق منتشر شده بود.

با این حال زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، روز شنبه گفت که حکم پیروز حناچی روز دوشنبه صادر می‌شود.

به گفته خانم نوری، وزیر اطلاعات در جلسه با محسن هاشمی رئیس و چند عضو دیگر شورای شهر تهران، اعلام کرده که «مشکلی در خصوص» آقای حناچی وجود ندارد.

در پی تصویب قانون جدید بازنشستگی، و در پی آن استعفای محمدعلی افشانی شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب کرد.

همچنین به دلیل این قانون قاسم تقی زاده خامسی، شهردار مشهد، استعفا داد و محمدرضا کلایی به عنوان شهردار جدید انتخاب شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران از جمله سمت‌های سابق آقای کلایی بوده است.

حامد عبداللهی نیز روز ۱۴ آبان به عنوان شهردار جدید رشت انتخاب شده بود. وی پیش از این عضو شورای شهر رشت بود.

مجتبی فرهمند، معاون شهرسازی شهرداری یزد، نیز روز ۱۹ آبان به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب شده بود.

سعید طلوعی که روز ۲۳ آبان به عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب شده پیش از این شهردار برخی از مناطق تهران بوده است.

بر اساس قوانین ایران وزارت کشور ۱۰ روز فرصت دارد که حکم شهرداران را پس از اخذ استعلام از وزارت اطلاعات و دیگر نهادها صادر کند.

با این حال سخنگوی وزارت کشور اعلام نکرده که نامه رسمی معرفی شهرداران این پنج شهر چه زمانی به وزارت کشور ارسال شده و آیا این مهلت ۱۰ روزه به پایان رسیده است یا نه.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *