دادستان کل ایران فعالان بازداشتی محیط زیست را «عوامل نفوذ» خواند

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۸

در حالی که بیش از ۹ ماه از «بازداشت موقت» فعالان محیط زیست می‌گذرد و برخی از آنها به‌تازگی با اتهام جدید «افساد فی‌الارض» روبه‌رو شده‌اند، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، بازداشت‌شدگان را «عوامل نفوذ» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجعفر منتظری شامگاه چهارشنبه، هفتم آذر، در نشستی در قم گفت: «چند سال است که آمریکا و اسرائیل از طریق عوامل خود در محیط زیست در مکان‌های حساس و حیاتی کشور نفوذ پیدا کرده و دوربین‌های خود را به کار گذاشته تا به‌ عنوان‌ مثال از فلان حیوان مراقبت داشته باشند.»

هشت تن از فعالان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش ایران در بهمن سال گذشته بازداشت و به «جاسوسی» متهم شدند؛ اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بارها ضمن تأکید بر این که این وزارتخانه خود «تنها مرجع تشخیص جاسوسی است» گفته است بازداشت‌شدگان جاسوس نیستند.

با این حال دادستان کل ایران، در اظهارات چهارشنبه‌اش، فعالان بازداشت‌شده را «عوامل نفوذ در محیط زیست» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

در طول بیش از ۹ ماهی که از بازداشت فعالان محیط زیست در ایران می‌گذرد، با وجود درخواست‌های داخلی و خارجی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی به مدرک یا نشانه‌ای خاص اشاره نکرده و تنها بر «نفوذ از طریق محیط زیست» یا عناوین مبهم دیگر تأکید کرده است.

«نفوذ» از واژه‌های مورد استفاده آیت‌الله علی خامنه‌ای است که از مرداد ۱۳۹۴ و پس از امضای برجام بارها نسبت به آن هشدار داده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آبان ۱۳۹۴ هشدار داده بود که برخی از جناح‌ها و چهره‌های سیاسی با «سوء استفاده» از این واژه سعی دارند مخالفان خود را «به نحوی متهم کرده یا به حاشیه برانند»؛ اما رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به این سخنان گفت: «این که بگویند افرادی می‌خواهند از نفوذ استفاده‌ جناحی بکنند از اهمیت بحث نفوذ دشمن کم نمی‌کند.»

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، در اظهارات تازه خود گفت: «تهاجم دشمن که بسیاری از جزئیات آن برای مردم گفته نمی‌شود و نباید هم گفت» شامل «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم» و «جنگ نفوذ» است.

این مقام قضایی همچنین از «حمایت‌هایی که از نفوذی‌ها شد» ابراز تأسف کرد.

علاوه بر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که «جاسوس» بودن بازداشت‌شدگان محیط زیستی‌ها را رد کرده است، شمار زیادی از چهره‌های سیاسی در ایران نیز بازداشت‌شدگان را بی‌گناه خوانده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

همچنین به گفته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، وزیران اطلاعات، کشور، دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ سندی برای جاسوس بودن فعالان بازداشت‌شده وجود ندارد.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، در بهمن سال گذشته در زندان اطلاعات سپاه جان باخت و اطلاعات سپاه مدعی شد که وی در زندان خودکشی کرده است؛ اما خانواده سیدامامی و همچنین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این ادعا را رد کرده‌اند.

هشت زندانی دیگر این پرونده همچنان در «بازداشت موقت» هستند و برخی از آنان با اتهامی جدید روبه رو شده‌اند: محمدحسین آقاسی، وکیل شماری از بازداشت‌شدگان، حدود یک ماه پیش به رادیوفردا گفت که عنوان اتهامی پنج نفر از این فعالان از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر داده شده است.

بنا بر برخی گزارش‌ها، پنج نفری که این اتهام علیه آنها مطرح شده، مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی و طاهر قدیریان هستند.

تداوم فشار بر فعالان محیط زیست در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش خبرگزاری فارس از بازداشت شماری از افراد در «حوزه کنترل جمعیت» خبر داد و آنها را «نفوذی» خواند.

منابع: تسنیم، «خبرگزاری رسمی حوزه» و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *