ادامه رشد نابرابر شاخص رفاه در سطح جهان, وضعیت در ایران ؟

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۹

وضعیت رفاهی کشورها در گزارش موسسۀ «لگاتوم» در قالب ۵ بخش از سبز پُر رنگ (بهترین) تا سرخ (بدترین) دسته‌بندی شده است

گزارش سالانه انستیتوی پژوهشی «لگاتوم» پیرامون وضعیت رفاه در کشورهای گوناگون مانند سال پیش همچنان نروژ، نیوزیلند، فنلاند و سوئیس را به ترتیب در رده‌های اول تا سوم در صدر فهرست و یمن، جمهوری آفریقای مرکزی و افغانستان را به ترتیب در رتبه‌های ۱۴۷ تا ۱۴۹ در قعر جدول ارزیابی کرده است.

در گزارش امسال شاخص رفاه مؤسسه لگاتوم که روز چهارشنبه انتشار یافته، وضعیت رفاه در ایران با ۹ پله ارتقا در رتبه یکصد و هشتم محاسبه شده است.
رادیو فردا:

انستیتوی پژوهشی لگاتوم در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی خود، رفاه جهانی را همچنان رو به رشد و در بالاترین سطح گزارش کرده گرچه خاطر نشان کرده این رشد در عرصه بین‌المللی بطور متوازن و برابر صورت نگرفته است.

گزارش امسال افزوده، فاصله میان بیشترین و کمترین امتیازات کشورها از سال ۲۰۱۳ همواره رو به افزایش بوده و امسال این شکاف به بزرگترین حدّ خود تاکنون رسیده است.

بنا بر این گزارش از پنج سال پیش به این سو ۱۱۳ کشور نمره رفاه خود را بهبود بخشیده و از سال پیش ۹۵ کشور نمره‌شان را بالا برده اند. این در حالی است که وضعیت رفاهی در ۳۶ تنزل داشته است.

در گزارش امسال،‌ گذشته از نروژ که همچنان جایگاه خود را در رأس فهرست حفظ کرده،‌ سه کشور دیگر حوزۀ نوردیک، فنلاند در رده سوم، دانمارک، پنجم و سوئد در رده ششم همچنان در میان ۱۰ کشور صدر جدول از نظر رفاهی جای دارند.

بریتانیا، کانادا،‌ هلند و ایرلند، به ترتیب در رده‌های هفتم تا دهم ارزیابی شده، آلمان، چهاردهم،‌ آمریکا، هفدهم، فرانسه، بیستم و ژاپن در رده ۲۳ سنجیده شده اند.

در گزارش انستیتوی پژوهشی لگاتوم، وضعیت رفاه در ایران که سال پیش در رتبۀ ۱۱۷ محاسبه شده بود، امسال با ۹ سکو ارتقاء در رتبۀ ۱۰۸ ارزیابی شده است.

بهترین نمره برای ایران در زمینه سرمایه انسانی و سپس سلامت و بدترین نمره در عرصۀ آزادی شخصی و پس از آن در حوزۀ حکومت منظور شده است.

رتبۀ وضعیت رفاه در ایران همواره در گزارشهای سالانه مؤسسۀ لگاتوم در قسمت پایین جدول بین رتبه‌های ۱۰۶ تا ۱۱۸ قرار داشته است.

در گزارش امسال، ایتالیا در رده ۳۴، کره جنوبی ۳۵، اسرائیل ۳۷، چین ۸۲، هند ۹۴ و روسیه در رتبۀ ۹۶ محاسبه شده اند.

در ته جدول، عراق، جمهوری دمکراتیک کنگو، سودان، چاد، یمن، جمهوری آفریقای مرکزی و افغانستان به ترتیب رتبه‌های ۱۴۳ تا ۱۴۹ را پُر کرده اند.

لگاتوم از سال ۲۰۰۷ این گزارش را منتشر می‌کند و پژوهشگرانش، شاخص رفاه را بر پایه ارزیابی وضعیت کشورها در ۹ عرصۀ مختلف تعریف کرده‌اند که عبارتند از:‌ کیفیت اقتصادی، محیط بازرگانی، حکومت، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی‌ شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط طبیعی.

حامی مالی انستیتوی پژوهشی لگاتوم در لندن، شبکۀ لگاتوم، یک شرکت خصوصی سرمایه گذاری در عرصۀ بین المللی مستقر در دوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *