خبرنگار گاردین در تهران: تحریم‌های آمریکا و شورش مردم؟ شهروندان ایرانی چه می گویند؟‎

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۹
“ایران بیمارستان‌های مجهز و مدرنی دارد اما تحریم‌ها باعث کمبود دارو و کمبود تجهیزات پزشکی مورد نیاز می‌شود. اگرچه امریکا گفته که از نظر بشردوستانه این موارد را معاف از تحریم کرده است با این حال، به دلیل موانع ایجاد شده در مسیر همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران، شرکت‌های دارویی نمی‌توانند آزادانه به ایران دارو صادر کنند.”
***
روزنامه گاردین نوشته است که تحریم‌های آمریکا بر تهران فشار وارد ساخته اما هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارند که اثبات کنند تحریم‌ها لزوما به یک شورش یا به اصطلاح خیزشی گسترده و مردمی منجر خواهند شد.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: “با شهروندی ایرانی صحبت می‌کنیم که نگران تاثیر تحریم‌های امریکا است. نگرانی دوگانه نخست از چگونگی پیدا کردن داروهایی که مادرش به برای بیماری قلبی وخیم‌اش به آن نیاز دارد و دوم درباره نحوه انتقال پول به داخل و خارج از ایران. او می‌گوید: “استاتین‌هایی که مورد نیاز است را ایران تولید نمی‌کند. من برادری دارم که ویزای کسب و کار و تجارت دارد و به فرانسه سفر می‌کند. او هر زمانی که به فرانسه می‌رود سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند دارو بیاورید. ما خوش‌شانس هستیم چرا که بسیاری از مردم نمی‌توانند به خارج از کشور بروند، آنان باید داروخانه به داروخانه بگردند تا داروی مورد نیازشان را پیدا کنند که اغلب هم پیدا نمی‌کنند.”
او می‌گوید شرایط ایجاد شده برایش به منظور دریافت بخشی از درآمدش از کانادا نیز دشوار شده چرا که هیج بانک تجاری بین‌الملل پول را به ایران انتقال نمی‌دهد و او مجبور است به بازار سیاه روی آورد که خطر از دست‌رفتن بخشی از پول‌اش نیز وجود دارد. در نتیجه، او تنها مقدار کمی از مبالغ را جابجا می‌کند.
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: “با “زهرا طالبی” شهروند دیگری صحبت می‌کنیم او می‌گوید ما بدترین سطوح سرطان جهانی را در ایران داریم به علت رژیم غذایی بد و تا حدی به دلیل آلودگی هوا. قیمت بنزین در ایران بسیار ارزان است و هر کسی رانندگی می‌کند. او می‌گوید بسیاری از داروهای‌مان را خود تولید می‌کنیم اما کمبود در این زمینه احساس می‌شود. تعداد اندکی از افراد به طور منظم چکاپ می‌کنند و اگر تشخیص بیماری در آن‌ها انجام شوند ممکن است نتوانند به دارو دسترسی داشته بانشد. تحریم‌ها و وضعیت پیش آمده تنها به ضرر مردم عادی است”.
“گاردین” می‌افزاید: “ایران بیمارستان‌های مجهز و مدرنی دارد اما تحریم‌ها باعث کمبود دارو و کمبود تجهیزات پزشکی مورد نیاز می‌شود. اگرچه امریکا گفته که از نظر بشردوستانه این موارد را معاف از تحریم کرده است با این حال، به دلیل موانع ایجاد شده در مسیر همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران، شرکت‌های دارویی نمی‌توانند آزادانه به ایران دارو صادر کنند. رویکرد آمریکا بر حمل کالا نیز تاثیرگذار است. یک منبع پزشکی و درمانی در تهران می‌گوید که شرکت حمل و نقل معروف “دی اچ ال” دیگر نمونه‌های بیماران سرطانی را به خارج از کشور انتقال نمی‌دهد. سقوط ارزش ریال نیز هزینه خرید دارو را به شدت افزایش داده است”.
این روزنامه می‌نویسد: “در بازار بزرگ تهران فرش‌فروشان می‌گویند وضعیت بازار کساد است. ارزش ریال کاهش یافته و این موضوع بر تجارت آنان تاثری منفی گذاشته است. یک فرش‌فروش می‌گوید: “ما چهل سال است با تحریم مواجه بوده‌ایم و دوام آوردیم. این چیز جدیدی نیست. ایران شیر است اما عربستان موش است. واقعیت آن است که انگلیس و امریکا می‌خواهند نقشه خاورمیانه را دوباره به هم بریزند. ما اکنون با شرق تجارت می‌کنیم. ما نگاه‌مان به شرق است”.
این روزنامه می‌نویسد: “امیرعلی” که طرفدار تیم چلسی است و یک رستوران را مدیریت می‌کند می‌گوید: “هرکس می‌خواهد ایران را ترک کند. بسیاری به ترکیه می‌روند. ما ناامید هستیم. هیچ شغلی وجود ندارد”.
“داریوش محمدیان” معلم زبان انگلیسی می‌گوید که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحریم باعث شورش یا خیزشی مردمی در ایران خواهد شد. او می‌گوید تفکر پشت توئیت ترامپ با مضمون سریال “بازی تاج و تخت” که نوشته بود تحریم‌ها می‌آیند با این هدف بود که در ایران شورش به پا کند که موفق نبود. محمدیان که سال‌ها در کنتاکی زندگی کرده است می‌گوید: “تحریم تنها سبب بدتر شدن وضعیت می‌شود. شما وقتی می‌بینید که از خارج مورد هجمه قرار می گیرید و یک دشمن مشترک دارید در کنار یکدیگر قرار می گیرد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *