محمد نوری‌زاد: خمینی و خامنه‌ای در مرگ تک‌تک کشته های چهل سال اخیر سهیم هستند

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۲

محمد نوری زاد، فعال مدنی، نویسنده و مستندساز منتقد حکومت ایران در سخنانی در مراسم چهلم درگذشت دکتر فرشید هکی، آیت الله خامنه‌ای را به صدور دستور قتل مخالفان خود متهم کرد و گفت آیت الله خمینی نیز در مرگ تک‌تک کشته های دهه شصت سهیم بود.

محمد نوری زاد، نفر وسط در ردیف پایین، و تعداد دیگری از همراهان در مراسم فرشید هکی.

آقای نوری زاد در این سخنان، که روز شنبه ۱۰ آذر در شبکه های اجتماعی منتشر شد، مرگ مشکوک دکتر فرشید هکی، فعال محیط زیست ، را قتل خواند و گفت که مسئولان حکومتی در این قتل سهیم هستند.
صدای آمریکا:

این فعال مدنی همچنین گفت: «در تک تک قتل هایی که خلخالی مرتکب شد، و خون‌هایی که در دهه ۶۰ بر زمین ریخته شد، آیت الله خمینی مسئول بود و در خون تک تک قتل‌های زنجیره‌ای که بر زمین جاری شد، شخص آیت الله خامنه ای سهیم است.»

 

سخنان آقای نوری زاد تقریبا همزمان با بیستمین سالگرد قتل های زنجیره ای آذر ۱۳۷۷ بیان شده است. در فاصله ۲۸ آبان تا ۱۸ آذر سال ۷۷ نویسندگان، مجید شریف، محمد مختاری محمد جعفر پوینده، و همچنین داریوش فروهر، فعال سیاسی و همسرش پروانه به قتل رسیدند. با فشار افکار عمومی و پیگیری دولت، وزارت اطلاعات طی بیانیه ای مسئولیت قتل فروهرها، مختاری و پوینده را بر عهده گرفت، هر چند منتقدان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که قتل‌ مخالفان و دگراندیشان از اواخر دهه ۶۰ خورشیدی با دستور منصوبان رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده و تعدادی زیادی را در بر گرفته بود.

از سوی دیگر، آقای نوری زاد به کشتار مخالفان در دهه ۶۰ اشاره کرده و آیت الله خمینی را مسئول خون تک تک آنها دانسته است. اشاره او به اعدام‌های گسترده با حکم آیت الله خلخالی حاکم شرع منصوب آیت الله خمینی و همچنین کشتار گسترده زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به دستور آیت الله خمینی است.

سال ۱۳۸۸ نیز در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از جوانان ایران کشته و تعدادی ناپدید شدند.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی معروف نماز جمعه خود هشدار داده بود که از روز بعد خون هر کس که برای اعتراض به خیابان بروند، پای خودش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *