انتقاد از احداث دانشگاه‌های بی‌ هدف در ایران

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۷

نایب رئیس مجلس درباره وضعیت وخیم حاکم بر محیط آموزشی ایران هشدار داد. او از وجود ۲۸۰۰ دانشگاه در ایران سخن گفته است. به باور  او احداث دانشگاه‌های بی‌هدف نه تنها نمی‌بایست باعث افتخار کسی بشود، بلکه نگران‌کننده است.
دویجه وله:

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس مجلس به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه‌های کیش سخنرانی کرده است. سایت “خانه ملت” روز جمعه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) بخش‌هایی از اظهارات نایب رئیس مجلس را منتشر کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از احداث دانشگاه‌های بی‌هدف در ایران انتقاد کرده است. پزشکیان گفته است که در ایران ۲۸۰۰ دانشگاه وجود دارد و این بیش از تعداد دانشگاه‌های کل اروپا است.

نایب رئیس مجلس گفته است که برخی از مسئولان نسبت به وجود این تعداد دانشگاه افتخار می‌کنند، حال آنکه، ایجاد بی‌هدف دانشگاه‌ها تنها از کیفیت آموزشی ایران کاسته است.

قطع ارتباط با بازار کار

مسعود پزشکیان از لزوم برقراری تناسب بین رشته‌های آموزش دانشگاهی و بازار کار سخن گفته است. به باور او، در دانشگاه‌های ایران رشته‌های تدریس می‌شود که عملا در جامعه “کارآیی” ندارند.

نایب رئیس مجلس گفته است: «علمی را باید آموزش داده و رشته ای را باید تقویت کرد که زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود بتواند در آن رشته فعالیت کاری داشته باشد.»

او احداث دانشگاه‌های فراوان در هر شهر و منطقه‌ای را امری بی معنا دانسته و از این بابت انتقاد کرده که عده‌ای به ایجاد دانشگاه‌های بی‌هدف افتخار می‌کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه سخنرانی خود عدم استفاده از مشاوران خارجی برای حل مشکلات را هنر ندانسته و تاکید کرده است که «باید از عقل و تجربه دیگران استفاده کرد تا بتوان کار مطلوبی را انجام داد و برای کشور علم و ثروت تولید کرد.»

فرار مغزها

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از رفتار مسئولان در قبال جوانان، ورزشکاران و دانشجویان انتقاد کرد و گفت: «برون‌داد رفتار مسئولان فرار مغزهاست.»

او گفت مسئولان جمهوری اسلامی “مردان طلایی” این کشور را تحویل نمی‌گیرند و همین موضوع باعث آن می‌شود که “جوانان خوب ایرانی” در کشور نمی‌مانند.

پزشکیان گفت: «ما در دانشگاه‌ها با یک بحران مواجه هستیم که دانشگاه‌ها را توسعه داده و اکنون با ظرفیت خالی مواجه شدیم.»

نایب رئیس مجس گفت که در ایران «شخصی که حرف غیرکارشناسی را نمی‌پذیرد و به دنبال حرف علمی است، تحویل نمی‌گیرند.»

باید یادآور شد که این نخستین باری نیست که مسئولان درباره کیفیت نازل آموزشی در دانشگاه‌های ایران سخن می‌گویند، اما سخنان پزشکیان درباره احداث دانشگاه‌های بی فایده و بی هدف در ایران تا حدودی تازگی داشته و توجه را به بحران حاکم بر آموزش ایران جلب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *