نادر اسکویی: به نظر من سلیمانی حتی زحمت رئیس‌جمهور شدن را هم به خودش نخواهد داد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۷

واشنگتن، بخش فارسی صدای آمریکا – نادر اسکویی، یک کارشناس ارشد شورای آتلانتیک در واشنگتن، می‌گوید که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که شاخه سری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، همین حالا هم به قدری نیرومند است که نیازی به رقابت در انتخابات برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری ایران ندارد.

اسکویی خطاب به یک میزگرد کارشناسان در موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن، جایی که در آن کتابش درباره سپاه پاسداران را منتشر کرده است، گفت: «سلیمانی، که در ایران فرد بسیار نیرومندی است، چرا باید حتی زحمت رئیس‌جمهور شدن را هم به خودش بدهد؟ زیرا من واقعا بر این باورم که شخص ریاست‌جمهوری مسئولیت اداره امور روزمره دولت را بر عهده دارد؛ [دولتی] که این روزها با مشکلات بسیار عمده‌ای رو‌به‌رو است و احتمالا با توجه به این همه مشکلاتی که با آن مواجه است، ورشکسته خواهد شد. و اگر او رئیس‌‌جمهوری [ایران] شود، همه آن قدرتی که به عنوان فرمانده سپاه قدس دارد را از دست خواهد داد. من فکر نمی‌کنم که چنین اتفاقی بیافتد.»

به گفته اسکویی سپاه پاسداران ترجیح می‌دهد در پشت صحنه، جایی که قدرت واقعی در ایران نهفته است، عمل کند و نمی‌خواهد نفوذ پنهانی خود را آشکار کند.

وی اظهار داشت: «من پیش‌بینی نمی‌کنم که سپاه پاسداران یا نیروی قدس به این زودی‌ها قدرت را در دست بگیرند. [زیرا] اگر چنین اتفاقی بیافتد، این به آن معنا است که وضعیت آن‌چنان برای دولت ایران وخیم شده که آنها [سپاه و نیروی قدس] باید کارها را پیش ببرند. من فکر می‌کنم که اگر آنها ظاهر فریبنده یک دولت عادی را در قالب دولت کنونی جمهوری اسلامی حفظ کنند، برای آنها بهتر از آن باشد که بخواهند خودشان قدرت را به دست بگیرند.»

اسکویی گفت که نیروی قدس، که مسئولیت محوله به آن انجام عملیات در خارج از کشور است، به عمد طوری طراحی شده است که درجه بسیار بالایی از استقلال و خودمختاری داشته باشد.

او گفت: «نیروی قدس مالکیت یا کنترل کسب‌و‌کارهای مختلف، از جمله ترابری و بانکداری، را در دست دارد. آنها در سرتاسر خاورمیانه انبارهای جنگ‌افزار دارند و از آن مهمتر این که نزدیک به پنجاه هزار جوان شیعه فعال را، که توسط نیروی قدس سازماندهی و مسلح شده‌اند، در اختیار خود دارند. حتی اگر در تهران اتفاقی بیافتد و جمهوری اسلامی نتواند به کار خود ادامه دهد، نیروی قدس همچنان به فعالیتش در منطقه ادامه خواهد داد. این نتیجه‌ای است که ما از تحقیقاتمان گرفته‌ایم.»

به گفته اسکویی، وقتی ایالات متحده از تحریم‌ها علیه نیروی قدس و سپاه پاسداران استفاده می‌کند، باید اقدامات هدفمند بیشتری را نیز به کار بندد.

او گفت: «مختل کردن آزادی حرکتی نیروی قدس در منطقه [و] ایجاد اختلال در [منابع] مالی‌شان در خارج از ایران، به ویژه هدف قرار دادن شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی که به وسیله نیروی قدس در خارج از ایران اداره می‌شوند، بسیار مهم است. سلب دسترسی آسان نیروی قدس به فرودگاه‌ها و بندرهای دریایی در سرتاسر خاورمیانه، جلوگیری از دسترسی آسان آنها به ترابری هوایی – در روز روشن – از تهران تا بیروت یا از تهران تا دمشق برای حمل نیرو و جنگ‌افزار – همه این‌ها باید فراتر از تحریم‌ها اعمال شوند.»

کتاب ۲۲۶ صفحه‌ای اسکویی با عنوان «دما بالا می‌رود: سپاه پاسداران ایران و جنگ‌های خاورمیانه» تحلیل تازه‌ای را ارائه داده و بر نیروی قدس، شاخه‌ای از سپاه پاسداران که بیشتر درگیر مناقشات خارج از این کشور است، متمرکز است.

ایلان برمن، نایب رئیس ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن، در نقد و بررسی کتاب اسکویی، نوشته است: «کتاب دما بالا می‌رود باید برای هر کسی که می‌خواهد ایدئولوژی افراطی آیت‌الله خمینی، میزان گستره منطقه‌ای رژیم ایران، و اهمیت شبکه جدید نفوذی که تهران در حال ایجاد آن در سطح منطقه است را بشناسد، از جمله منابع مهم مطالعه باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *