عراقی‌ها بیشترین گردشگر را به ایران می‌فرستند

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۸

ولی تیموری، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری ایران، خبر داد که عراق با نزدیک به دو میلیون مسافر، در صدر کشورهایی است که در هفت ماه نخست امسال، بیشترین گردشگر را به ایران فرستاده‌اند.

به گفته معاون سازمان گردشگری، بیشترین گردشگرانی که این مدت به ایران سفر کرده‌اند، از کشورهای همسایه و به ترتیب از عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان بوده‌اند.
ایران اینترنشنال:

او انگیزه‌ این گردشگران از سفر به ایران را به‌ترتیب درمان، زیارت و علایق فرهنگی عنوان کرده است.

به گفته این مقام سازمان گردشگری، «در گذشته بیشتر همسایگان برای زیارت، تجارت و کار به ایران سفر می‌کردند، اما حالا عراقی‌ها و آذربایجانی‌ها بیشتر با انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند».

تیموری همچنین گفته که گردشگران عرب «ماندگاری طولانی و انگیزه‌های درمانی دارند که هزینه‌کرد این گردشگران را در ایران قابل توجه کرده است».

طی سال‌های گذشته گزارش‌هایی از رونق سکس‌-‌توریسم به دلیل سفر مردان مجرد عراقی به ایران از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده است، اما مقام‌های ایران عمدتا این گزارش‌ها را رد کرده‌‌اند.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران نیز گفته است که حضور این گردشگران در دو ماه گذشته افزایش یافته است. او با این حال آماری از کشورهای اروپایی که بیشترین گردشگر را در ایران داشته‌اند، ارائه نداده است.

بنابر این آمار، مجموع گردشگرانی که از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۹۷ به ایران سفر کرده‌اند، به چهار میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ نفر رسیده است.

پیش‌تر محمد خیاطان، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفته بود ۶میلیون گردشگر خارجی در نیمه نخست امسال به ایران سفر کرده‌اند.

او همچنین گفته بود عمده گردشگران خارجی شش‌ماهه نخست امسال ایران از کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیا برای دیدن آثار تاریخی و مناطق طبیعی به ایران سفر کردند.

پس از امضای توافق هسته‌ای، دولت حسن روحانی امیدوار بود که عادی‌سازی روابط با غرب باعث جذب گردشگران خارجی به ایران شود.

در بازه زمانی کوتاهی پس از برجام، حضور گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران افزایش چشم‌گیری داشت اما خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بر صنعت گردشگری ایران نیز تاثیر خود را گذاشته است.

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، ۲۲ آبان‌ماه، با اشاره به «تحریم ایران، افزایش نوسانات ارزی و حادثه تروریستی اهواز»، از کاهش ۱۹درصدی سفر گردشگران اروپایی به ایران خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *