دستور خامنه ای ایران برای تقویت ریال 

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۰

در پی اعلام دستور علی خامنه ای به بانک مرکزی برای تقویت ارزش ریال، صرافی بانک ملی برای اولین بار طی ۱۳۰ روز گذشته نرخ دلار را به کمتر از ۱۱ هزارتومان کاهش داد.

به گزارش یورونیوز، ادامه روند نزولی قیمت ارز طی دو ماه گذشته در شرایطی ادامه دارد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه اعلام کرد که علی خامنه ای، رهبر ایران پیشتر از این بانک خواسته تا ارزش برابری ریال را در مقابل دلار آمریکا تقویت کند.

بر همین اساس، صرافی بانک ملی روز دوشنبه نرخ دلار را به ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان کاهش داد. این نرخ روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان بود. در همین حال نرخ دلار در بازار آزاد تهران نیز با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت تا همچنان دلار آزاد برای عقب‌نشینی از مرز ۱۱ هزارتومان مقاومت کند.

نرخ دلار برای اول بار در جریان معاملات روز هفتم مرداد ماه گذشته از مرز ۱۱ هزارتومان عبور کرده بود و در هفته اول مهرماه گذشته رکورد تاریخی ۱۹ هزار و ۳۵۰ تومانی را ثبت کرد.

بانک مرکزی ایران طی دو ماه گذشته سعی کرده با کاهش سرعت گردش ریال از طریق محدودسازی تراکنش‌های بانکی، حجم معاملات بازار آزاد ارز ایران را کاهش دهد و با عرضه محدود و مستمر ارز توسط صرافی بانک‌ها صادرکنندگان و دارندگان پس‌اندازهای ارزی را ترغیب به عرضه کند.

همزمان قوه قضائیه و پلیس ایران با تشدید برخورد با فعالان عمده بازار ارز از جمله اعدام دو تن از فروشندگان ارز سعی کرده تا جو امنیتی را در بازار آزاد ارز ایران حاکم کند.

با این وجود برخی فعالان بازار ارز معتقدند، استمرارعرضه صرافی بانک‌ها در میان‌مدت و تحت تاثیر شرایط نزول قیمت جهانی نفت و تحریم خرید نفت توسط آمریکا دشوارتر خواهد شد و همین امر موجب شده تا انتظارات بازار ارز همچنان صعودی باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *