وعده افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در برابر گرانی ۳۵ درصدی مواد خوراکی

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۰

شماری از مسئولان دولت روحانی از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان سخن گفته‌اند. این در حالی است که گرانی باعث کاهش توان خرید مردم و رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷ شده است.

“تجارت‌نیوز” در گزارش خود به محاسبه “بازوی پژوهشی مجلس” در زمینه خط فقر در ایران اشاره کرده است. بر اساس محاسبه “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی”، خط فقر در تابستان سال جاری در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته از رشدی بالغ بر ۲۵ درصد برخوردار بوده است.

همین گزارش سیاست‌ دولت در زمینه پشتیبانی از خانواده‌هایی با درآمد زیر سه و نیم میلیون تومان را ناکارآمد ارزیابی کرده است.

دویچه وله :

سایت “تجارت‌نیوز” روز دوشنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) در گزارش خود پیرامون تاثیرات تورم و گرانی بر قدرت خرید مردم، از رشد ۲۵ درصدی خط فقر در ایران خبر می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر مطلق برای شش‌ماهه نخست سال ۹۷ را برآورد کرده است. بر اساس این محاسبه خط فقر در استان‌های مختلف و همچنین در مناطق روستایی با هم تفاوت دارد و از این رو، پشتیبانی از خانواده‌های فقیر نمی‌تواند بر اساس سیاستی واحد صورت گیرد.

افزایش خط فقر در تهران

محاسبه مجلس حکایت  از “جهش بسیار قابل توجه” خط فقر مطلق در تابستان ۹۷ نسبت به بهار همان سال دارد. به سخن دیگر، خط فقر در تهران، تنها در تابستان ۹۷ در قیاس با بهار ۹۷، برای یک خانواده چهار نفره، ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس محاسبه این مرکز پژوهشی، خط فقر یک خانواده چهار نفره در تهران در تابستان سال جاری، معادل دو میلیون و ۷۲۸ هزار تومان بوده است.

همین ارزیابی از افزایش قابل ملاحظه شمار خانواده‌هایی که زیر خط فقر قرار دارند در قیاس با سال‌های قبل خبر داده است.

گرچه سطح هزینه‌ها در شهرهای دیگر و مناطق روستایی نسبت به تهران نازل‌تر است، اما کاهش قدرت خرید مردم و سقوط خانواده‌های بیشتر به زیر خط فقر در سراسر کشور مشاهده می‌شود.

محاسبه خط فقر مطلق در استان‌ها و شهرها و مناطق روستایی حکایت از رشد ۲۵ درصدی خط فقر در کل کشور دارد.

وعده افزایش حقوق

سایت “تجارت‌نیوز” در گزارش دیگری به وعده برخی از مسئولان دولتی در ارتباط با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان اشاره کرده است.

خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق توسط روزنامه “جمهوری اسلامی” و به نقل از “تعدادی از مسئولین اجرایی” منتشر شده بود. روزنامه کیهان در همین باره به این مسئولان هشدار داده و نوشته است:

«روشن است که این افراد با حسن نیت و با هدف کاستن از آلام روحی مردمی که زیر فشار گرانی‌ها قرار دارند چنین وعده‌هایی را به زبان می‌آورند، اما متاسفانه یا از عواقب و عوارض این وعده‌ها غافلند و یا خود را به غفلت می‌زنند .در هر دو صورت باید به این مسئولین هشدار داده شود که بار دیگر مرتکب اشتباه نشوند و شرایط اقتصادی کشور را بحرانی‌تر نکنند.»

نویسنده گزارش یاد شده در ادامه نوشته است: «میزان گرانی عارض شده از نوسانات ارز در سال جاری بسیار بیشتر از ۲۰ درصد است. با توجه به این واقعیت، حضرات مسئولین با این افزایش ۲۰ درصدی چگونه می‌خواهند مشکل معیشت مردم را حل کنند؟»

در این گزارش آمده است که افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها باعث ورشکستگی بسیاری از کارخانه‌ها و موسساتی می‌شود که  امکان پرداخت این سطح از حقوق را ندارند.

باید یادآور شد که بر اساس محاسباتی که از سوی “دنیای اقتصاد” صورت گرفته است، بهای بسیاری از کالاهای اساسی و از جمله مواد  خوارکی ظرف ماه‌های گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *