ظریف در قطر: هنر گریز از تحریم‌ها را به دیگران هم آموزش خواهیم داد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۵

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به قطر، کشوری که تحت تحریم های چند کشور همسایه خود قرار گرفته، سفر کرده و گفته “ایران هنر گریز از تحریم ها را به دیگران هم آموزش خواهد داد”.

آقای ظریف امروز ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در نشست بین‌المللی -امنیتی دوحه در پایتخت قطر شرکت و سخنرانی کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته “واضح است که ما به خاطر تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار داریم اما آیا این به تغییر سیاست‌های‌مان منجر می‌شود؟ من تضمین می‌کنم که چنین چیزی پیش نمی‌آید”.

رسانه های ایرانی هم از قول آقای ظریف نقل کرده اند که “اگر هنری باشد که ایران بتواند به آن مسلط شود و آن را به دیگران آموزش دهد، آن هنر گریز از تحریم‌ها خواهد بود”.

عربستان، امارات، بحرین و مصر کشور قطر را تحریم کرده اند اما از زمان تحریم، ایران اعلام کرده که تلاش می کند بتواند قطر را در این دوره به سهم خود کمک کند. وزیر خارجه قطر سال گذشته گفته بود در نتیجه تحریم‌های اقتصادی عربستان و متحدانش، دوحه از نظر اقتصادی به تهران نزدیک‌تر شده است.

از زمان استقرار جمهوری اسلامی ایران، این کشور تحت تحریم های آمریکا قرار داشته اما این تحریم ها در زمان بحران پرونده اتمی ایران، بسیار شدت گرفت. با به دست آمدن توافق هسته ای میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر، تمام تحریم های اتمی علیه جمهوری اسلامی رفع شد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کشورش را در بهار سال جاری از این توافق خارج کرد.

با خروج آمریکا از برجام، همه تحریم های ایالات متحده علیه ایران بازگشته و مقام های دولت ترامپ اعلام کرده اند که در صدد اعمال تحریم های بیشتری هم هستند.

آمریکا گفته درپی آن است که درآمدهای نفتی ایران را به صفر برساند. از زمان خروج ایالات متحده از توافق، صادرات نفت ایران از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به حدود یک میلیون رسیده است.

همزمان با شروع تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، حسن روحانی گفت که کشورش این بار “با افتخار” تحریم ها را دور می زند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند که راه هایی برای ادامه صادرات نفت پیدا کرده اند اما از بیم آنکه آمریکا در آن اخلال ایجاد کند، نمی توانند جزئیاتش را بیان کنند.

در دور پیشین تحریم های ایران، فروش نفت ایران که به شدت کاهش یافته بود، از طریق راه هایی چون عرضه آن توسط افراد ادامه پیدا می کرد. بابک زنجانی یکی از افرادی بود که گفته می شود در زمان اوج تحریم های بین المللی، اقدام به فروش نفت ایران و دور زدن تحریم ها می کرد.

آقای زنجانی اکنون در بازداشت است و مقام های قوه قضائیه ایران می‌گویند در صورتی که بدهی خود را به وزارت نفت تسویه کند، حکم اعدام او را به اجرا گذاشته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *