فعالیت اغلب صرافی‌ها عملا تعطیل شده‌ است

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۵

در حالیکه روابط عمومی بانک مرکزی می‌گوید امروز یکشنبه ۲۵ آذر، معاملات دلار در صرافی‌های مجاز، با نرخ زیر ۱۰ هزار تومان انجام شده است، اغلب صرافی‌ها از فروش ارز با قیمت‌های بانک‌ مرکزی به مشتریان اظهار بی‌اطلاعی کرده و عملا هیچگونه خرید و فروشی با نرخ‌های مذکور انجام نمی‌دهند و همزمان، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان می‌گوید: در شرایط فعلی صرافی‌ها تقریبا کار خاصی انجام نمی‌دهند!

سلطانی‌زاده، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان در گفتگو با ایسنا با اشاره به ایجاد محدودیت برای فروش ارز توسط صرافی‌ها، اظهار کرد: ایجاد محدودیت فروش ارز برای صرافی‌ها سبب می‌شود تا بار دیگر معاملات زیرزمینی و غیرشفاف رونق گیرد که این موضوع به صلاح اقتصاد شفاف کشور نیست. وی افزود: در هفته گذشته یکی از صادرکنندگان، قصد فروش ۵۰ هزار دلار ارز را داشت که هیچ‌یک از صرافی‌هایی که با ‌آن‌ها تماس گرفته بودند، حاضر به خرید آن نشدند، چراکه قیمت ارز رو به کاهش بود و صرافان نمی‌توانستند ارز خریداری شده را در مدت زمان کوتاهی بفروشند و این باعث می‌شود که صراف از قیمت بازار جا بماند و ضرر کند.

سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با تاکید بر اینکه ما مخالف نظارت دولت نیستیم، گفت: با این حال در مدت زمان کوتاهی یعنی کمتر از یک ماه بخش‌نامه‌های ارزی متعددی صادر شده که این کار ما را با مشکل مواجه می‌کند، هرچند که اگر در نهایت این مدیریت ادامه یابد و بدانیم که به مصلحت کشور است، تمام صرافان نیز حتی به قیمت ضرر مقطعی خودشان، همکاری می‌کنند. سلطانی‌زاده اضافه کرد: این در حالی است که در وضعیت فعلی بانک‌ها می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند ارز بخرند و در سیستم بانکی خود بفروشند  تا حدودی رقابت برابر نبودهو تجربه ثابت کرده که هر گاه به بخش خصوصی توجه نشده است، برای مدت کوتاهی شاید اوضاع درست شود، اما در درازمدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته وی، در شرایط فعلی صرافی‌ها تقریبا کار خاصی انجام نمی‌دهند و صرافان با مشکل کاهش مشتری و تقاضا برای ارز در بازار روبرو هستند که مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. سخنگوی کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: برخی از صرافی‌ها حدود چهار میلیارد تومان و برخی دیگر مبالغی بیش از این مقدار را سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اگر قرار باشد با این سرمایه بخواهندچند دلار در روز بخرند و بفروشند، با مشکل مواجه خواهند شد. سلطانی‌زاده با بیان اینکه پیش از این روزانه  ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز میانگین معاملات روزانه صرافی ها بود، تصریح کرد: این باعث می‌شد که سرمایه ما به گردش بیفتد و از محل همین گردش سرمایه بتوانیم سود خود را کسب کنیم، اما با این آمار و ارقام جدید، عملا صرافی‌ها ضرر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *