۱۵۰۰ میلیارد تومان قاچاق آدامس در ایران!/ همه شکلات‌ها و آدامس‌های خارجی قاچاق هستند

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۶
 آدامس و شکلات از گذشته یکی از اصلی‌ترین کالا‌های قاچاق بازار خوراکی ایران بوده اند،آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از پنجاه درصد بازار ایران در اختیار برند‌های وارداتی است،این در حالی است که شرکت‌های ایرانی گوناگون در این حوزه فعال هستند.

 ندا جعفری, رویداد۲۴:

قاچاق یک واقعیت انکارناپذیر در اقتصاد ایران است؛ از پوشاک تا انواع مواد خوراکی بدون رعایت قوانین به کشور می‌آیند و در مقابل علاوه بر آسیبی که به اقتصاد کشور و تولید داخل می‌زنند، می‌تواند مشکلات بیشتری در حوزه سلامتی و بهداشت جامعه نیز ایجاد کند.

آدامس و شکلات از گذشته یکی از اصلی‌ترین کالا‌های قاچاق بازار خوراکی ایران بوده‌اند، این در حالی است که شرکت‌های ایرانی گوناگون در این حوزه فعال هستند و به دلیل قاچاق زیاد در این بخش همواره با مشکل مواجه می‌شوند.

آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از پنجاه درصد از بازار ایران در اختیار برند‌های وارداتی است، آخرین گزارش یورو مانیتور که معتبرترین نهاد بررسی بازار بین المللی است و در جولای ٢٠١٧ منتشر شده، موید آن است که بیش از ٧۵ درصد بازار ایران در اختیار مارک‌های خارجی است. دلیل این تفاوت فاحش را باید در واردات غیررسمی و کم اظهاری در گمرکات جست وجو کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات: ۱۵۰۰ میلیارد تومان قاچاق آدامس در ایران!

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات گفته هیچ‌گونه نظارتی بر واردات شیرینی و شکلات صورت نمی‌گیرد و بر اساس آمار به دست آمده سالانه گردش مالی قاچاق آدامس ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه آدامس در میان کالا‌های وارداتی صنعت شیرینی و شکلات بیشترین سهم را دارد، پیش از این گفته بود؛ با توجه به اینکه این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود از نظر کیفیت مورد تایید نیست و به‌طور کلی جزو کالا‌های شناخته نشده به حساب می‌آید.

رییس اتحادیه بنکداران: همه شکلات‌ها و آدامس‌های خارجی در ایران قاچاق هستند

محمد آقا طاهر رییس اتحادیه بنکداران به خبرنگار رویداد۲۴ گفته هم اکنون میزان قاچاق شکلات و ادامس افزایش پیدا کرده و کالا‌های قاچاق هم گران‌تر شده است. البته به جز آدامس و شکلات‌های خارجی، انواع کنسرو، کمپوت‌های آناناس، کنسرو سبزیجات و شربت‌های مختلف و غذا‌های آماده که در اکثر فروشگا‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها به چشم می‌خورد همه قاچاق هستند.

رئیس اتحادیه بنکداران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش بهای دلار طی ماه‌های گذشته و رسیدن آن به مرز ۱۱ هزار تومان باز هم شاهد چسبندگی قیمت‌ها هستیم؟ گفته است: اکثر مواد غذایی (کالا‌های اساسی) در گذشته با نرخ ارز ۳۸۰۰ و پس از آن ۴۲۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما در برخی از کالا‌ها شاهد آن هستیم که همچنان نرخ‌ها نه تنها پایین نیامده بلکه رشد هم داشته است.

او با اشاره به افزایش نرخ دلار می‌گوید: زمانی که بهای دلار ۱ ریال بالا رفت، نرخ‌ها به شدت بالا رفت، اما در حال حاضر که نرخ دلار افت کرده هنوز نرخ هیچ کدام از اقلام خوراکی پایین نیامده است. شاید در شرایط فعلی مردم تصور می‌کنند که پایین آمدن قیمت ارز موقتی است و واقعی نشده و به همین نرخ‌ها تغییری نکرده است. بیشتر رشد قیمت‌ها به خاطر قاچاق برخی از اقلام خوراکی است که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست.

 رییس مجمع واردات: میزان قاچاق بیشتر از اعلام رسمی است

علیرضا مناقبی رییس مجمع واردات به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: هر چند آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد رقم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا از سال گذشته تاکنون به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که تنها ۷ میلیارد دلار آن مواد سوختی بوده، اما این ارقام بیش از اینهاست، زیرا نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان قاچاق به کشور داشت.

مناقبی ادامه می‌دهد: از ۴ ماه گذشته که واردات یکسری از کالا‌ها به کشور ممنوع شد اقلام خوراکی نظیر شکلات و ادامس نیز در آن لیست قرار داشت و پس از آن میزان قاچاق آن به کشور شدت گرفت، البته بخشی از این اقلام که از ابتدای سال مجوز واردات داشتند از مسیر قانونی وارد شد.

رییس مجمع واردات می‌گوید: هم اکنون فشار روی همه صنایع وجود دارد و برخی از اقلام که از گذشته مورد استفاده مردم بوده است را نمی‌توان حذف کرد، زیرا ذائقه مردم عوض نشده است هر چند این اقلام گران‌تر از قبل هم شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *