جهانگیری: ده‌ها دستگاه موازی از دولت بودجه می‌گیرند/  قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۸

معاون اول رییس‌جمهور می‌گوید: ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده اند اما کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند. بودجه کشور کلان است و فروش نفت نیز کاهش یافته است. در حال حاضر رقم بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که بخش عظیمی از این بودجه به مسیرهایی رفته که بازدهی آن محدود است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه‌شنبه) – ۲۷ آذر ماه – طی سخنانی در مراسم رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: صنعت نفت و گاز که اصلی ترین منبع درآمد کشور محسوب می شود، نیاز به نگهداری قطعات دارد که این کار می تواند در حوزه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنبال شود. همچنین از صنعت خودروسازی هم هدف دشمن قرار گرفته و صادرات قطعات ممنوع است؛ به طوری که اگر بخش زیادی از یک خودرو را در کشور تولید کنیم و تنها ۱۰ درصد از ملزومات آن به موقع وارد کشور نشود، نمی توانیم به خاطر همین ۱۰ درصد خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم.

جهانگیری با تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر یک یا دو ماده ای هست که اگر در اختیار این صنعت نباشد، صنعت فولاد را با مشکل روبرو می کند. همچنین پتروشیمی از دیگر صنایع حساس ما محسوب می شود که آمریکایی ها روی این صنعت هم دست گذاشته اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد از بودجه دولتی استفاده می کند، تصریح کرد: برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند، به طوری که بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قرار نبود آنها از دولت بودجه بگیرند، هرچند اشکالی هم وجود ندارد ولی اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است.

وی افزود: این همه دانشگاه در کشور وجود دارد، قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد. همچنین بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد، ابتدا محدود بودند، ولی بعضی از آنها امروز دبیرخانه هایی دارند که بودجه‌های شان چند ده میلیاردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *