فرمانده ایرانی: پرواز پهپاد و شلیک راکت ارتباطی با ناو آمریکایی نداشت

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۱

یک فرمانده نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که پرواز پهپاد و شلیک چند راکت همزمان با ورود ناو آمریکایی به منطقه خلیج فارس، «ارتباطی با این ناو نداشت» بلکه مربوط به برگزاری رزمایش سپاه پاسداران بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دریادار امیر رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، روز شنبه ۱ دی گفت که شناورهای سپاه پاسداران به هر شناوری که وارد منطقه خلیج فارس می‌شود، نزدیک می‌شوند و از آن درباره «ملیت، مأموریت و مقصد آن سئوال» می‌کنند.

وی تاکید کرد که این اقدام سپاه پاسداران «براساس عرف بین المللی» انجام می‌شود اما به دلیل «تبلیغات ایران هراسی»، طرف مقابل آن را «بزرگنمایی می‌کند».

روز جمعه برخی از رسانه‌ها خبر داده بودند که همزمان با برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم ۱۲» در خلیج فارس، ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس جان سی استنیس وارد منطقه خلیج فارس شده است.

براساس این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران «یک پهپاد را به پرواز درآورده» و چند راکت در این منطقه شلیک کرده‌اند.

رزمایش سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس با نام «پیامبر اعظم ۱۲» از ۲۴ آذر آغاز شده بود و روز شنبه پایان یافت.

روز شنبه محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، برگزاری این رزمایش را «پاسخی» به «ادعاهای دشمنان» دانست.

وی تاکید کرد که «توان دفاعی جمهوری اسلامی موجب بازدارندگی می‌شود».

در همین حال غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، خطاب به کشورهای منطقه گفت: «هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند… بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیردوستانه و تحریک‌آمیز خود پرداخت خواهد کرد.»

براساس گزارش رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه در این رزمایش از «مین‌های ضد بالگرد ساخت ایران» استفاده شده است. این رسانه‌ها نوشته‌اند مین‌های مورد اشاره «از نوع جهنده بوده و پس از پرش از زمین در فاصله ۱۵۰ الی ۱۸۰ متری منفجر می‌شود و با ترکش‌های خود تا فاصله ۵۰ متر می‌تواند به بالگردهای دشمن آسیب برساند».

پس از خروج آمریکا از برجام، سپاه پاسداران و ارتش ایران رزمایش‌هایی را به‌ویژه در خلیج فارس برگزار کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تهدید کرده‌اند که اگر ایران نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت، تهدیدی که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

پس از این تهدیدها، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

به‌رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های صدا و سیما، تسنیم، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *