تورم به ۱۸ درصد رسید، تورم نقطه به نقطه به ۳۷.۴

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۲

مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورمِ متوسط که مقایسه نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه امسال نسبت به سال منتهی به آذر پارسال است، با دو و چهار دهم درصد افزایش به ۱۸ درصد رسیده است.

در این ماه همچنین تورم نقطه به نقطه، به ۳۷ و چهار دهم درصد رسید که نسبت به نرخ مشابه در آبان، دو و نیم درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب خانوارهای ایران در آذر ماه امسال، برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان، ۳۷ و چهار دهم درصد بیشتر از آبان‌ ماه پارسال هزینه کردند.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل چهار و هشت دهم افزایش یافته است.

این مرکز نرخ تورم متوسط در آبان را ۱۵ و چهار دهم درصد اعلام کرده بود که در مقایسه با نرخ تورم متوسط مهر ماه، دو و دو دهم واحد درصد، افزایش داشته است.

به این شکل نرخ تورم نه تنها روند افزایشی خود را حفظ کرد، بلکه شتاب افزایش نرخ تورم، در مقایسه با ماه گذشته حتی بیشتر هم شده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید انتظار می‌رود میزان تورم در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۹.۶ درصد و رشد اقتصادی ایران نیز به منفی ۱.۵ درصد برسد.

استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی دانشگاه جان هاپکینز، در پاسخ به پرسش نشریه «تجارت فردا»، نرخ فعلی تورم در اقتصاد ایران را تا ۱۱۷ درصد تخمین زده بود که ده تا ۱۲ برابر بیشتر از نرخ اعلام شده رسمی است.

دلیل این اختلاف شدید در ارزیابی نرخ تورم ایران در محاسبات این اقتصاددان، استفاده از نرخ ارز (دلار) در بازار آزاد و غیررسمی در الگوی محاسباتی اوست.

در همین حال بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، در ازای هر ده درصد افزایش قیمت ارز، تورم دو درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، همچنین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری ایران در تابستان امسال به بیش از دو میلیون و ۲۲۶ هزار تومان رسید که نسبت به تابستان پارسال، رشدی ۴۴.۴ درصدی را تجربه کرد.

متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری ایران در تابستان ۹۷ در مقایسه با بهار امسال نیز، ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ضریب اهمیت گروه مسکن در محاسبه شاخص تورم، ۳۷.۵ درصد است که بالاترین ضریب اهمیت در میان سایر گروه‌های محاسبه نرخ تورم به حساب می‌آید به این معنی که تغییرات شاخص بهای مسکن و اجاره بها، بیشترین اثر را بر شاخص تورم به جا می‌گذارد.

با استفاده از گزارش‌ وب‌سایت مرکز آمار، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *