از پورشه و مازراتی تا سیگار با روکش طلا و برگر خاویار: تجمل پرستی در ایران و اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۴

اختلاف زندگی بسیار لوکس این لایه از جامعه از منازل قصر مانند، اتومبیلها، لباس ها، عطر و ادکلن و ساعت و کیف گرفته تا دود کردن هر نخ سیگار با روکش طلا به قیمت پاکتی ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و خرید بستنی با ورقه طلای خوراکی به قیمت۴۰۰ هزار تومان، برگر خاویار ۲۵۰ هزار تومانی، چند گرم کاهوی فرانسوی به قیمت ۳۰ هزار تومان، یک شیشه کوچک مربای ۳۵ هزار تومانی و یک بطری آب معدنی ۶۰ هزار تومانی با شیوه زندگی ۸۰ درصد ایرانی که طبق گفته شهاب نادری، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، زیر خط فقر زندگی می کنند، شگفت انگیز و باورنکردنی است.
آزاده والا, رادیو بین المللی فرانسه:

برخی از جوانان متعلق به این طبقه ثروتمند عکسها و ویدیوهایی از دارایی ها و سفرهایشان در حسابهای فیسبوک و اینستاگرام خود منتشر می کنند و هنگامی که با اعتراض و انتقاد روبرو می شوند، در پاسخ می گویند: هر کشوری در جهان غنی و فقیر دارد. اگر دیدن تصاویر سبک زندگی ما برای افرادی که از داشتن آن محرومند، خوشایند نیست، لزومی ندارد که به صفحات و سایتهای اینترنتی ما مراجعه کنند.

این طبقه چگونه پدید آمد؟

ظهور چنین طبقه ای با تجمل پرستی و جلوه فروشی هایش بر فرد، خانواده، جامعه و اقتصاد ایران چه ﺗﺄثیری می گذارد؟

آیا این اندازه تجمل پرستی و جلوه فروشی در ایران سابقه داشته است؟

آیا امروزه تجمل پرستی در جامعه ایران ریشه دوانیده و جزئی از فرهنگ ایران شده است؟

آیا می توان تجمل‌ پرستی را کاهش داد؟

کاظم کردوانی، پژوهشگر مقیم آلمان، در گفت و گو با رادیو بین المللی فرانسه می گوید که فرهنگ تجمل پرستی فرهنگی عقب افتاده و بیمار و فرهنگ اشخاص نوکیسه ای است که به یکباره از راه زد و بند با دولت یا سوداگری با خاک، زمین و یا طلا به ثروت باد آورده رسیده اند. او می افزاید که تجمل پرستی اثرات مخربی بر فرد، خانواده، جامعه و اقتصاد ایران می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *