وزیر کشور از حذف یارانه سه دهک پردرآمد خبر داد

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۷

رحمانی فضلی می‌گوید به دستور رئیس جمهوری منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک صرف پروژه‌های عمرانی استان‌ها می‌شود. حسن روحانی یک روز قبل گفته بود یارانه باید پرداخت شود اما به صورت “هدفمند و مشروط”.

عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر پنج‌شنبه ششم دی‌ماه در  نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر ضمن قدردانی از تلاش مسئولان اجرایی استان تاکید کرد که هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیاد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وزیر کشور در این نشست گفت: «در حوزه اقتصادی ساختار نامناسب، غلط و کهنه اقتصادی که همانا وابستگی مطلق به نفت بود باید تغییر کند و تا حد زیادی هم شاهد تغییرات هستیم به طوری که بسیاری از تجار و بازرگانان ما دارای علم و تجربه هستند و اگر شرایط مساوی باشد کشور ما هم در عرصه اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری دارد.»
دویچه وله:

برخلاف این ادعا و به رغم تحریم‌های آمریکا که صادرات نفت و گاز ایران را به شدت کاهش داده، درآمدهای پیش‌بینی شده برای این حوزه در لایحه بودجه سال آینده ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از آن چیزی است که در برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی تعیین شده است.

در این لایحه که رئیس دولت دوازدهم روز سه‌شنبه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد پیش‌بینی شده که در سال ۹۸ یارانه نقدی سه دهک پردرآمد جامعه حذف شود.

یارانه سه دهک برای پروژه‌های عمرانی

وزیر کشور در سفر به بوشهر با اشاره به درخواست برخی مسئولان برای سپردن اختیارات بیشتر به استان‌ها گفت: «یکی از این موارد، دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری اعتبار یارانه‌ها برای سه دهک به استان‌هاست تا با هماهنگی مردم یارانه‌ها پرداخت شود، لذا با حذف یارانه‌های سه دهک جامعه، اعتبارات آن برای اجرای طرح‌‌های عمرانی استان‌ها اختصاص می‌یابد.»

در لایحه بودجه ۹۸ آمده است: «استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام نمایند. منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار استانی همان استان خواهد شد.»

تلاش برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد از ابتدای دولت یازدهم آغاز شد اما تا کنون نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس سال پیش گفته بود بیش از ۹۶ درصد مردم ایران یارانه دریافت می‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس پنج‌شنبه گذشته گفته بود که مجموعه یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و بیش از دو برابر کل بودجه است اما چون “کشور شرایط عادی ندارد” الان زمان مناسبی برای قطع آن نیست.

هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی که رقم آن از سال ۸۹ تا کنون تغییری نکرده سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. منظور لاریجانی ظاهرا کل یارانه‌هایی است که دولت در حوزه‌های مختلف پرداخت می‌کند.

خطر بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی

رئیس جمهوری، حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت ضمن تکرار رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: «دولت در بخش آب، برق، نفت، بنزین، گازوئیل، خدمات آموزشی و بهداشتی، یارانه‌های بسیار بالایی پرداخت می‌کند و قصد ندارد آنها را حذف کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی در عین حال گفته که یارانه باید همیشه پرداخت شود اما لازم است این یارانه‌ها “هدفمند، مشروط و موقت” باشند. او می‌گوید دولت تلاش می‌کند یارانه بخش خدمات را یا کاهش ندهد و یا مقدار کاهش آن اندک باشد.

برخی کارشناسان معتقدند اختصاص منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک به فقرزدایی و اتمام پروژه‌های عمرانی در استان‌ها، این ریسک را به همراه دارد که در صورت ناکامی دولت در این کار، طرح‌های عمرانی نیز راکد بمانند و نتوانند در اشتغال‌زایی و خروج از رکود اقتصادی نقشی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *