یک سالگیِ خیزش دی‌ماه: ورق برگشته و زمامداران از «فتنه ۹۸» بیش از «فتنه ۸۸» نگرانند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۸

– خط حزب‎الله: «ورق معادلات برگشته»، «نارضایتی وجود دارد» و دشمن متوجه ضعف درونی شده.
– احمد علم‎الهدی: فتنه ۹۸ مهمتر از فتنه ۸۸ است.
– مشرق: قطعاً حضور رضا پهلوی در رسانه‎ها نشان از آن دارد که آمریکایی‌ها به دنبال برگرداندن شاه به ایران‌اند.
– تابناک: یکی از نشانه‎های تلاش آمریکا برای تغییر رژیم حمایت‎های اخیر از برخی اپوزیسیون خارج از کشور از جمله رضا پهلوی است.
– کیهان چاپ تهران: یک جریان خزنده و مشکوک در تلاش است تا تصویری مثبت از عصر پهلوی به مخاطبانش که اکثراً نسل جوان هم هستند ارائه کند.

کیهان چاپ لندن:

از سال ۸۸ «نهم دی‎» در تقویم جمهوری اسلامی «روز بصیرت» نامگذاری شد. در چنین روزی حکومت برای نمایش اقتدار برباد رفته خود پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، هر آنچه داشت به میدان آورد و ده‎ها بسیجی و سپاهی را به همراه خانواده آنها در میدان ولیعصر (ولیعهد) تهران جمع کرد تا با این اردوکشی خیابانی پاسخی به اعتراضات گسترده‎ مردم و حامیان «جنبش سبز» در عاشورای آن سال داده باشد.

هشت سال پس از این رویداد اما وضعیت تغییر کرده و دی‌ماه ۹۶ سرآغاز خیزش معترضانی از نوع دیگر شد که اگرچه شروع آن از مشهد بود ولی دامنه‌ی آن به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر ایران کشیده شد. اعتراضاتی که ریشه‎های معیشتی و اقتصادی دارند و تا امروز نه تنها خاموش نشده بلکه تعمیق یافته و شعارهای آن صریح‌تر شده‌اند. اعتراضاتی که نه تنها وابسته به هیچ حزب و جناح و جریان درونی نظام نیست بلکه تمایلی از درون آنها سر برآورده که به دستاوردهای پهلوی‌ها علاقه نشان می‌دهد و شاهزاده رضا پهلوی را به عنوان شخصیتی که می‌تواند تکیه‌گاه آنها برای عبور از این شرایط باشد معرفی می‌کنند.

اعتراضات دی‎ماه ۹۶ چند روز پس از ارائه لایجه بودجه ۹۷ به مجلس توسط دولت و بر زمینه‌ی اعتراضات مالباختگان و بازنشستگان و کشاورزان مناطق کم‌آب از جمله در استان اصفهان شکل گرفت. حسن روحانی که با شعارهای عوام‎فریبانه رأی جمع کرده بود اما هنگام توزیع بودجه‌ی کشور بجای آنکه به فکر بهبود وضعیت مردم و کاهش گرفتاری‎های آنها باشد منابع مالی را به جیب نهادهای حکومتی که جز مفت‎خواری سودی برای کشور ندارند سرازیر کرد، آتش به جان جامعه زد؛ بطوری که مجبور شد خودش را «بی‌تقصیر» و «تحت فشار» جلوه داده و به مردم بگوید که ردیف‌های بودجه را مورد پرسش قرار دهند!

حالا پس از یک سال، چند روز پیش، روحانی برای دومین بار در دولت دوم خود، سه‎شنبه چهارم دی ۱۳۹۷، لایحه بودجه ۹۸ را به مجلس ارائه داد اما در نطقی که همزمان ایراد کرد آدرس‌هایی داد که در نوع خود ویژه است. گرچه برخی سردمداران نظام در سخنرانی‎های خود تلاش می‎کنند به هر نحو ممکن خیزش مردم را زیر سوال ببرند و آن را بی‎اهمیت و بدون پشتوانه مردمی معرفی کنند اما روحانی لب به اعتراف گشود و اعلام کرد اعتراضات دی‎ماه ۹۶ باعث فشار بیشتر آمریکا علیه جمهوری اسلامی، خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‎ها شد؛ وی گفت، «انشالله امسال دی‎‎ماه پربرکتی را شاهد خواهیم بود.»

باید اشاره کرد که چند روز قبل از این سخنان روحانی، اسحاق جهانگیری معاون اول وی عنوان کرد بودجه بطور «قبیله‎ای» تقسیم می‎شود؛ حسام‎الدین آشنا مشاور روحانی نیز تاکید کرد «پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد»!

گرچه حزب‎اللهی‌ها و دلواپسان به اظهارات روحانی هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند اما آنچه او گفت چیزی جز بازتاب سیگنال‎های «بیت رهبر» نبود.

ورق معادلات برگشته

در گزارش اصلی صد‌ و شصت‌و پنجمین شماره‎ی هفته‎نامه «خط حزب‎الله» (نشریه دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای) با عنوان «فتنه تحریم‌ساز» آمده، انتخابات سال ۸۸ می‌توانست پروژه‌ی «ایران قدرتمند» را تکمیل کند اما «فتنه بعد از انتخابات ورق معادلات را برگرداند» و دشمن متوجه شد که «پیام ضعف» از درون ایران مخابره شده است و از فرصت «آشوب‌های داخلی» برای جدایی هرچه بیشتر حاکمیت و مردم تلاش کرد و به موازات آن «پروژه تحریم کلید خورد» و نظیر چنین اتفاقی (البته در ابعاد کوچکتر)، در قضایای زمستان سال گذشته نیز در حال وقوع بود. «دشمن سعی کرد از فضای نارضایتی‌های به‌وجودآمده» در جامعه، به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی استفاده کرده و زمینه‌ی جدایی بین مردم و حاکمیت را فراهم کند.

نشریه متعلق به «بیت‎ خامنه‎ای» تاکید کرده است که «ورق معادلات برگشته»، «نارضایتی وجود دارد» و دشمن متوجه «ضعف درونی» شده است، ضمن اینکه بی‎سابقه است نشریه منتسب به دستگاه آسمانی- الهی «آقا» برای تشریح وضعیت سیاسی ایران سراغ عبارت ممنوعه برود و بنویسد «ورق معادلات برگشته» است!

امسال اما در آستانه «نهم دی‌» کارگزاران و تبلیغاتچی‌های نظام علاوه بر اینکه به انتقاد از «فتنه ۸۸» پرداخته‌اند، اعتراضات ۹۶ را پروژه‎های دشمن دانسته و نسبت به «فتنه‌ جدید» در سال آینده هشدار داده‌اند. منظور از «فتنه جدید» ابراز تمایل معترضان به دستاوردهای پهلوی‌ها و شعارهایی است که در حمایت از آنها و همچنین رضا پهلوی چهره‌ی شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی در یک سال گذشته سر داده شده است.

به این ترتیب، نماز جمعه هفتم دی‌ماه به بوق‌ها و بلندگوهای پر سر و صدا برای هشدار نسبت به «فتنه جدید» تبدیل شد.

امام جمعه اهل سنت اورمیه هشدار داده است «دشمنان در شرایط کنونی نیز بیکار ننشسته و هر روز توطئه و طرح تازه‌ای برای براندازی نظام برنامه‌ریزی می‌کنند.» امام جمعه یزد نیز گفته «دولتمردان باید نسبت به نقشه‌های جدید آمریکایی‌ها هوشیار باشند.»

فتنه ۹۸ مهمتر از فتنه ۸۸

سخنران پیش از خطبه‎های نماز در تبریز گفته است «رهبر انقلاب اسلامی مدام تکرار می‌کنند که دشمنان ایران هر ۱۰ سال یک بار اقدام به ایجاد فتنه می‌کنند از این‌ رو مردم سال ۹۸ را فراموش نکنند.»

امام جمعه ورامین گفته «دشمن از این انقلاب سیلی خورده است و با تمام توان می‌خواهند آن را جبران کنند و به همین دلیل نیز مشکلات اقتصادی امروز را به وجود آورده‎اند» و احمد علم‎الهدی امام جمعه مشهد تاکید کرده «مهمتر از فتنه ۸۸، فتنه ۹۸ است»!

برگرداندن شاه

وبسایت مشرق اخیراً در گزارشی با عنوان «آمریکا در آرزوی براندازی» نوشته، در حالی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور ادعا می‎کنند به دنبال تغییر رژیم ایران نیستند برخی کارشناسان معتقدند «آمریکایی‌ها حتی به دنبال برگرداندن شاه به ایران‌اند و قطعاً حضور پر رنگ رضا پهلوی در محافل ضد ایرانی در آمریکا طی روزها و ماه‌های گذشته نشانه‌ای از این مسئله را در خود دارد». البته تحلیلگر وبسایت مشرق نمی‌بیند آنهایی که از یک سال گذشته تا کنون شعارهایی در حمایت از پهلوی‌ها بر در و دیوار شهرها می‎نویسند مردم کوچه و خیابان‌اند نه آمریکایی‎ها!

تلاش «جریان خزنده و مشکوک»

روزنامه کیهان تهران، دوم دی‌ماه به نقل از یک فعال فرهنگی نوشت «جریان خزنده و مشکوک در تلاش است تا تصویری مثبت از عصر پهلوی به مخاطبانش که اکثراً نسل جوان هم هستند ارائه کند و جالب‌تر هم اینکه اینگونه آثار به سادگی مجوز پخش و نمایش دریافت می‌کنند. برخی مدیران فرهنگی نیز مانعی برای چنین آثاری ایجاد نمی‌کنند که این خود جای سوال و تعجب و بررسی دارد!»

معرفی رضا پهلوی به عنوان آلترناتیو

جالب اینجاست که وبسایت تابناک وابسته به محسن رضایی در گزارشی به تفسیر دلایل خروج نظامیان آمریکا از سوریه پرداخته و سناریوهای مختلفی را بررسی کرده که یکی از آنها مقدمه‎چینی برای «تغییر رژیم جمهوری اسلامی» است! تحلیلگر تابناک یکی از نشانه‎های آن‎ را «حمایت‎های اخیر مقامات آمریکایی از برخی اپوزیسیون خارج از کشور از جمله رضا پهلوی» دانسته و نوشته «در واقع واشنگتن به دنبال پیشبرد جدی سیاست تغییر رژیم و معرفی آلترناتیوهای آن هستند.»

خود محسن رضایی در ماه‎های گذشته بارها به خاندان پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی حمله کرده و اخیرا در ادعایی مضحک و عجیب حتی واژگون شدن اتوبوس از دور خارج‌ شده‌ی دانشجویان دانشگاه «علوم و تحقیقات» را که منجر به جان باختن ده دانشجو شده است در کنار حوادث مشابه که به فراوانی در ایران اتفاق می‌افتد به «فرهنگ شاهنشاهی» ربط داده است!

این موارد اگر در کنار اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات رژیم در مورد متحد شدن اپوزیسیون قرار داده شوند معلوم می‌شود که نگرانی زمامداران رژیم از کدام ناحیه است. نه تنها برای جمهوری اسلامی بلکه برای همه افراد و جریاناتی که همچنان از انقلاب ۵۷ دفاع می‌کنند و کارنامه‌ی آنها، حتی امروز نیز، در مبارزه با پهلوی‌‌ها خلاصه شده، باور کردن تمایلات مردم که در یک سال گذشته به صراحت در شعارهایشان آشکار شده و پذیرش علاقه‌ی آنها به شاهزاده رضا پهلوی برای ایفای نقش مؤثر جهت عبور از شرایط کنونی بسیار دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *