ایران جزو آخرین کشورها در رتبه شکاف جنسیتی 

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۲

رده‌بندی جهانی شکاف جنسیتی از سوی مجمع جهانی اقتصاد طبق معمول هر ساله در اواخر پاییز انتشار یافت. این شاخص میزان نابرابری میان دو جنس را به صورت کمی بیان می‌کند. امسال ( ۲۰۱۸) ایران از بین ۱۴۹ کشور رتبه ۱۴۲ را کسب کرد؛ یعنی پله هفتم از آخر.

از سال ۲۰۰۶ تاکنون که مجمع اقتصاد جهانی هر سال رتبه کشورها را اعلام می‌کند، ایران همواره بین ۱۰ کشور دارای بیشترین شکاف و نابرابری جنسیتی قرار می‌گیرد و بسیاری از کشورهای آفریقا و خاورمیانه رتبه‌ای بهتر از ایران کسب می‌کنند.

به گزارش روزنامه شرق، طبق این رتبه‌بندی، شاخص شکاف جنسیتی از چهار مؤلفه مشارکت و فرصت‌های اقتصادی، آموزش، بهداشت و توانمندسازی سیاسی تشکیل شده است. این شاخص عددی صفر تا یک است و هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد شکاف جنسیتی بیشتری را نشان می‌دهد.

ایران در سال ۲۰۱۸ عدد ۵۸۹/ ۰ را کسب کرده که هرچند نسبت به سال ۲۰۰۶ که عدد ۵۸۰/ ۰ بود بسیار اندک بهبود یافته، اما منجر به ارتقای رتبه جهانی ایران نشده و رتبه ایران در تمامی شاخص‌ها در این ۱۲ سال سقوط کرده است.

ایران در شاخص اقتصاد رتبه ۱۴۳ را در میان ۱۴۹ کشور کسب کرده و در مشارکت سیاسی رتبه ۱۴۱، وضعیت ایران در شاخص‌های آموزش با رتبه ۱۰۳ و سلامت رتبه ۱۲۷ کمی بهتر است. میزان بسیار زیاد نابرابری اقتصادی و سیاسی در کنار رشد آموزش زنان که منزلتی دوگانه به زنان بخشیده علاوه ‌بر آنکه ناعادلانه است، می‌تواند نارضایتی‌های جدی در جامعه زنان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *