نامه انتقادی فرهاد میثمی؛ از قاضی صلواتی تا مایک پومپئو

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۷

فرهاد میثمی کنشگر مدنی و زندانی سیاسی در نامه‌ای که به تازگی از زندان اوین نوشته است، انتقادات خود را به عملکرد قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه ایالات متحده وارد کرده است.

آقای میثمی نامه خود را “نوشتاری دوقلو” درباره شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران” و “وزارت امور خارجه ترامپ” خوانده است.
بی بی سی:

این کنشکر مدنی که از ۹ مرداد امسال دستگیر و زندانی شده است و دست به اعتصاب غذا زده بود، در نامه خود از تجربیات شخصی خود در دادگاه شرح کوتاهی داده است.

او به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اشاعه و ترویج بدحجابی در جامعه” دستگیر شد.

این پژوهشگرِ خشونت‌پرهیزی اجتماعی، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد. یک روز بعد از این تاریخ، در اعتراض به دستگیری‌ و اتهامات مطرح شده در بازجویی‌‌اش اعتصاب غذا کرد.

آقای میثمی خود را “تحول‌خواه” می‌داند اما خواستار تحول از طریق اصلاح‌گری مستمر است.

پرده اول: دادگاه شعبه ۱۵، قاضی صلواتی

این فعال مدنی در نامه خود اشاره کرده است از زمانی که در زندان به سر برده، چهار مرتبه به دادگاه خوانده شد اما چون مدت زمان بین ابلاغ نامه و حضور در دادگاه کمتر از یک هفته بود و روند احضار به دادگاه را قانونی ندانسته بود، از حضور به دادگاه امتناع کرد و پای هر نامه ابلاغیه نوشت: “به موجب ماده ۳۴۳ آیین دادرسی کیفری، فاصله بین ابلاغ احضاریه تا جلسه رسیدگی نباید کمتر از یک هفته باشد.”

به‌گفته آقای میثمی، نامه‌های احضار به دادگاه را ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی امضا کرده بود.

آقای میثمی همچنین جلسه اول دادگاهش را شرح داده است که آقای صلواتی در سوالی کتبی از او پرسیده بود با چه انگیزه‌ای علیه امنیت ملی کشور اجتماع و تبانی کرده است.

او در پاسخ قاضی نوشته است سوالی که بر مبنای نادرست بنا شده باشد، از اساس غلط است و مبنای حقوقی ندارد زیرا رئیس دادگاه از ابتدا مدعی شده بود که میثمی علیه امنیت کشور اقدام کرده است.

به‌گفته این زندان سیاسی پرسش و پاسخ کتبی در دادگاه خالی از تنش نبود چون قاضی صلواتی “با عصبانیت” از او می‌خواست سوال را پاسخ دهد اما با پافشاری این زندانی سیاسی بر “ساختار درست حقوقی”، دادگاه “به‌آرامی و به صورتی منطقی” ادامه یافت.

آقای میثمی در نامه خود یادآور شده است “تغییر رفتار حاکمیت‌های اقتدارطلب” با “اصلاحگری تحول‌خواه” در نظر و عمل میسر است و به این تجربه خود را در نامه بازگو کرده است.

سپس او عملکرد قوه قضائیه را هدف قرار داده و از نقض مکرر و نظام‌مند قانون به دست این قوه نوشته است: ” نقض مکرر، مصرّانه و سیستماتیک قانون از سوی نهادی قضایی، البته که صلاحیتی برای ماندن نام«دادگاه» بر آن باقی نمی‌گذارد.”

با این حال او حضور در دادگاه را پذیرفت تا بر اصلاح دو مورد تمرکز کند: یکی “رعایت قوانین ابلاغ” و دیگری “حق انتخاب وکیل مستقل.”

آقای میثمی به روش‌های به قول او “کن فیکون” که مغایر با روش‌های اصلاح‌گرایانه است، اعتقادی ندارد زیرا آنها پیامدهای “ناپایدار و هراس‌انگیز” داشته‌اند.

پرده دوم: وزارت خارجه ترامپ

آقای میثمی در بخش دوم نامه خود به مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده اشاره کرده است که چندی پیش خواستار آزادی فرهاد میثمی شده بود.

این فعال مدنی با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا در برابر ایران نوشته است آقای پمپئو از طرفداران بمباران ایران بوده است حال چگونه است که خواستار آزادی “این کنش‌گر کوچک مدنی” شده است.

همچنین آقای میثمی از خروج آمریکا از توافقنامه “برجام” انتقاد کرده است و گفته تحمیل تحریم‌های جدید بر ایران باعث می‌شود میلیون‌ها ایرانی را زیر خط فقر بکشاند.

او با انتقاد از رفتارهای دوگانه آمریکا نسبت به مسائل حقوق بشر در کشورهای مختلف نوشته است اگر حاکمان ایران، مقامات آمریکایی را در “غارت و دوشیدن منابع میهن شریک کرده بودند، به سادگی چشمشان را نه فقط بر زندانی شدن بلکه حتی بر ارّه و تکه تکه شدن ده‌ها امثال من می‌بستند.”

اشاره آقای میثمی به رویکرد آمریکا در قبال عربستان است که چندی پیش جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی به محض ورود به کنسول‌گری عربستان در استانبول توسط تیم ویژه‌ای از ماموران امنیتی عربستان به قتل رسید.

آقای میثمی در ادامه نوشته است: “ترجیح می‌دهم تمام عمر در حبس گروهی از ظالمان هم وطن خطاکارم بمانم و زندگی‌ام را صرف تلاش اصلاحگرانه خطاهایشان سازم، اما لحظه‌ای مشمول ننگ حمایت پیمان‌شکنان [آمریکا به دلیل خروج از برجام] قرار نگیرم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *