وزیر خارجه ایران: آینده دولت افغانستان بدون طالبان غیر ممکن است

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۰

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی در هند گفت که غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان هیچ نقشی نداشته باشند. آقای ظریف اما افزود که این نقش نباید غالب باشد.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌دی ( NDTV) درباره چگونگی ارتباط ایران با طالبان حرف زد و تاکید کرد که درباره این که به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند.

او گفت:”ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه این که تحمیل کنیم.”

اقای ظریف همچنین گفت:”فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد.”
بی بی سی:

گروه طالبان اخیرا تایید کرد که هیأتی را به تهران فرستاده است.

آقای ظریف در این مصاحبه گفت که با هیأت ایرانی با هیأت طالبان در نشست مسکو حرف زد و آنها را به تهران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تایید کرد که این کشور با گروه طالبان به خاطر امنیت ایران “تماس‌های اطلاعاتی غیررسمی و محدود” داشته است.

مذاکرات ایران و طالبان

دو روز پیش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ابراز خوشبینی درباره نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان گفت که گروه طالبان آماده است سلاحش را کنار بگذارد.

روز یکشنبه (۹ دی/۳۰ دسامبر)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک نشست خبری گفت که هیات طالبان در تهران با عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه گفتگوی مفصلی داشته است. او هدف این مذاکرات را تلاش ایران برای کمک به صلح در افغانستان خواند.

آقای قاسمی این گفت‌و‌گوها را مهم دانست و تاکید کرد که مذاکره با طالبان به معنای همسویی با مواضع این گروه نیست.

مرتضی صفاری نطنزی، نماینده مجلس ایران به خبرگزاری خانه ملت گفته است هرچند “طالبان نیروی مطلوب ما نیست” اما باید بپذیریم که بخشی از خاک افغانستان را در اختیار دارد و از نظر سیاسی و امنیتی مطرح است و در شرایط کنونی نمی‌توان این گروه را نادیده گرفت.

از حدود دو سال پیش، مقام‌های آمریکایی و شماری از سران نهادهای امنیتی افغانستان بارها از “ارتباط و حتی کمک تجهیزاتی و نظامی” ایران به طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی از جمله حمیدرضا بهرامی، سفیر این کشور در کابل همواره این ادعاها را رد کرده و گفته‌اند: “با طالبان تماس داریم و حتی این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود.”

این مقام‌ها هدف این تماس را تشویق گروه طالبان برای پیوستن به روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان خوانده‌اند.

مذاکره آمریکا – طالبان

در همین حال آمریکا هم در تلاش است از طریق مذاکره با گروه طالبان راه حلی برای جنگ و صلح افغانستان پیدا کند.

امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی/جدی) یک منبع از گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که دور بعدی مذاکرات این گروه با نمایندگان آمریکا به هفته بعد موکول شده است. پیش از این قرار بود که این نشست، امروز و فردا برگزار شود، اما دقیقا مشخص نشده که چرا زمان آن تغییر کرده است.

پیش ازاین خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که گروه طالبان بر سر موضوعات مذاکرات قطر به توافق نرسیده‌اند، از این‌رو این نشست به هفته بعد موکول شده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان در سه ماه گذشته دست‌کم سه بار با اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت‌وگو کرده است.

آقای خلیلزاد شب گذشته اعلام کرد که دور دیگری از سفرهای منطقه‌ای‌اش را آغاز کرده و قرار است به پاکستان، هند، چین و افغانستان سفر کند.

از جزئیات سفر آقای خلیلزاد و گفت‌وگوهای او با مقام‌های کشورهای منطقه از جمله پاکستان، روسیه و عربستان اطلاعاتی در دست نیست. اما او اعلام کرده است که در پی فراهم‌سازی مذاکرات بین‌الافغانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *