وضعیت دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هنر از زیان خودشان 

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۱

به گزارش ایسنا، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار که در مهر ماه سال جاری اعلام کرده که در حال حاضر نزدیک به ۵.۶ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و ۴.۷ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه بیش از ۱.۵ میلیون متقاضی کار نیز وارد بازار کار می‌شوند. 

براساس آمارهای موجود بیشترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رشته‌هایی همچون گروه “حفاظت محـیط زیسـت” با ۳۷.۵ درصد، علوم حیاتی و زیستی‌ با ۲۸.۴ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ۲۶.۲ درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با ۲۵.۷ درصد است. همچنین گروه بهداشت با ۸.۷ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد.

یکی از شاخه‌های پر هزینه چه برای دانشگاه‌ها و چه دانشجویان، رشته‌های هنری هستند. رشته‌های هنری به دلیل ماهیتی که دارند و میزان کار عملی، کارگاه‌ها و غیره هزینه بر به حساب می آیند. دانشجویان این رشته‌ها انتظار دارند بعد از این همه هزینه و وقتی که برای تحصیل صرف کرده‌اند، توانایی جذب به بازار کار را داشته باشند.

یک دانشجوی کارشناسی گرافیک می گوید: در این 4 سال تحصیل بیشتر وقت خودمان را هدر داده‌ایم.

متاسفانه در دانشگاه حتی کسی نیست که مسیر را به دانشجویان نشان دهد.

برخی از اساتید فقط برای رفع تکلیف سر کلاس حاضر می‌شوند.

ما برای ورود به این دانشگاه زحمات زیادی کشیدیم. این دانشگاهی نیست که به راحتی بتوان وارد آن شد، ولی وقتی وارد دانشگاه شدیم و بعد از گذشت چند ترم متوجه شدیم در اینجا با هیچ مواجه هستیم.

بعد از فارغ‌التحصیلی اتفاق خاصی نمی‌افتد.

شهرداری برای زیباسازی شهر هزینه‌های زیادی را خرج می‌کند. افرادی که نقاشی‌های دیواری را می‌کشند اغلب افرادی هستند که نه مهارت لازم را دارند و نه تخصص ولی متاسفانه از آنها استفاده می‌شود.

عده‌ای هستند که بازار کار را کاملا تصاحب کرده‌اند. شما فرض کنید یک جمعیت 300 نفری در همه جا حضور دارد و کاملا بازار کار را قبضه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *