مبادله «جاسوس» ایرانی با «قاتل» اوکراینی

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۲

گزارش‌ها حاکی است که یک شهروند اوکراینی متهم به قتل زندانی در ایران با یک ایرانی متهم به جاسوسی زندانی در اوکراین مبادله شده‌اند.

به گزارش شبکه «تی اس ان»اوکراین، اندری نوویچکو که در ایران به اتهام قتل عمد یک ملوان ایرانی به اعدام محکوم شده بود، روز پنجشنبه ۲۰ دی ماه به اوکراین بازگشته است.

اندری نوویچکو با علی جدوعی، ایرانی زندانی در اوکراین مبادله شده است.

شبکه «تی اس ان» می‌گوید، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین طی فرمانی علی جدوعی را عفو کرده است و او روز چهارشنبه به ایران بازگشته است.

این گزارش می افزاید، علی جدوعی به اتهام جاسوسی برای ایران به ۱۱ سال محکوم شده بود.

به گزارش تسنیم، منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین در توییتر خود نوشته است:«امروز دو تبعه زندانى ایرانى و اوکراینى به وطن برگشتند. این حاصل گفت‌وگو، تفاهم و دیپلماسى بود. تبریک به خانواده‌هاى جدوعى و نوویچکو و همچنین تشکر از مسئولین دو کشور و همه آنان که به این اقدام بشردوستانه کمک کردند، به‌ویژه خانواده ایرانى مقتول که نوویچکو را بر اساس رافت اسلامى بخشیدند.»

به گزارش آژانس خبری «یونی‌ان» اوکراین، علی جدوعی در سال ۲۰۰۵ برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی وارد انستیتو هوایی خارکف شد و به هنگام بازداشت در حال تحصیل در مقطع دکترا بوده است.

طبق این گزارش، آقای جدوعی در سال ۲۰۱۶ به دوست خود در مرکز علمی مؤسسه فیزیک و فناوری خارکف پیشنهاد کرده بود که در مقابل دریافت پنج هزار یورو فناوری رادیویی اطلاعاتی نظامی-مخفی را به فروش برساند.

علی جدوعی اتهام وارده را رد کرد اما دادگاه او را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد.

با استفاده از گزارش «یونی‌ان»؛ خ, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *