اعتراض اعضای خانه تئاتر به احضار کارگردانان و «دخالت‌های غیرقانونی»

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۳

اعضای خانه تئاتر با تجمع در ساختمان این نهاد و امضای بیانیه‌ای خطاب به روسای سه قوه، به «دخالت‌های غیرقانونی» قوه قضائیه و بازداشت و احضار کارگردانان اعتراض کردند.

گردهمایی اعتراضی اهالی تئاتر با حضور بیش از ۳۰۰ نفر در عمارت خانه تئاتر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری ایلنا، گردهمایی دست اندرکاران تئاتر با حضور بیش از ۳۰۰ نفر، بعداز ظهر روز شنبه ۲۲ دی در عمارت خانه تئاتر برگزار شد. در این گردهمایی اعضای خانه‌ تئاتر بیانیه‌ای را قرائت کردند.

در این بیانیه اعلام شده که خانواده تئاتر از سوی نهادهای قضایی، صدا و سیما و برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها «با سختگیرانه‌ترین برخوردها روبرو شده که باید بر آن بدعت نام نهاد».

نویشندگان این بیانیه «دخالت‌های غیرقانونی و غیرتخصصی» و «بازداشت و فراخواندن کارگردانان تئاتر جهت تفهیم اتهام» را محکوم و تاکید کردند که «بی‌حرمتی به این خانواده بزرگ و زیر پا گذاشتن جایگاه معترض و منتقد آن را برنمی‌تابیم».

در این بیانیه از معاونت هنری، مرکز هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد خواسته شده که «وجاهتِ قانونی و مسؤلیت‌هایشان را تبیین و تشریح» کنند، «تا از این پس شاهدِ جفا بر اهالیِ فرهنگ و هنر نباشیم».

در همین حال محمود عزیزی، کارگردان تئاتر گفت: «مدیرکل و معاون هنری ما مترسک هستند و … اگر قرار است تئاتر در همین سمت حرکت کند ما دیگر به معاون هنری و مدیر کل چه احتیاجی داریم؟»

در هفته‌های گذشته محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر «ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان» و شهرام گیل آبادی، مدیر خانه تئاتر، به دادسرا احضار و با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

دلیل احضار آقای رحمانیان «تک خوانی» خواننده زن در این تئاتر اعلام شده بود اما او گفته که «شرایط در شب‌های مختلف تئاتر متفاوت است، گاهی خواننده دوم پایین‌تر می‌خواند یا بالاتر و ممکن است به صورت تک خوانی تعبیر شود».

در شهریور ماه نیز سعید اسدی، مدیرکل تئاتر شهر و مریم کاظمی، کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» بازداشت و با وثیقه آزاد شده بودند.

دادستان تهران همچنین روز اول دی از وزارت ارشاد خواسته بود با تئاتری که به گفته او «برخلاف موازین شرعی» در یکی از هتل‌های تهران اجرا می‌شود، برخورد کند.

عباس جعفری دولت آبادی مدعی شد که در این تئاتر «عدم رعایت حجاب، اختلاط زن و مرد، استفاده از پرچم کشور فرانسه به نشانه حمایت و نقض برخی از ارزش‌ها دیده می‌شود».

اشاره دادستان تهران می‌تواند به تئاتر بینوایان اثر حسین پارسایی باشد که در تالار هتل اسپیناس تهران در حال اجرا است.

پیش از این نیز برخی از تئاترها از جمله «شاخ نبات» و «تانگوی تخم مرغ داغ» با حکم دادستانی متوقف شده بودند.

سال ۸۹ نیز کارگردان و سایر عوامل دست‌اندرکار تئاتر«هِدا گابلر» به دادسرا احضار شده بودند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *