“تهاجم غارتگرانه به موسسه پژوهشکده  پویا در مشهد”

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۴

به دنبال دستگیری اصغر فیروزی مسئول موسسه پژوهشی پویا در دوازدهم آذر ماه، ماموران ارشاد و امنیتی به این موسسه یورش برده و در یک اقدام هماهنک ذخائر فرهنگی این موسسه را که در طی سالیان متمادی جمع آوری شده بود به غارت بردند و در برنامه خبری تلویزیونی استان خراسان ، از آن به عنوان کشف محل “احتکار کتاب”!!؟؟ نام برده شد.

به گفته شاهدان عینی، تعداد سه عدد نیسان و دو عدد خاور همراه با تیمی بیش از 15 نفر به محل ذخایر کتابخانه این موسسه پژوهشی یورش برده و در طی چند روز آنها را دستچین کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. علاوه بر آن کلیه سی دی ها و کامپیوتر ها و مبایل های متعلق به موسسه و مسئول آن نیز ضبط شده و تا کنون هیچ مرجعی پاسخ گوی این اعمال نبوده است.

کتابها و اسناد فر هنگی این موسسه یکی از بی نظیر ترین ماخذ تحقیقی در مورد فر هنگ و ادبیات و تاریخ معاصر ایران بود . مجموعه نشریات گذشته و سری کتاب‌هایی که تنها یک بار چاپ شده و دیگر نسخه ای از آن یافت نمی‌شود چه در زمینه تاریخی، سیاسی و اقتصادی و ادبی و پژوهشی این موسسه را به یکی از کم نظیرتری مراکزی تبدیل کرده و همواره مورد مراجعه محققین و اصحاب فرهنگ بود .


کتابخانه این موسسه که در روستای باغچه در 35 کیلومتری مشهد قرار دارد، محققان و تحلیل گرانی را به خود جذب می‌کرد که گاه به دنبال تنها نسخه باقی مانده از یک کتاب  یا یک مجله منتشر شده، در سالیان گذشته بودند و مسئول این موسسه بدون هیچ تکلفی همواره با آغوش باز از آنان استقبال می‌کرد .

این موسسه بیش از 60 کتابخانه را در شهرها و روستاهای مختلف اطراف خراسان و همچنین در سراسر ایران تغذیه و تجهیز می‌کرد و  حتی بارها کتابخانه های دانشگاه های استان نیز از طریق این موسسه تجهیز ‌شده بود . در پرونده اتهامی اقای فیروزی اتهام “تبلیغ علیه نظام” به چشم می‌خورد که واقعا مایه ننگ دستگاه قضائی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *