ماجرای حمله «عالیجناب خاکستری» به «عالیجناب سرخ‌پوش»

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۶

رسانه‌های اصولگرا موسوی خوئینی‌ها را «عالیجناب خاکستری» و مرد «پشت پرده» جریان اصلاح طلب می‌خوانند و اکبر گنجی، تحلیلگر سیاسی، در دوران موسوم به «اصلاحات»، اکبر هاشمی رفسنجانی را «عالیجناب سرخ پوش» خوانده بود. از این رو برخی از خبرنگاران اصول‌گرا این گفته‌ها را سخنان «عالیجناب خاکستری» علیه «عالیجناب سرخ پوش» خوانده‌اند.
رادیو فردا :

موسوی خوئینی‌ها نماینده آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در میان اعضای دفتر تحکیم وحدت بود و دانشجویان اشغال‌کننده سفارت آمریکا در تهران از جمله ابراهیم اصغرزاده گفته‌اند که او در جریان طرح اشغال سفارت قرار داشته و به دانشجویان گفته که نیازی نیست این موضوع را به آیت‌الله خمینی اطلاع دهند.

او پس از استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز در سال ۸۴، به عنوان دبیر این گروه انتخاب شد.

موسوی خوئینی‌ها در بخش‌هایی از این مصاحبه که روز دوشنبه ۲۴ دی منتشر شد روایت برخی اصلاح‌طلبان از «نقش مثبت» اکبر هاشمی رفسنجانی در پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۷۶ را زیر سؤال برده است.

او می‌گوید که پس از زمزمه‌ها درباره تقلب در انتخابات نزد هاشمی رفسنجانی رفته و گفته که «اگر تمایل به یک فرد دیگری هست» محمد خاتمی انصراف دهد.

دبیر مجمع روحانیون مبارز افزود: اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود «آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است. اما من می‌گویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود».

به گفته موسوی خوئینی‌ها، هاشمی معتقد بود «بالاخره یک رئیس‌جمهور لازم داریم، آقای خامنه‌ای بگوید چه کسی بشود یا با هم توافق کنیم که چه کسی بشود. ما تلاش می‌کنیم که همان بشود».

سخنان موسوی خوئینی‌ها در حالی بیان شده که نزدیکان هاشمی رفسنجانی و برخی از اصلاح طلبان روایت دیگری از انتخابات دارند و اعلام می‌کنند که هاشمی رفسنجانی زمینه پیروزی محمد خاتمی در انتخابات را فراهم کرده است.

استناد آنها هم به خطبه‌های نمازجمعه پیش از انتخابات دوم خرداد است که در آن گفت: تقلبی رخ نخواهد داد.

اکبر هاشمی رفسنجانی سال‌ها بعد گفت که به علی اکبر ناطق نوری رای داده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ اما اعضای حزب کارگزاران سازندگی نزدیک به هاشمی رفسنجانی از محمد خاتمی حمایت کردند.

با این حال موسوی خوئینی‌ها گفت که علی‌اکبر ولایتی نیز در جلسه‌ای گفته که این خطبه به نفع خاتمی تمام شده است و خودش نیز می‌خواسته در آن جلسه صحبت کند، اما هاشمی که احساس کرده ممکن است فضا تند شود، گفته که طرفداران ناطق نوری از تقلب به نفع محمد خاتمی ابراز نگرانی کرده بودند و او این سخنان را به این دلیل بیان کرده است.

سخنان این عضو مجمع روحانیون مبارز متفاوت با سخنان برخی از دیگر اعضای این گروه از جمله محمد علی ابطحی است که از پیگیری‌های اکبر هاشمی رفسنجانی برای تقلب نشدن به نفع ناطق نوری سخن گفته بودند.

چهره «معتدل» یا «سوپر رادیکال»؟

آقای رفسنجانی و نزدیکانش پیش از این مشی سیاسی خود را «اعتدال» اعلام کرده‌اند. عنوانی که برای حسن روحانی نیز به کار می رود. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود بارها از جریان مشهور به چپ اسلامی که موسوی خوئینی‌ها نیز عضو آن بوده با عنوان «تندرو» نام برده است.

محمد موسوی خوئینی‌ها اما می‌گوید که آقای هاشمی «هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود» و «در آن تقسیم‌بندی اولیه، یکی از عناصر کاملاً برجسته جناح چپ بود» اما از مقطعی «کم‌کم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد».

وی به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه‌ اشاره می‌کند و می‌گوید که او گفته بود: «باید از کسانی که پول‌ در بانک‌ها دارند خمس (یک پنجم) بگیریم… در حالی که سپرده‌های اشخاص در بانک‌ها محرمانه است».

به گفته آقای موسوی خوئینی‌ها، «آقای هاشمی آن قدر رادیکال بود» که احمد آذری‌قمی، از روحانیون سرشناس جریان مشهور به راست، در واکنش به یکی از سخنرانی‌های او گفته بود «زیر عمامه بعضی‌ها داس و چکش است».

هاشمی رفسنجانی در سال‌های دهه ۶۰ در خطبه‌های نماز جمعه موضوعاتی را با عنوان «عدالت اجتماعی» مطرح می‌کرد. با این حال به گفته فعالان سیاسی، سیاست‌های اقتصادی او در دوره ریاست جمهوری مخالف سیاست‌های دولت میرحسین موسوی، و نزدیک به جریان مشهور به راست بود.

موسوی خوئینی‌ها همچنین گفت که هاشمی رفسنجانی در زمینه آزادی‌های اجتماعی نیز «سوپر رادیکال» بود و از جمله گفته بود، «باید زندان مختص زنان درست کنیم به شکلی که نگهبان و همه عوامل آن زن باشند».

موسوی خوئینی‌ها در این مصاحبه افزوده که هاشمی رفسنجانی مخالف تشکیل مجمع روحانیون مبارز بوده است.

تعدادی از روحانیون مشهور به جریان چپ اسلامی در آستانه انتخابات مجلس سوم از جامعه روحانیت مبارز جدا شدند و روحانیون مشهور به جریان راست اسلامی در این گروه باقی ماندند.

سخنان دبیر مجمع روحانیون مبارز در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها بازتاب‌های متفاوتی داشته است. برخی روایت او را تایید کرده‌اند و برخی نیز دلیل مخالفت او را حذف شدن جریان مشهور به چپ اسلامی در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی دانسته‌اند.

اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس و از دست‌اندرکاران روزنامه «سلام»، در این زمینه نوشته است: «سرانجام موسوی خوئینی‌ها با بیان برخی عملکرد و خصوصیات هاشمی رفسنجانی، در مقابل دستگاه تاریخ‌سازی و اسطوره‌سازی‌های جعلی ایستاد».

وب‌سایت «انتخاب» که هوادار دیدگاه هاشمی رفسنجانی است، اما مصاحبه‌ای قدیمی از مصطفی تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، را منتشر کرده است که گفته بود: «آقای هاشمی در زمینه توسعه از ما جلوتر بود یعنی در این مورد که محور حکومت جامعه باید توسعه باشد و در این جهت باید کار ‏کرد».

در مقابل احمد زیدآبادی، فعال ملی،مذهبی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «به نظر من تصویری که موسوی خوئینی‌ها از چهرۀ هاشمی ترسیم کرده است، واقعی‌تر از تصویر مورد نظر تاج‌زاده است».

هاشمی روزنامه سلام را «مزاحم» می‌دانست

موسوی خوئینی‌ها دادستان کل کشور در دوره رهبری آیت‌الله خمینی بود و پس از فوت او از سمت‌های اجرایی کنار گذاشته شد. او در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی نیز مدتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بود اما بعدا حسن روحانی به این سمت منصوب شد.

او در دوره ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی روزنامه «سلام» را تاسیس کرد و در این مصاحبه نیز از سخنان آقای هاشمی علیه این روزنامه در خطبه‌های نماز جمعه انتقاد کرده است.

موسوی خوئینی‌ها به خبرگزاری ایرنا گفته است: «سلام تنها یک تریبون بود در مقابل تریبون‌های متعددی که ایشان به عنوان رئیس‌جمهور در اختیار داشت. هم تریبون دولت را داشت، هم رادیو و تلویزیون را داشت و هم نماز جمعه را داشت، همه را داشت. یک روزنامه سلام مگر چقدر تیراژ داشت و چه کار عجیب و غریبی می‌توانست بکند؛ ولی آن را مزاحم می‌دانست».

پیش از این نیز دیگر چهره‌های جریان چپ اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی را یکی از افراد موثر در حذف این جریان پس از مرگ آیت‌الله خمینی می‌دانند.

اعضای این جریان که به آیت‌الله خمینی نزدیک بودند پس از مرگ او به مرور قدرت خود را از دست دادند. اکبر هاشمی رفسنجانی که نقش مهمی در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی داشت به مرور از او فاصله گرفت و این شکاف در انتخابات سال ۸۸ به اوج خود رسید.

وی در این انتخابات نامه‌ای سرگشاده‌ به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که به نامه «بی‌سلام» معروف شد و از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کرد.

هاشمی رفسنجانی که یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی است، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ رد صلاحیت شد. او روز ۱۹ دی ۹۵ در بیمارستان تجریش تهران درگذشت.

One thought on “ماجرای حمله «عالیجناب خاکستری» به «عالیجناب سرخ‌پوش»

  1. جعفر

    مسئولیت آقای هاشمی در سمتگیری سرمایه داری و ارتجاعی جمهوری اسلامی مخصوصاً در دورۀ معروف به سازندگی قطعی است. اختلاف طبقاتی امروز خروجی همان سمتگیری است که با مانور تجمل دوران سازندگی آغاز و به اختلاس ها و رانتخواریها و دزدیهای امروزی رسید. بی حیائی و گناه و جرم و دروغ و تمام زشتیها قاعده شد و اینهمه پلشتی ها با واژۀ زرنگیِ منسوب به هاشمی تطهیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *