جمعی از فعالین حقوق بشر طی نامه‌ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل:  به پرونده تجاوز «سلمان خدادادی» نماینده متجاوز ملکان رسیدگی کنید

By | ۱۳۹۷-۱۰-۲۷

جمعی از حقوقدانان و فعالین حقوق بشر ایران طی نامه‌ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، خواستار رسیدگی به پرونده تجاوز «سلمان خدادادی» نماینده متجاوز ملکان در مجلس به «زهرا نویدپور» و مرگ مشکوک این زن شدند.

متن نامه ارسالی به شرح ذیل است

جناب آقای جاوید رحمان
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی ایران
با سلام

احتراما با استناد به ماده ٣ قانون آئین دادرسی کیفری و بند ۱۴ اصل سوم، اصول هشتم، نهم، نوزدهم، بیست و دوم، سی و چهارم قانون اساسی ایران و مقدمه اول اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد ۳، ۵، ٧، ٨ و ١٠  اعلامیه جهانی حقوق بشر و پاراگراف i بند ٧ ماده ٢ معاهده‌ی رم (دیوان بین‌المللی کیفری) و سایر اسناد و مقررات بین المللی به استحضار می‌رساند؛ «اصل بر این است که هر شهروند از حق داشتن دادرسی عادلانه و منصفانه برخوردار باشد و سیستم قضایی باید از اصل بی‌طرفی و استقلال کامل پیروی نموده و اصل دادخواهی را مراعات نماید. اما متاسفانه به علت فقدان وجود این خصیصه‌ها در نظام قضایی ایران، مجبور به نگاشتن این نامه خطاب به حضرتعالی شدیم.

دختری ایرانی به نام «زهرا نوید پور»، ۲۸ ساله که در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ١٣٩٧ پیکر وی در منزل مادرش پیدا شده، از مدت‌ها پیش مدعی بوده است که طبق اسناد محکمه‌پسند و مدارک متقن توسط نماینده شهر ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این قربانی تجاوز جنسی در میانه‌ی یک روند حقوقی قرار داشت که به ناگاه پیکرش در منزل مادری‌اش در شهر ملکان پیدا شد. خانم نویدپور در جریان پیگیری قضایی پرونده خود بارها مورد تهدید از سوی متهم مذکور و عوامل وی قرار گرفته بود، به نحوی که طی درخواستی از قاضی پرونده در تهران، مراتب تهدید به قتل خود را توضیح می‌دهد و درخواست «تامین امنیت جانی» نموده بود؛ اما متاسفانه نظام قضایی ایران هیچ گامی برای حفاظت از جان او یا پیگیری این تهدیدها انجام نداد.

داشتن امنیت جانی یک حق برای شهروندان و تکلیفی برای دولت و دستگاه قضایی در تامین آن است.

اکنون با عنایت به این‌که متهم اصلی این پرونده یک نماینده‌ی مجلس ایران است که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس ایران را نیز بر عهده دارد و در سوابق او فرماندهی نظامی سپاه پاسداران و مدیر کل اداره اطلاعات و … ایران در شهرستان ملکان نیز به چشم می‌خورد و به لحاظ نبود دادرسی منصفانه، عادلانه و بی‌طرفانه در نهاد قضایی ایران و با توجه به اینکه این قتل مشکوک بوده و در شمار قتل‌های بسان قتل جمال خاشقچی است، درخواست تشکیل کمیته رسیدگی به اختفای قهری سازمان ملل درباره‌ی قتل «زهرا نویدپور» و الزام دولت ایران به محاکمه‌ی عادلانه‌ی سلمان خدادادی و لغو مصونیت مشارالیه و جلوگیری از سوء استفاده از قدرت در این زمینه را دارد.

جمعی از فعالین حقوق بشر و حقوقدانان ایرانی خانها و آقایان
١- حسین احمدی نیاز
٢- حشمت‌الله طبرزدی
٣- حسن نایب هاشم
۴- مسعود اخترانی تهرانی
۵- رضا اکوانیان
۶- نگار مصری
۷- شیرین نجفی
۸- رکسانا حقیقت طلب
۹- علیرضا دقیقی
۱۰- اسماعیل مفتی زاده
۱۱- هیوا کردستانی
۱۲- احمد محمدی
۱۳- رحیم غلامی
۱۴- سعید پاشایی
۱۵- اکبر کوهستانی
۱۶- احسن حسن‌پور
۱۷- هوشمند رحیمی.

لازم به ذکر است که «زهرا نویدپور» در آخرین ارتباط‌هایی که بصورت تلفنی صحبت داشته، ضمن ارائه اسناد تاکید کرده است که هرگز به خودکشی فکر نمی‌کند و این ارتباطات با خانم «شیرین نجفی» و آقای «مسعود اخترانی تهرانی» بوده که هر دو حاضر به ادای شهادت در هر نهاد و سازمان قضایی و بین المللی در این زمینه و پیگیری این موضوع می‌باشند.

با تقدیم احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *