اسرائیل از حمله به نیروی قدس سپاه در سوریه خبر داد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۱

اسرائیل از بمباران اهداف نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه خبر داده است.

ارتش اسرائیل با صدور یک بیانیه اعلام کرده که در پی ره گیری یک راکت که از داخل سوریه به شمال بلندی های اشغالی جولان پرتاب شده بود، دست به این حملات زده است.

اسرائیل به ارتش سوریه هشدار داد که از تلاش برای صدمه زدن به قلمرو یا نیروهای اسرائیل خودداری بکند. مقامات اسرائیلی جزئیاتی از این عملیات منتشر نکرده اند.
بی بی سی:

به گزارش رویترز رسانه های دولتی سوریه به نقل از منابع آگاه نظامی این کشور گزارش دادند که اسرائیل “طی موج های پیاپی موشک های هدایت شونده دست به حمله ای فشرده زد”، اما پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک های “متخاصم” را دفع کرد.

منابعی در دمشق، پایتخت سوریه، به خبرگزاری رویترز گفته اند که در طول شب حداقل به مدت یک ساعت صدای مهیب انفجارهایی را شنیده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه (اس او اچ آر) که در بریتانیا قرار دارد هم گفت که راکت های اسرائیلی نقاطی “در اطراف دمشق پایتخت سوریه را هدف می گرفت.”

از سوی دیگر ارتش اسرائیل گفت که یک محوطه پرطرفدار ورزش های زمستانی در کوه هرمون در بلندی های اشغالی جولان برای یک روز بسته خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (۲۰ ژانویه) در جریان نخستین سفرش به چاد گفت که سیاست اقدام علیه تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه “دائمی” است.

او گفت: “این سیاست تغییر نمی کند. چه من در اسرائیل باشم یا در یک سفر تاریخی به چاد. این یک سیاست دائمی است.”

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در اظهار نظری کم‌سابقه رسما تایید کرد که اسرائیل تاکنون صدها بار به “اهداف ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه” حمله کرده است.

او گفت که در حمله هوایی اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به دمشق هم، “انبار تسلیحات ایرانی” در سوریه هدف قرار گرفت.

مقام‌های اسرائیلی به ندرت حملات خارجی منسوب به اسرائیل را تایید یا تکذیب می‌کنند اما به نظر می‌رسد این سیاست را درباره حملات ماه‌های اخیر به “مواضع ایران درسوریه” کنار گذاشته‌اند و با صراحت کم‌سابقه‌ای درباره این حملات سخن می‌گویند.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، هم به تازگی درباره مقابله با ایران و گروه‌های وابسته به آن در سوریه به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت که اسرائیل به “هزاران هدف بدون آن که مسئولیت آن را بپذیرد” حمله کرده است.

آقای نتانیاهو بارها تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد ایران در سوریه پایگاه نظامی ایجاد کند تا به ادعای او از این پایگاه‌ها برای حمله به اسرائیل استفاده شود.

بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه نخست وزیر اسرائیل با تاکید بیشتری درباره عزم اسرائیل برای مقابله با ایران در سوریه سخن گفته است.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز۲۶ دی (شانزدهم ژانویه) در واکنش به موضع گیری های نخست وزیر اسرائیل درباره حضور نظامی ایران در سوریه گفت: “هم تمامی مستشاران نظامی و انقلابی و هم تجهیزات و سلاح‌هایی را که برای آموزش و توانمندسازی مبارزین مقاومت اسلامی و حمایت از مردم مظلوم سوریه، در این کشور اسلامی داریم حفظ خواهیم کرد”.

نخست وزیر اسرائیل خطاب به ایران گفته بود “توصیه می کنیم نیروهایتان را سریع تر از سوریه بیرون ببرید چون ما به سیاست حمله که وعده داده بودیم عمل می کنیم”.

اظهارات او واکنش به بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عنوان شد که گفته بود حضور ایران در سوریه نظامی نیست بلکه مستشاری است. فرمانده سپاه اظهارات آقای قاسمی را به این تعبیر کرده که “منظورشان این بوده که ایران یگان نظامی در سوریه ندارد”.

سپاه پاسدران در ظرف سال های گذشته به ویژه از لشکر فاطمیون – متشکل از مهاجران افغان ساکن ایران – در دفاع از حکومت بشار اسد استفاده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *