لیبراسیون :حملات اسرائیل علیه سپاه قدس با هماهنگی مسکو صورت می‌پذیرد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۳

نشریات امروز فرانسه مقالاتی را به حملۀ بی سابقۀ نیروی هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی سپاه پاسداران و متحدانش در خاک سوریه و خطر رویارویی مستقیم میان اسرائیل و ایران اختصاص داده اند. گزارشگر لیبراسیون  در تل آویو نوشته است که حملات شدید و بی سابقۀ ارتش اسرائیل به تأسیسات نظامی ایران تحت نظارت روسیه صورت گرفته که از نظر نویسندۀ مقاله داور صحنۀ عملیات نظامی سوریه است.

گزارشگر لیبراسیون تصریح کرده است که در جریان این حملات موشک های “اس-300” روسیه که به تازگی از سوی مسکو به حکومت بشار اسد تحویل داده شده، خاموش ماندند و کمترین واکنشی از خود نشان ندادند و این خود اثبات این است که شدیدترین حملۀ نیروی هوایی اسرائیل به پایگاه های سپاه قدس و متحدانش در سوریه با هماهنگی کامل مسکو صورت پذیرفته است.

گزارشگر لیبراسیون تصریح می کند که علت حملات همزمان اسرائیل به پایگاه های دفاع ضدهوایی سوریه این بوده که دولت دمشق بدون توجه به هشدارهای قبلی تل آویو به روی هواپیماهای اسرائیلی آتش گشوده بودند.

گزارشگر لیبراسیون می نویسد که از آغاز درگیری سپاه قدس در جنگ داخلی سوریه برای دفاع از رژیم بشار اسد تاکنون ۲۰۰۰ هزار تن از اعضای سپاه پاسداران در سوریه کشته شده اند.

لیبراسیون می افزاید که دولت اسرائیل بدون توجه به هشدارهای روسیه و خروج اعلام شدۀ ارتش آمریکا از سوریه، بیش از پیش مسئولیت عملیات خود را علیه قوای ایرانی مستقر در سوریه برعهده می گیرد تا به این ترتیب “خطوط قرمز” خود را در مقابل تهدیدها یادآوری کند. گزارشگر لیبراسیون می افزاید : به همین خاطر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، گادی آیزنکوت، در یازدهم ژانویه گذشته در گفتگو با نشریۀ آمریکایی نیویورک تایمز گفت که ارتش اسرائیل تاکنون هزاران هدف را در خاک سوریه آماج حملات خود قرار داده و تنها در سال ۲۰١٨ دو هزار بمب در خاک سوریه پرتاب کرده است.

ژنرال آیزنکوت گفته است که راهبرد اسرائیل این است که از استقرار نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند و به هر گونه اقدامی برای حمله به اسرائیل به شدت پاسخ دهد. یاکوف آمیدرور، مشاور امنیتی پیشین نخست وزیر اسرائیل، در توضیح این راهبرد به خبرنگار لیبراسیون گفته است : در چنین کارزارهایی به دو طریق می توان عزم خود را نشان داد : یا با تشدید حملات نظامی یا با افزایش ادبیات تهدید. اسرائیل از هر دو روش استفاده کرده است.

فیگارو دیگر روزنامۀ صبح پاریس نیز به قلم گزارشگر خود در بیت المقدس مقاله ای به راهبرد اسرائیل در قبال اقدام های ایران در سوریه منتشر کرده و در آن می خوانیم که اسرائیل خطر تشدید رویارویی نظامی با ایران در سوریه را پذیرفته است. گزارشگر فیگارو می نویسد که این تغییر راهبرد بی ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیست که از نظر تل آویو به تقویت موقعیت نظامی ایران در سوریه کمک می کند. از نظر گزارشگر فیگارو اسرائیل می کوشد با تشدید فشارهایش دستاوردهایی در زمینه های ژئوپولیتیک و سیاسی در منطقه به دست آورد.

به گمان گزارشگر فیگارو اولین مخاطب فشارها و حملات اسرائیل دولت روسیه است که موضع اش در منطقه به دلیل مواضع نامنسجم و متضاد دونالد ترامپ تقویت شده است. روسیه در حال حاضر تنها قدرتی است که می تواند بر جمهوری اسلامی ایران اثر بگذارد و جلوی پیشروی آن را در منطقه بگیرد. افزون بر این، روسیه نیز مایل نیست که جنگ پنهان اسرائیل و حکومت اسلامی ایران در خاک سوریه به جنگی علنی و آشکار تبدیل شود. روسیه همچنین نگران اقدام هایی است که تلاش های آن را برای تثبیت اوضاع در سوریه به شکست بکشاند یا به خطر بیاندازد.

گزارشگر فیگارو نیز همانند گزارشگر لیبراسیون معتقد است که حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی مستقر در سوریه با هماهنگی مسکو صورت می گیرد. گزارشگر فیگارو تاکید می کند، اگر چه تشدید حملات اسرائیل علیه سپاه قدس در سوریه عاری از خطر نیست، اما، اسرائیل با همین روش موفق شد که نیروهای ایرانی را از جنوب سوریه، در نزدیکی مرز اسرائیل، بیرون براند. فیگارو معتقد است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اسرائیل می کوشد از خلال این حملات در انتخابات پارلمانی نهم آوریل خود را به عنوان فرماندۀ جنگ و دژ غیرقابل جایگزین در مقابل تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران معرفی کند.

لوموند روزنامۀ عصر پاریس نیز به قلم گزارشگر خود در بیت المقدس در شمارۀ امروز خود مطلبی به چاپ رسانده در خصوص راهبرد نظامی جدید اسرائیل در قبال ایران در سوریه. در این نوشته می خوانیم که به گمان کارشناسان اسرائیلی حملۀ موشکی ناموفق سپاه قدس علیه مناطق تحت کنترل اسرائیل در بلندی های جولان با موافقت عالیترین مقامات جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. لوموند در توضیح راهبرد جدید نظامی اسرائیل در قبال ایران در سوریه از جمله نوشته است که دولت تل آویو از اواسط سال 2016 پی برد که جمهوری اسلامی ایران در پی استقرار صدهزار جنگجوی شیعه افغان و پاکستانی در سوریه است تا از طریق آنها نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد. به گفتۀ ژنرال آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، این کشور از ژانویه 2017 تصمیم گرفت که برای جلوگیری از اجرای این طرح پایگاه های نظامی، آموزشی و اطلاعاتی سپاه پاسداران را در سوریه بمباران کند. لوموند نیر معتقد است که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه در تغییر راهبرد نظامی اسرائیل در قبال ایران نقش داشته است. اسرائیل با علنی کردن نبرد خود با قوای ایرانی در سوریه می خواهد عزم نظامی خود را برای جلوگیری از استقرار سپاه پاسداران در سوریه نشان بدهد. افزون بر این، بنیامین نتانیاهو می خواهد از این رهگذر در انتخابات پیش رو خود را ضامن امنیت ملی اسرائیل نشان بدهد.

دیگر موضوع مهم نشریات فرانسه عهدنامۀ فرانسه و آلمان است که امروز توسط صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، و رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، در شهر “اکس لاشاپال” امضا شد. هدف این عهدنامه دادن جان دوباره به طرح اتحادیۀ اروپا اعلام شده به ویژه پس از برکسیت که اتحادیه اروپا را با مشکلات مهمی روبرو ساخته است. در واقع عهدنامۀ “اکس لاشاپال” تکمیل کنندۀ عهدنامۀ الیزه است که در سال 1963 توسط رئیس جمهوری وقت فرانسه ژنرال دوگل و صدراعظم وقت آلمان کنراد آدوناور به امضا رسید. فیگارو که سرمقاله اش را به امضای امروز عهدنامۀ فرانسه و آلمان اختصاص داده از جمله نوشته است که قرار بوده عهدنامۀ جدید پاسخ دو کشور به صعود پوپولیسم و ضدیت با طرح اروپا باشد. فیگارو می نویسد : 56 سال بعد از عهدنامۀ دوگل و آدوناور، سوءتفاهم بر روابط دو کشور آلمان و فرانسه حاکم شده و اتحاد دو آلمان تعادل قدرت را به سود آلمان تغییر داده و این کشور را به قدرتی بزرگ بدل ساخته است.

ترمیم اتحادیۀ اروپا پس از خروج بریتانیا از آن طرح بزرگ امانوئل ماکرون بود. اما، به گمان فیگارو، این طرح با تضعیف موقعیت رئیس جمهوری فرانسه در نتیجۀ جنبش “جلیقه زردها” و پایان دورۀ حاکمیت آنگلا مرکل همزمان است.
رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *