برقراری کانال ویژه مالی ایران و اروپا “در چند روز آینده”

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۴

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد که انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران جهت تجارت غیر وابسته به دلار با این کشور برقرار شود.

وزیر خارجه فرانسه از احتمال برقراری سریع SPV یا سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان در پاریس به کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور اعلام کرد، انتظار می‌رود که این کانال تا چند روز دیگر برقرار شود.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده، اتحادیه اروپا می‌تواند رسما در ماه جاری میلادی این مکانیزم را راه‌اندازی کند. این دیپلمات‌ها در عین حال گفته‌اند: «اما به این دلیل که جزئیات فنی هنوز نیاز به کار دارد این سازوکار برای چندین ماه کار نخواهد کرد.»

سازوکار ویژه پرداخت مالی که از پشتیبانی فرانسه، آلمان و بریتانیا برخوردار است راه حلی بود که اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران (برجام) برای تسهیل مبادلات غیر دلاری با این کشور پیشنهاد کرد.

وزیر خارجه فرانسه گفته است، این کانال ویژه مانند “شرکت تسویه وجوه” عمل کرده و امکان بهره‌مند شدن ایران از برخی منابع نفتی خود با واحد پولی یورو را مهیا می‌سازد. همچنین این کشور می‌تواند همزمان تولیدات ضروری خود را از سه شریک اصلی اروپایی‌اش خریداری کند.

سازوکار مالی پیشنهادی امکان مبادله کالا میان ایران و اروپا را از طریق یک نظام اعتباری پدید می‌آورد. کشورهای اروپایی امیدوارند، از این طریق بتوانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی برای پرداخت پول به ایران با این کشور تجارت کنند.

با این حال دیپلمات‌های اروپایی انتظار بیش از حد از این راهکار را نهی کرده می‌گویند، در واقع شاید بتوان از این کانال تنها برای تجارت‌های کوچکی که آمریکا تحمل آن را دارد، نظیر تهیه کالاهای بشردوستانه یا کشاورزی استفاده کرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *