تاج‌زاده در مناظره با زاکانی: سال ۸۸ کودتا کردند, تاجزاده: انقلاب کردیم که مناظره باشد

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۵

مناظره نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات درباره فتنه ۸۸ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، مناظره علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات، درباره فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88  عصر امروز (چهارشنبه 3 بهمن) برگزار شد.

تاجزاده: انقلاب کردیم که مناظره باشد
سید مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عصر امروز در ابتدای این مناظره که در مجتمع شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در نشست قبلی به این نتیجه رسیدیم که در سال 78 نقش نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها مُخرب بود.

وی با اعلام اینکه “بنده در مورد مناظره قبل سه عذرخواهی بدهکارم”، ادامه داد: نخست از خانواده “سعید زینالی” عذر می‌خواهم که نامی از وی نبردم. دوم از دانشجویان دانشگاه تبریز عذرخواهی می‌کنم که نام آنها را که همپای دانشجویان تهران اعتراض کردند نیاوردم و سوم از همه کسانی که نامشان برده شد اما فرصتی برای شنیدن حرف‌هایشان به آنها داده نشد، عذرخواهی می‌کنم.

تاج‌زاده با اشاره به محل برگزاری مناظره که محل کار شهید بهشتی بود، افزود: بهشتی مرد مناظره بود و ما در چند روز گذشته شاهد دو پدیده زیبا و زشت بودیم. آنچه زیبا بود مناظره زاکانی و تاج‌زاده بود و آنچه زشت بود؛ اعتراف‌گیری‌های “بخشی” بود که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که به‌مصلحت نیست، مردم هم از آن راضی نیستند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: اعتراف‌گیری از قرون وسطی به دوره مدرن رسید و سمبلش هم “استالین” بود، ما انقلاب کردیم که مناظره باشد، این نظام آن‌قدر کوچک نیست که از یک گروه تروریستی نگرانی به خود راه دهد، ما طرفدار گفت‌وگو هستیم.

تاج‌زاده با بیان اینکه “پس از حوادث رخ‌داده از دبیر شورای نگهبان شکایتی را داشته‌ایم که هنوز بررسی نشده است”، ادامه داد: سال 94 در انتخابات مجلس دهم به “محمدرضا باهنر” گفتند “چرا شرکت نکردی؟”، گفت، “چون مطمئنم مجلس دهم در دست اصولگرایان است در انتخابات شرکت نکردم”.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: همین الآن اگر “آقای خاتمی” در مورد انتخابات حرف بزند دادگاهی می‌شود، اما “حسین شریعتمداری” هرچه بگوید، هیچ مانعی ندارد؛ این تبعیض آشکار به‌دلیل آن است که آن‌ها خود را صاحب مملکت می‌دانند.

زاکانی: تاج‌زاده موضع خود را درباره آمریکا بیان کند

علیرضا زاکانی در بخش دیگری از این مناظره گفت: آقای تاج‌زاده، وزارت اطلاعات دولت شما “اسماعیل بخشی” را گرفت و قوه قضائیه هم تأیید کرد، اگر دستگاه‌های اطلاعاتی کشور که جزو حامیان شما هستند اگر کسی را گرفتند می‌شود ملت از اقدامات توطئه‌آمیز آنها با‌خبر بشود یا نه؟ و اگر دعوا داخل گروهی هم دارید بروید داخل خودتان حل کنید و مشکلاتتان با دولت را اینجا پشت این تریبون مطرح نکنید.

وی با اشاره به دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا اظهار داشت: لازم می‌دانم تاج‌زاده موضع خودشان را درباره آمریکا بیان کنند که؛ آیا آمریکا را دشمن می‌داند یا خیر؟

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: مافیای پنهانی در کشور در قالب یک مثلث شوم ریشه بسیاری از مشکلات است که 40 سال کشور را درگیر معضلات کرده است، تجربه 40ساله ما هم گفته است که اگر به پیشرفت و عزت کشور اعتقاد داریم باید مردم را وارد صحنه‌های مختلف انقلاب کنیم.

زاکانی با اشاره به مناظره جلسه گذشته تاج‌زاده را فردی دیکتاتور، بحران‌زیست، و به‌عنوان کسی که به همه چیز نگاه ابزاری دارد معرفی کرد و از تاج‌زاده خواست تا حقایق را به مردم بگوید و برای یک بار هم که شده اشتباهاتش را بپذیرد.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: تاج‌زاده در جلسه پیش به گزارشی از کمیته بررسی کوی دانشگاه استناد کرد که مخدوش و رد شده است و ایشان به‌صورت گزینشی این گزارش را مورد استناد قرار دادند. اولین دلیل بر مخدوش بودن این گزارش حکم دادگاه و دلیل بعدی هم شکایت سردار نظری به کمیسیون اصل نود در مجلس‌های ششم و هفتم است که این کمیسیون تشخیص داد که این گزارش مخدوش است و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در نامه به آقای “فاکر” مخدوش بودن این گزارش را تأیید کرده است.

وی گفت: تاج‌زاده اصرار داشت که نمایندگانی از سه قوه در کمیته بررسی حوادث کوی حضور داشته باشند که بر اساس نامه آقای وحیدی، آقای رئیسی و مسئول وقت حفاظت اطلاعات سپاه به گزارش این کمیته معترض بودند. در نامه‌ای که آقای خاتمی به آقای روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی می‌دهد، می‌گوید بر اساس همانچه قبلاً گفته شده باید عمل شود.

زاکانی: تاج‌زاده در جلسه پیش خلاف‌گویی‌های متعددی کرد

زاکانی عنوان کرد: تاج‌زاده در جلسه پیش خلاف‌گویی‌های متعددی کرد؛ یکی راجع به فرماندهان ناجا بود که این افراد در دادگاه تبرئه شدند و تنها یکی از آنها به دو سال حبس محکوم شد. آقایان خاتمی و ابطحی هم بعداً از “سردار نظری” عذرخواهی کردند.

در مورد قتل عزت ابراهیم‌نژاد هم دادگاه انقلاب حکم متهمان را داده است. درباره لباس‌شخصی‌ها هم آقای تاج‌زاده بگویید؛ “امیر فرشاد ابراهیمی” و “شیرین عبادی” امروز کجا هستند؟ در مورد پرتاب دانشجو از بالای ساختمان هم با “آقای رهامی” به محل رفتیم و دروغ بودن این موضوع مشخص شد. اما مسئول مالی دانشگاه که از دوستان شما هستند، نامه‌ای در این باره نوشتند که آن هم دروغ بود.

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: به‌عنوان یک تحلیلگر متن و فرامتن، به شما می‌گویم که “کوی دانشگاه” یک ماجرای طراحی‌شده بود که قصد داشت با ایجاد بحران، تحقیق “قتل‌های زنجیره‌ای” به فراموشی سپرده شود. قتل‌‌های زنجیره‌ای که دوستان آقای تاج‌زاده اجرا کردند و رهبر انقلاب گفتند باید ابعاد این ماجرا مشخص شود ولی با نفوذی که دوستان ایشان در وزارت اطلاعات کردند این کار انجام نشد.

زاکانی گفت: در مورد تیراندازی در کوی دانشگاه آقای ربیعی گفته است “در فیلم دیده‌ام چه‌کسی تیراندازی کرده است ولی انگیزه برای پیگیری نداشتم”، آقای تاج‌زاده باید ماجرای تیر‌اندازی در کوی را از ربیعی بپرسد.

تاجزاده: سندی درباره طراحی اغتشاشات 78 از طرف دانشجویان منتشر نشده است

تاج‌زاده در بخش دوم این مناظره در پاسخ به اظهارات زاکانی اظهار داشت: در کوی دانشگاه سه گروه بودند؛ دانشگاه، لباس شخصی‌و نیروی انتظامی. اختلاف ما در خصوص دانشجویان است. در این 20 سال، اطلاعات سپاه سندی در خصوص طراحی این اغتشاشات از طرف دانشجویان نداشته است. آقای نظری می‌گفت “در سال 78 یک نفر روی بیسیم نیروی انتظامی رفت و گفت «من هادی هستم از سلاح گرم استفاده کنید» و من فریاد زدم «هادی من هستم، هیچ‌کس حق استفاده از سلاح گرم ندارد»” چه‌کسی امکان آن را داشته که روی بیسیم فرمانده انتظامی برود؟ این موضوع را چرا بعد از 20 سال برای مردم روشن نمی‌کنید؟

وی خطاب به زاکانی خاطرنشان کرد:‌ دوستان شما دائماً موضوع را اصلاح‌طلب، اصولگرا می‌کنند، غافل از اینکه اگر اتفاقی بیفتد کل نظام را هدف قرار می‌دهد، شما پاسخ دهید که چه‌کسی مانع پیگیری  قتل‌های زنجیره‌ای شد؟

تاج‌زاده ادامه داد: آقای خاتمی در آن زمان می‌گفت “اگر می‌خواهید قتل‌های زنجیره‌ای متوقف شود باید وزارت اطلاعات به‌درستی برخورد کند”. وزارت اطلاعات اشتباه کرد، صداوسیما چرا پخش کرد؟ من حرفم این است که اعتراف‌گیری زیر شکنجه کار خوبی نیست حال فرد متهم در هر جبهه و حزبی که می‌خواهد باشد.

زاکانی: بیشترین حکم حکومتی برای دوستان تاج‌زاده صادر شده است

زاکانی در بخش دوم این مناظره گفت: در سال 78، سناریو جوری طراحی شده بود که کسی به اصل قضیه نپردازد.

وی ادامه داد: آقای تاج‌زاده، درباره قتل‌های زنجیره‌ای نگفتید که چه اتفاقی افتاد، کشور در آن زمان دست شما بود، یک جنایتی در کشور رخ داد که باید تکلیف آن مشخص شود. آن زمان، رهبر انقلاب دستور داد باید تا آخر این قضیه مشخص شود، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد افرادی که خطری برای جمهوری اسلامی نداشتند از بین بروند؟ این کار برای بدبینی به نظام بود.

نماینده تهران در مجلس نهم، افزود: مجلس ششم که شما انتخابات آن را برگزار کردید، فاجعه بود. با حکم حکومتی از آن عبور کردید. در این 40 سال بیشترین حکم حکومتی برای شما و دوستانتان صادر شده است. آقایان “بهزاد نبوی” و “معین”  و چند نفر دیگر با حکم حکومتی وارد لیست شدند. آنها رد صلاحیت شده بودند. خیلی عجیب است؛  آقای شریعتمداری به ایشان (تاج‌زاده) گفتند “آقای تقلب” و آقای خاتمی گفتند که “هشت میلیون تقلب انجام شده است”. شما کل نظام را زیر سؤال بردید و امروز آن دو را معادل یکدیگر قرار داده‌اید.

زاکانی ادامه داد:‌ اگر کسی دروغ بگوید و یا بگوید که جنایتی انجام شده و دستگاه‌های اطلاعاتی آن را بررسی کنند و بگویند آن فرد دروغ گفته‌، آیا این خوب است؟ شما قائل هستید که جامعه هرج‌ومرج است؟

وی اظهار داشت: نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است نامه “آیت‌الله صافی” را در سال 60 حتماً ببینید. نامه امام(ره) به آقای محتشمی نیز موجود است، شما بگویید؛ آیا امام(ره) را قبول دارید یا خیر؟

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: هسته‌های فاجعه‌آفرین باید در کشور شناسایی شود. سعید حجاریان را چه‌کسی زد؟ فردی که وی را زد در سال 88 در ستاد آقای موسوی بود، آقای “سعید عسگری” و پدرش را شما می‌شناسید.

درخواست تاج‌زاده از حدادعادل و کدخدایی برای برگزاری مناظره

تاج‌زاده در بخش سوم این مناظره طی سخنانی اظهار داشت: از پیشنهاد آقای زاکانی استقبال می‌کنم و از حدادعادل می‌خواهم در یک مناظره شرکت کند تا من بگویم چرا حداد عادل 20 سال است دارد دروغ می‌گوید. از سخنگوی شورای نگهبان هم دعوت می‌کنم تا در یک مناظره شرکت کند تا من بگویم که این شورا چه گلی به سر کشور زده است.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اگر کسی بگوید یک انتخابات در کشور مخدوش بوده است،  زاکانی می‌گوید با لطف رهبری موضوع حل شده است اما وقتی می‌گوییم در انتخابات سال 88 تقلب شده است، می‌گویند “به نظام اتهام نزنید”. چرا هر جا شما هستید همان جا نظام است و جای دیگر نیست؟ چرا آقای زاکانی این‌قدر به من تهمت می‌زند؟ این موضوع باید حل شود. ما همه برابر هستیم. اگر کسی به آقای جنتی چیزی بگوید، شما می‌گویید به نظام حرف زدند اما اگر کسی به خاتمی چیزی بگوید این‌طور نیست.

تاجزاده: در وزارت کشور فقط اجازه برگزاری دو تظاهرات را ندادیم

وی ادامه داد: در تمام زمانی که در وزارت کشور بودم، فقط به دو تظاهرات اجازه برگزاری ندادیم، ضمناً ناجا این‌قدر وضعش آشفته بود که مسئولیت تأمین امنیت تهران را به‌عهده نگرفت. با مخالفت ما و پیشنهاد ناجا مسئولیت به سپاه واگذار شد. حالا به همین دلیل که ما به دو تظاهرات اجازه برگزاری ندادیم، ایشان به من چندین اتهام و اتهام دیکتاتور زدند.

تاج‌زاده افزود: یکی از بحث‌هایی که من با بازجوهایم داشتم این بود که “چرا به موسوی و کروبی اجازه تظاهرات نمی‌دهید؟”، می‌گفتند اغتشاش می‌شود و از آن زمان به بعد هر تظاهراتی در کشور شده “اردوکشی خیابانی”.

زاکانی: اولین بار “آقای هاشمی” در سال 78  گفت در انتخابات تقلب شده است

زاکانی در بخش سوم این مناظره خطاب به تاج‌زاده گفت: مشکل شما قانون‌شکنی است. شما همیشه قبل از انتخابات‌ها از سال 76 تاکنون هرگاه که شکست خوردید، ادعا کردید که در انتخابات تقلب شده است.

وی افزود‌: اولین بار “آقای هاشمی” بود که در سال 78 گفت تقلب شده است نه “آقای حدادعادل”. این رویه غلطی است که هر بار که پیروز انتخابات می‌شوید، می‌گویید انتخابات سالم برگزار شده ولی وقتی که شکست ‌می‌خورید ادعا می‌کنید قطعاً در انتخابات تقلب شده است.

نماینده سابق مجلس گفت: مشکل شما “خودبرتربینی” است. امام‌خمینی می‌فرمودند هرکس خود را فراتر از قانون ببیند، مستبد است. شما که همواره خود را برتر می‌بینید با در نظر گرفتن فرمایش امام خمینی “مستبد” هستید.

زاکانی خاطرنشان کرد: مگر شما و دوستانتان نبودید زمانی که زمام امور را در دست داشتید، انواع و اقسام توهین‌ها را به ائمه اطهار(ع) بیان کردید. شما و دوستانتان هرگاه که در قدرت نبودید، علیه جمهوریت نظام حرکت کردید.

وی در ادامه در واکنش به اظهارات تاج‌زاده درباره بسیج دانشجویی اظهار داشت: بسیج دانشجویی همان کسانی هستند که زمانی که آقای خاتمی در سال آخر خود به‌دعوت دانشجویان حامی دولت برای سخنرانی در دانشگاه حضور داشت، وقتی این دانشجویان به سخنان آقای خاتمی واکنش نشان دادند و او را “هو” کردند این بچه‌های بسیج دانشجویی بودند که از ایشان حمایت کردند.

تاجزاده: پس از اتفاقات سال 88 هیچ‌گاه حکم دادگاه منتشر نشد

تاج‌زاده در بخش چهارم این مناظره یادآور شد: بنده در جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی در حضور آقای روحانی بودم که برخی از فرماندهان نیروی انتظامی و آقای “رحیم صفوی” نیز آنجا بود. به نیروی انتظامی گفتیم که “شما می‌توانید امنیت را تأمین کنید؟”، آنها نهایتاً گفتند که “نمی‌توانیم امنیت را تأمین کنیم”. نیروی انتظامی آن زمان به‌‌دلیل برخی اشتباهاتی که فرماندهان آنها داشتند، دچار مشکلاتی شده بودند.

وی با خطاب قرار دادن زاکانی ادامه داد: ما یک بار به‌ناحق مجوز راهپیمایی به شما ندادیم و شدیم دیکتاتور، اما شما که صدها بار این مجوز را ندادید، اسمتان چیست؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: پس از اتفاقات سال 88 هیچ‌گاه حکم دادگاه منتشر نشد. اخیراً هفت نفر از دوستان ما نیز بازداشت شدند که نمونه‌اش آقای “محمدرضا خاتمی” است  که به وی اعلام شده “شما پزشک هستید و نباید در سیاست دخالت کنید”. نظامیان می‌توانند دخالت کنند اما پزشکان نمی‌توانند.

زاکانی: اتهامات تاج‌زاده را مراجع رسمی باید پاسخ دهند

زاکانی در بخش چهارم این مناظره خطاب به تاج‌زاده گفت: شما هم به‌عنوان بازجو در اوایل انقلاب به زندان رفتید و بعد به‌عنوان متهم به زندان رفتید. اتهاماتی را که می‌زنید مراجع رسمی باید پاسخ دهند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد:‌ شما به سؤال من پاسخ ندادید که؛ امام را قبول دارید یا نه؟ این‌که به‌ چ ه‌جرمی شما را گرفتند؟ به بیانیه سال 78 رجوع کنید که گفتید “به هیچ یک از مراحل انتخابات نمی‌شود اعتماد کرد”. سال 86 هم جزوه‌ای را دنبال کردید که در کنگره حزب مشارکت تحت عنوان “تأملات راهبردی” تصویب شد که یک اصل براندازانه است؛ یک دیکتاتوری نوین برای تجزیه ایران است. این جزوه این‌قدر فاجعه بود که برخی دوستان شما مثل “حجاریان” و “رمضان‌زاده” آن را نپذیرفتند.

وی اضافه کرد: من کاره‌ای نبودم که اجازه دهم کسی راهپیمایی برگزار کند یا نه. در مورد “موسوی” و “کروبی” هم نظام حاضر بود به آنها سرویس دهد. خود شما هم شب انتخابات گفتید که تقلب نشده است، اما هیچ جسارت نداشتید به مردم راست بگویید و ابهام‌آفرینی کردید. در کتاب “سایه عقابها” که در سال 84 منتشر شد، “مک‌کین” سناتور آمریکایی، رنگ جنبش شما را هم که سبز بوده معلوم کرده است، پس چرا می‌خواهید فرافکنی کنید؟

تاجزاده: به برخی حرف‌های امام نقد دارم

تاجزاده در ادامه این مناظره در پاسخ به زاکانی گفت: ما در برخورد با شخصیت‌ها یک سری مسائل را با عقل می‌پذیریم. مثلا در مورد امام برخی مسائل را نمی‌پذیرم. به صراحت می گویم، بعضی جاها به برخی حرف‌های امام نقد دارم، اما شما امام را کامل قبول دارید. همین امام صراحتا دخالت سپاه در سیاست و اقتصاد را سم مهلک می‌دانستند، شما قبول دارید؟ اگر قبول دارید چطور برای سخنرانی سیاسی به پایگاه‌های آنها  می‌روید.

وی در ادامه با انتساب مطلبی به سردار مشفق که به ادعای تاجزاده  می‌گوید نظام 180 فرصت برای این‌ها به وجود آورده بود و در یک رقابت می‌توانستند که صاحب صندلی شوند، گفت: معنای این حرف یعنی اینکه اگر  75 درصد جامعه به ما  رای دهد می‌توانستیم 130 کرسی به دست بیاوریم. حال نگاه کنید این‌ها 110 صندلی داشتند  و 25 درصد هم رای بیاورد در اکثریت قرار می‌گیرد. یعنی یک اقلیت 25 درصدی می توانند 155 کرسی داشته باشد. خجالت نمی‌کشید که بگویید ما 110 کرسی را سهم خودمان کنار گذاشتیم.

تاجزاده همچنین گفت: خبرگان هم همین بود که یک رای اقلیت وارد شد و نفر آخر تهران رئیس مجلس خبرگان شد.

زاکانی:  سه موسسه آمریکایی در نظرسنجی طرف مقابل شما را پیروز انتخابات 88 اعلام کرد
زاکانی در ادامه مناظره تصریح کرد: من سخنگوی سپاه و قوه قضائیه نیستم بروید از خودشان بپرسید. شما دائم در ابهام صحبت می‌کنید. برای مردم هم مشخص است که شما دنبال کودتا و براندازی هستید. در این باره هم می‌شود به صحبت‌های آمریکایی‌ها استناد کرد.

وی خطاب به تاجزاده گفت: شما چقدر وقت‌تان را صرف عدالت می‌کنید و چه نسبتی با برخی مفسدان  دارید؟ سهم مبارزه شما با فساد یک توییت است اما وقتی برادر رئیس‌جمهور پیش شما می‌آید، با چه وضعی با او برخورد می‌کنید. وقتی او اقدام کرد ملک شخصی افراد بالای کاخ سعد آباد را بگیرد چقدر جلوی او ایستادید. خواهش می‌کنم شما صحبت از عدالت نکنید.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ در سال 88 طرف مقابل شما 13 میلیون رای بیشتر آورد اما تمکین نکردید. طرف مقابل شما به کمتر از این میزان تمکین کرد، چرا قانون‌گریزی می‌کنید؟ چرا کاری می‌کنید که دشمن به شما امیدوار شود. در سال 88، سه موسسه آمریکایی نظرسنجی کردند که طرف مقابل شما پیروز انتخابات است. شما که دستور‌عمل‌های “جین شارپ” را پیاده‌سازی می‌کنید این دستور العمل‌ها را هم در نطر بگیرید. سال 88 یک سناریوی از پیش تعیین شده بود و تعاملات جدی که برخی دوستان شما با آنها داشتند غلط بود. خواهش می‌کنم به ملت برگردید.

این مناظره پس از توقفی 15 دقیقه‌ای برای تنفس حاضران و شرکت‌کنندگان دوباره از سرگرفته شد.

تاجزاده در بخش دوم مناظره اظهار داشت: یکی از دلایلی که در جامعه موجب شده فساد زیاد شود، ضعف قوه قضائیه و آلوده شدن بخشی از آن به فساد است. به دلیل آنکه بیشتر مسئولین آن سیاسی انتخاب شدند. اگر مسئولین این قوه از میان قضات کار‌آزموده انتخاب شوند، این مشکلات به وجود نمی‌آید. معتقدم تا وقتی رسانه‌های آزاد در جامعه شکل نگیرد، با فساد جناحی برخورد شود و با این قوه قضائیه،  مبارزه با فساد به هیچ جا نمی‌رسد.

وی درباره انتخابات سال 88 ادامه داد: در همان ایام دو نظر‌سنجی انجام می‌شود؛ وزارت اطلاعات و کشور گفتند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. سردار جعفری هم در بیانی به همین موضوع اشاره کردند. در نظرسنجی که ما کردیم، موسوی در تهران 53 درصد رای داشت، این فضای انتخاباتی بود که ما داشتیم. همچنین در تمام انتخابات‌های ایران نتیجه تهران نتیجه کشور است اما در 88 عکس بود.

تاجزاده: سال 88 موسوی در تهران 53 درصد رای داشت

معاون سیاسی دولت اصلاحات گفت: اینکه گفتند ما دستور العمل آمریکا را اجرایی کردیم، مهندس موسوی آنقدر عقل داشت که وقتی ببینید آنها رنگ سبز را انتخاب کردند، رنگ را انتخاب کند. تازه به قول سردار مشفق، اصلاح‌طلبان می‌گفتند اگر موسوی بیاید مشکل ما با آمریکا حل نمی‌شود. چند سال است که شما علیه موسوی حرف می‌زنید ولی یکبار به او فرصت نمی‌دهید که حرف بزند.

زاکانی نیز در بخش دوم این مناظره پس از تنفس چند دقیقه‌ای با استناد به بیانات امام(ره) مبنی بر اینکه نپدیرفتن قانون دیکتاتوری است، اظهار داشت: تکلیف‌تان را با امام(ره) مشخص کنید.

وی ادامه داد: بهتر است، آقای تاج‌زاده با افرادی از شورای نگهبان و سایر نهادها مناطره کنند. همچنین خوب است به درخواست سردار نظری مبنی بر مناظره با خاتمی عمل شود. یک مناظره هم لازم است که بین بنده و آقای سیدحسن خمینی برگزار شود تا معلوم شود که وی پایبند به مکتب امام(ره) است یا خیر.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: درباره رنگ انتخاباتی هم شما حتما توجه نکردید و همه دستورالعمل‌های خارج از کشور را اجرایی کردید. دقت نکردید تا امروز اینجا گیر نکنید.

وی، با بیان اینکه فتنه 88 کودتایی ناکام بود، گفت: مثل سال 78 مقدمات این کودتا از قبل مشخص بود.

نماینده سابق مجلس یکی از نتایج فتنه 88 را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: هشت ماه کشور را فلج کردند. نتیجه دوم، زمینه‌سازی برای تحریم بزرگ آمریکاست.

وی با بیان اینکه اوباما قبل از انتخابات کرنش می‌کند و به رهبری نامه می‌دهد، تصریح کرد: این در حالی است که بعد از انتخابات اوباما می‌گوید نمی‌توانم نگران خشونت‌ها در ایران نباشم و ما دیپلماسی سرسختانه‌ای را در قبال ایران اعمال می‌کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف سال 87 رسما به پرس. تی‌وی می‌گوید که آمریکا روند انقلاب مخملی را در ارتباط با ایران پیش می‌برد.

زاکانی: در آشوب‌زدگی به دنبال چسباندن نان خود به تنور هستید

زاکانی گفت: اگر کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، آیا در کشور آشوب‌زده کسی سرمایه‌گذاری  می‌کند؟

وی با بیان اینکه شما در آشوب‌زدگی به دنبال چسباندن نان خود به تنور هستید، گفت: هر وقت چنین هیاهویی مثل ادعای تقلب در کشور مطرح می‌شود، پشت سر آن، غارت‌های بزرگی رخ می‌دهد.

نماینده سابق مجلس، به فساد کرسنت در نتیجه فتنه 78 اشاره کرد و گفت: پنجاه و چهار میلیارد دلار در این ماجرا ضرر کردیم. سردمداران آن چه کسانی بودند؟ آقای زنگنه و مهدی هاشمی و دیگران، گزارش همه مراجع هم مشخص است.

زاکانی با بیان اینکه هر وقت فتنه‌ای می‌شود عده‌ای دست به غارت می‌زنند، تصریح کرد: پتروشیمی باختر کل پولی که دو سال و اندی خریدار داده، 380 میلیارد تومن قسطی بوده و سرمایه‌اش بالای صدهزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: سال هشتاد و یک دولت خاتمی تصویب کرد که برای فقرزدایی پتروشیمی تاسیس شود. در سال 83 صد تومان بود که این آقا سهمش را 101 تومن خرید و الان با کارهای غیرقانونی سرمایه‌اش را چند برابر کرده یک با آن می‌توان یک میلیون خانه‌وار را صاحبخانه کرد.

زاکانی با بیان اینکه چرا دولت چشمش را به‌روی این‌ها بسته است، گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی، هفتصد میلیون یورو بدهی داشته و الان بالغ بر یک میلیارد دلار است. چرا دولت دنبال این پول‌ها را نمی‌گیرد.

وی افزود: مردم بدانند، هر وقت هیاهویی می‌شود، پول مردم غارت می‌شود؛ پس چشم‌مان را باز کنیم.

تاجزاده: پاک‌ترین دولت‌ها پس از انقلاب دولت موسوی و خاتمی بود

تاجزاده  در بخش دیگری از این مناظره گفت: اولا ما مفتخریم که پاک‌ترین دولت‌ها پس از انقلاب دولت موسوی و خاتمی بود. تنها دوره‌ای که تمام نهادها در اختیار اصولگرایان قرار گرفت سال 84 تا 92 بود که فساد سیستماتیک و نهادینه شد. ریشه آن هم همین نظارت استصوابی است که انسانهای شایسته را کنار می‌گذارد. تحریم از زمان احمدی‌نژاد شروع شد نه از سال 88.

وی ادامه داد: هر وقت کشور آرام است انصار آن را به هم می‌زند که می روند سفارت  انگلیس و عربستان را می‌گیرد. برای اینکه فکر می‌کنند باید جنگ شود تا حکومت کنند. در این جامعه، انتخاباتی برگزار شده که میلیون‌ها نفر به آن  اعتراض دارند. حاکمیت کار اشتباهی کرد که به نظر من رهبر مقصر است. خوب به موسوی یک تریبون یک طرفه می‌دادید بعد یک نفر می‌آمد نقدش می‌کرد. مگر قبل از انتخابات به او وقت ندادید که حرف‌هایش را بزند؟ چرا بعد از انتخابات وقت ندادید؟

تاجزاده تصریح کرد: به جای  دستگیری و برخورد، می‌گفتید موسوی بیاید حرفش را بزند. دوبار با موسوی حرف زدند؛ یکبار عسگر‌اولادی می‌رود، پیش موسوی که او می‌گوید بروید هیئت حل اختلاف راه بیاندازید که بعدا به عسگراولادی گفتند نمی‌شود. یک دفعه هم هاشمی پیشنهاداتی کرد. نمی‌دانم  چرا رهبری نپذیرفت. به رهبری گفته شد که یک طرف دعوا شورای نگهبان است، شما دعوا را به شورای نگهبان ارجاع ندهید.

وی ادامه داد: مردم بدانند موسوی آنقدر نجیب است که 76 و 84 می‌خواست برای انتخابات بیاید که اگر آمده بود، رئیس جمهور بود. از دفتر رهبری پیام آمد که ایشان مصلحت نمی‌داند شما شرکت کنید. موسوی هم پذیرفت. سال 88 رهبری از ایشان استقبال کرد. بعد رهبری گفتند شکست احمدی‌نژاد شکست من است و همه برای احمدی‌نژاد بسیج شدند. رهبر باید فراتر از نامزدها عمل کند. وقتی احمدی‌نژاد گفت می‌خواهم انتحاری عمل کنم، رهبر باید در دهانش می‌زد.

تاجزاده تصریح کرد: شانسی که ما آوردیم این بود که موسوی چنان پاک بود که مخالفانش هم نمی‌توانند بگویند دزد است. فرض کنیم تقلب نشده اما موسوی باورش این است که تقلب شده خوب باید چکارش کنیم؟ چرا کسی به جنتی که معقتد است در مجلس ششم تقلب شده حرفی نمی‌زند؟

وی عنوان کرد: اولین تظاهرات، جمعه عصر مقابل ستاد قیطریه انجام شد. وقتی مردم فهمیدند، آمده‌ند ستاد را بگیرند تظاهرات کردند. چرا نسبت شما با انتخابات آزاد نسبت جن و بسم الله است. این فساد را نظارت استصوابی به ارمغان آورده است. برای اینکه بنا است همه تابع و نوکر باشند و اگر غیر این باشد باید کنار بروند.

زاکانی: به رهبری دروغ بستید؛ عذرخواهی کنید یا سند ارائه دهید

زاکانی نیز در ادامه  خطاب به تاج‌زاده گفت: اینکه می‌گویید رهبری گفته شکست احمدی‌نژاد شکست من است، دروغ محض است.شما به رهبری دروغ بستید؛ یا عذرخواهی کنید یا سند ارائه دهید.

وی ادامه داد: مگر در شوراهای شهر نظارت  استصوابی وجود دارد؟ پس فسادهایی که در شوراها وجود دارد را چطور تحلیل می‌کنید؟ مگر اعضای شورای شهر تبریز را نگرفتند و با وساطت پزشکیان که از دوستان  شماست، آزاد نشدند؟ آقای پزشکیان به چه حقی این کار را کرده است؟

زاکانی افزود: من به همراه آقای کاتوزیان، ابوترابی، جلالی، نادران با موسوی دیدار داشتیم. وی هیچ استدلالی نداشت. روز بعد یعنی چهارشنبه به دیدار هاشمی رفتیم که ایشان گفت همان روز اول پس از انتخابات؛ یعنی شنبه، خاتمی، موسوی و سیدحسن خمینی آمدند. گفتتد ما قائل به تقلب هستیم و انتخابات را قبول نداریم.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: هاشمی گفت موسوی همه حرف‌ها را به شما نگفته؛ چرا که به من گفت که هیچ کدام از اقدامات قانونی را برای راستی‌آزمایی قبول ندارم؛ من هم گفتم امام گفته چنین کسی مفسد فی‌الارض است.

وی  با بیان اینکه موسوی بعد از انتخاب به حصر نرفت و بعد بیست ماه بعد این اتفاق رخ داد، خاطرنشان کرد: این اتفاق زمانی رخ داد که سران فتنه به دنبال سوریه‌سازی و تجزیه ایران بودند. نطام هوشمندی کرد و جلوی این کار را گرفت.

نماینده سابق مجلس  با اشاره به سخن تاج‌زاده مبنی بر پاک بودن دولت خاتمی گفت: فاسدترین دولت، دولت خاتمی بوده که اکنون، دولت روحانی روی آن را سفید کرده است. توتال و کرسنت در چه دوره‌ای بسته شدند؟ چه خیانتی بالاتر از اینکه که در دادگاه محکوم شدیم؟ زنگنه که دوست شماست، باید بیاید پاسخ دهد.

زاکانی یاد آور شد: فساد از دولت هاشمی شروع شد و در دولت خاتمی به اوج رسید. در دولت احمدی‌نژاد هم ادامه داشت اما دولت روحانی روی همه را سفید کرده است.

تاجزاده: در شورای شهر دوم باختم اما به آقای چمران تبریک گفتم

تاجزاده در ادامه این مناظره در پاسخ به اظهارات  زاکانی گفت:  محسن رضایی می‌رود پیش آقای هاشمی و می‌گوید 8 میلیون رای تقلب شده و این میزان رای اضافه کردند. یک ابهامی به وجود آمد که در تمام کشورها بوجود می‌آید چرا به حرف خودتان اصرار دارید.

وی با اشاره به وضع‌تحریم‌ها علیه کشور تصریح کرد: تا قبل از احمدی‌نژاد فقط تحریم‌های آمریکا علیه ما وضع می‌شد که  الزام جهانی نداشت. زبان ما “مو” درآورد که نگذارید پرونده ایران به شورای امنیت رود. بشار اسد هم به خاطر این ماند که پرونده‌اش به شورای امنیت نرفت. اگر در کشور شلوغی ایجاد شد، وظیفه حکومت این است که بهانه شلوغی را بگیرد. در سال 88 خود سردار جعفری هم می‌گوید عده‌ای از خواص معتقد بودند تقلب شده است، خوب چرا جواب ندادید؟ ما در زندان به بازجوها پیشنهاد برد – برد دادیم. گفتیم یک “کمیته حقیقت یاب” بیاید اشتباهات همه از رهبر گرفته تا موسوی را بیان کند.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: خیلی در مورد فتنه صحبت می‌کنند. مردم بدانند هیچ فتنه‌ای در کشورهایی مثل ما بالاتر از دخالت نیروهای مسلح در اقتصاد و سیاست نیست. زمانی بحث بود که وزارت اطلاعات را به سپاه بدهند یا نه که رهبری مخالفت کردند. حتی بحث شد که بسیج را زیر نظر سپاه ببرند یا نه که بعدا کسی مثل “یدالله جوانی” بیاید بگوید ما هم بازوی مسلح نظام هستیم هم بازوی غیر مسلح؛  این حرف یعنی همه نهادها را به ما بدهید.

تاجزاده خطاب به زاکانی عنوان کرد: اتفاقا جایی که شلوغ شد، مجلس سوم و ششم بود که شما باختید. من در شورای شهر دوم باختم اما به آقای چمران تبریک گفتم.

زاکانی: مشکل تغییر قانون اساسی نیست، بلکه اجرای قانون اساسی است

زاکانی در ادامه مناظره خطاب به تاجزاده گفت: مشکل ما تغییر قانون اساسی نیست، بلکه اجرای قانون اساسی است. ما عرضه نداریم اینها را اجرا کنیم، می‌خواهیم برویم کاری کنیم که عقب افتادگی ما بیشتر شود. یک بار برجام را اجرا کردیم و برای صد پشت ما بس است. شما قانون را قبول ندارید، چطور می‌خواهید یک کمیته تشکیل دهید و به آن عمل کنید، همانطور که سال 87 تشکیل دادید و یک طرفه به قاضی رفتید؟

تاجزاده و زاکانی در ادامه این مناظره به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ دادند.

تاجزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه “شما و خاتمی در سال 88 می‌گفتید اگر حدنصاب مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد خود به خود صیانت از آرا شکل می‌گیرد، پس چرا در سال 88 با وجود نصاب 85 درصدی مشارکت، گفتید در انتخابات تقلب شده است؟”  گفت:‌ چرا رضایی اعلام کرد که 8 میلیون تقلب شده است. چرا این سوال پیش آمده‌است؟ یک جای کار می لنگد. چرا مردم، میلیونی در خیابان آمدند؟ میلیون ها نفر فکر می‌کردند را‌ی‌شان خوانده نشده است. احساس همگانی این بود که موسوی بیشتر رای آورده است. نگاه مردم ثبت نیست و سیال است. فرض کنیم که یک تقلب را یک عده‌ای گفتند و بعد پشیمان شدند. پس چرا 92 آمدند و به این نامزد رای دادند.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که با بازجوها داشتیم این بود که انتخابات آنقدر تخلف داشت که باید باطل می‌شد. برخوردی که جمهوری اسلامی با این داستان کرد، برخورد سیستمی نبود که از یک انتخابات دموکراتیک برآمده است؛ چرا روش سرکوب را پیش گرفتید. چرا همین مناظره را سال 88 نگذاشتید.

زاکانی نیز در پاسخ به این پرسش که “اگر دولت‌ها فاسد بودند، چرا در چهار سال بعدی فعالیت کردند و تنفیذ شدند?”، گفت: دولت‌ها فاسد نبودند، بلکه فساد در دولت‌ها بود. در دولت هاشمی در واگذاری‌ها فساد شروع شد و مواجهه آقای هاشمی صریح نبود. در دولت خاتمی هم قراردادهایی مثل “کرسنت و توتال” فساد آلود بود و منافع ملی را به باد داد. در دولت دوم احمدی‌نژاد برخی کارها مثل واگذاری “سایپا” فساد آلود بود. در دولت روحانی هم مشکلات بیشتر شد. فساد در دفتر شخص روحانی بود. بعد برجام با نفوذ در دولت روبه رو شدیم که از انگلیس یک نفر می‌آمد و با وی چهارشنبه‌ها جلسه داشتند.

زاکانی: راه برون رفت از مشکلات، شفافیت و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع است

وی افزود: رهبری بارها به دولت‌ها تذکر دادند. ام‌الفساد، فساد پیوسته قدرت و ثروت است و باید ریشه آن را خشکاند. راه برون رفت کشور، شفافیت و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع است.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که “شما سال 84 رئیس ستاد قالیباف بودید، نظرتان درباره پرونده فساد منتسب به آقای قالیباف و قائم مقام وی چیست”، گفت: من رئیس ستاد ائتلاف بودم نه شخص قالیباف. فساد هر کجا باشد زشت است و درباره این پرونده هم از خودشان باید بپرسید. من در دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی به خاطر برخورد با فساد دادگاهی شدم. با فساد نباید سیاسی برخورد کرد.

تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه “در سال 88 پیشنهادی از سوی موسوی لاری برای بازشماری آرا مطرح می‌شود که  موسوی نمی‌پذیرد”، گفت: نمی‌دانم آقای موسوی از این پیشنهاد خبر داشته است یا نه.

وی ادامه داد: حرف ما این است که یک انتخاباتی در یک کشور برگزار شده و میلیون‌ها نفر به آن اعتراض داشتند. جدای از اینکه این معترضین درست می‌گفتند یا غلط؛ باید چکار کنیم؟ یک راه این است که بگوییم من اسلحه دارم. دستگیر و زندان می‌کنم که این یک سیستم کودتایی است. راه دیگر این است که بگوییم قانون اساسی که حق انتخابات داده حق اعتراض هم داده است. شهروند حق اعتراض به امر قانونی را دارد .حالا که اعتراض دارد، ببینیم دنیا چکار کرده است.

تاجزاده: کمیته مشترک مسائل سال 88 را بررسی کند

تاجزاده تصریح کرد: بنیانگذار نظام، وقتی می‌دید بین شورای نگهبان و وزارت کشور اختلاف دارند، یک حکم سوم مشخص کرد نه اینکه مطلق بگوید هر چه شورای نگهبان می‌گوید، درست است. حالا می‌خواهیم از این زخم کهنه سال 88 بیرون بیاییم. ما تسلیم نمی‌شویم اما حاضریم قانع شویم. یک کمیته مشترک بیاید تحقیق کند. اگر ما نتیجه‌اش را نپذیرفتیم خوب آبروی ما می‌رود و اگر پذیرفتیم که این زخم کهنه تمام می‌شود.

وی در پایان گفت: آن فیلمی که آقای زاکانی از آقای ابطحی نشان داد، مربوط به اعترافات ابطحی است. اگر قرار است  به مناظره بیاییم، باید از اعتراف رد شویم.

تاجزاده تصریح کرد: جامعه ما از ضعف مدیریت، فساد و آسیب‌پذیری در روابط خارجی در رنج است. یکی از کارهای خوبی که برای اصلاح این مشکلات می‌توان انجام داد، اصلاح قانون اساسی است. با توجه به مجموعه اختیاراتی که داریم، رهبری می‌تواند اصلاحاتی را در قانون اساسی اعمال کند و پس از آن این اصلاحات را به همه‌پرسی بگذاریم. یکی دیگر از کارهایی که برای اصلاح مشکلات می‌توان، انجام داد، زمانمند کردن رهبری و نهادهای زیر نظر اوست، تا این نهادها خود را ملزم به پاسخگویی کنند. از طرفی نیروهای مسلح باید به پادگان‌ها برگردند و باید انتخابات آزاد در کشور برقرار شود تا دیگر شاهد این نباشیم که آن کسانی که آقای جنتی می‌خواهد، انتخاب شوند.

تاجزاده ادامه داد: یکی دیگر از موارد که برای رفع مشکلات کنونی پیشنهاد می‌شود این است که امکان تحقیق و تفحص در همه نهادها، چه نهادهای انتصابی و چه انتخابی ایجاد شود. ما می‌توانیم با اجرای این پیشنهادات راه را برای پیاده‌سازی شفافیت در کشور هموار کنیم تا دیگر هیچ‌کس چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا نتواند دیکتاتوری کند.

وی گفت: جریان‌های مختلف در کشور اگر رسانه داشته باشند، دیگر صدا و سیما نمی‌تواند به شکل انحصاری عمل کند. البته رئیس‌جمهور در سخنرانی اخیر خود گفت، که انحصار صدا و سیما از دست رفته و فضای مجازی، صدا و سیما را از حالت انحصاری خارج کرده است.

تاجزاده: همان کاری که در برجام انجام داده‌ایم را باید تکرار کنیم

تاج‌زاده با بیان این که ما باید در سیاست خارجه‌مان تجدید نظر کنیم، گفت: یکی از مشکلات ما در این 40 ساله این بوده است که سیاست خارجی در راستای توسعه اقتصادی کشور نبوده است. در این 40 ساله چندین کشور توانستند جهش اقتصادی بزرگی انجام دهند و وقتی ما دلایل این جهش اقتصادی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که سیاست خارجی این کشورها در راستای تنش‌زدایی قرار گرفته است. ما نیز باید سیاست خارجی‌مان را در خدمت تنش‌زدایی و در راستای توسعه اقتصادی قرار دهیم.

تاج‌زاده در پایان گفت: ما باید دقیقاً همان کاری که در برجام انجام داده‌ایم را تکرار کنیم. مشکلات تحریمی را با استفاده از مذاکره حل کنیم و در نهایت اگر این روش به نتیجه رسید که به نفع ما است، اگر هم موفق نبود مردم خواهند فهمید که حکومت تمام تلاش خود را در راستای تنش‌زدایی و متعاقب آن فراهم کردن توسعه اقتصادی به کار بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *