روایت حسین موسویان از چهار تحول بی‌سابقه در روابط تهران و واشنگتن

By | ۱۳۹۷-۱۱-۰۶

حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوره دولت محمد خاتمی در مقاله‌ای مشترک با یونس محمودیه که از سوی دانشگاه اقتصاد لندن منتشر شده، به ویژگی‌های مناسبات تهران و واشنگتن در دوره اوباما و ترامپ پرداخته است.

سید حسین موسویان، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در آلمان و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در “دولت اصلاحات” بوده است. او که از معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی به شمار می‌رفت، هم‌اکنون سال‌هاست در آمریکا به سر می‌برد.
دویچه وله:

خبرگزاری ایلنا متن مقاله‌ای مشترک از موسویان و یونس محمودیه را در زمینه مناسبات میان تهران و واشنگتن در دوره‌های ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ منتشر کرده است. مهم‌ترین نکات این مقاله به شرح زیر است:

دولت اوباما در روابط با ایران، از نظر رویکرد و دستاورد یک استثناء بود. در این دوره روابط دو کشور بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است.

چهار تحول بی‌سابقه در روابط تهران و واشنگتن در دوره اوباما عبارت‌اند از:

اول: اوباما نسبت به اجرای برجام متعهد بود.

دوم: رئیس‌‌‌‌جمهور آمریکا خواست اسرائیل، عربستان، امارات و مصر برای حمله نظامی به ایران را رد کرد.

سوم: مذاکرات رسمی بین مقامات امنیتی منجر به آزادی پنج زندانی در ایران و هفت زندانی در آمریکا شد.

چهارم: رئیس‌‌‌جمهور اوباما در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال نمی‌کند و خواهان روابطی براساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

موسویان می‌افزاید: مسیر اوباما اولین قدم در راه اعتمادسازی با ایران بود.


موسویان که در دوره ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بوده است، در باره دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گوید:

دولت ترامپ با اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، تسلیم خواست اسرائیل و عربستان شد.

در دوره ترامپ مثلث اسرائیل – آمریکا – عربستان/ امارات برای تقابل با ایران شکل گرفت.

اوباما برخی از اشتباهات گذشته آمریکا را پذیرفت در حالی که ترامپ دنبال تغییر رژیم در ایران است و روی دشمنان ایران حساب باز کرده بدون درک هزینه آن.

حسین موسویان در این مقاله بدون کوچک‌ترین اشاره به فعالیت‌های موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه و نگرانی کشورهای اروپایی از این فعالیت‌ها که آن را در جهت بی‌ثباتی منطقه ارزیابی می‌کنند، در پایان مقاله نتیجه گرفته است: «طی چند دهه گذشته، ایران همیشه آمریکا را به احترام متقابل دعوت کرده است و شعارهای آمریکا همچون “محور شرارت” هیچ وقت نتیجه نداده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *