رئیس سازمان سیا: ایران هنوز به توافق هسته‌ای پایبند است

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۰

جینا هسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، پایبندی ایران به برجام را تایید کرد. این در حالی است که ترامپ با این ادعا که ایران فعالانه در پی دستیابی به سلاح اتمی است آمریکا را از برجام خارج کرد.

جینا هسپل، رئیس سازمان سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) روز سه‌شنبه، ۲۹ ژانویه (نهم بهمن) گفت که ایران با وجود اینکه آمریکا از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ خارج شده، هنوز به مفاد برجام متعهد مانده است.

هاسپل به کمیته اطلاعاتی سنا گفت: «در حال حاضر آنها [ایرانی‌ها] به لحاظ فنی هماهنگ با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند.»

این در حالی است که ترامپ سال ۲۰۱۸ مدعی شده بود ایران فعالانه در پی دستیابی به سلاح اتمی است و با این گفته آمریکا را از برجام خارج کرد.

رئیس سیا گفت: «فکر می‌کنم آخرین اطلاعات این است که ایرانی‌ها بر این گمان‌اند تا گام‌هایی بردارند که پایبندی‌شان به برجام را کاهش بدهد، زیرا می‌خواهند به اروپایی‌ها فشار بیاورند تا با سرمایه‌گذاری و منافع تجاری‌ای جلو بیایند که ایران امیدوار بود از طریق توافق اتمی به آن برسد.»

دویچه وله :

هسپل اشاره کرد به اینکه “آنها در حال انجام تدارکاتی هستند که توانایی آنها را برای اینکه اگر بخواهند یک گام عقب بروند افزایش بدهد”.

هسپل افزود: «اما دیدیم که چطور میان خودشان بحث و جدل دارند، زیرا نتوانسته‌اند به منافع اقتصادی‌ای برسند که امیدوار بودند از طریق توافق اتمی به آن دست یابند.»

ایالات متحده آمریکا در تاریخ هشتم مه ۲۰۱۸ از توافق اتمی خارج شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌گفت که این توافق همخوان با علائق آمریکا نیست. استدلال دولت ترامپ این بود که احتمالا جمهوری اسلامی منافع مالی حاصل از توافق اتمی را صرف فعالیت‌های نظامی در منطقه خاورمیانه کند و در ضمن تضمینی وجود ندارد که ایران پس از اتمام دوره توافق به ساخت سلاح‌های اتمی ادامه ندهد.

از آن زمان آمریکا تحریم‌هایی که پیش از توافق اتمی علیه ایران اعمال می‌کرد را مجددا برقرار کرد.

پنج قدرت جهانی دیگر که توافق اتمی با ایران را امضا کرده‌اند، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه، از موضع ترامپ علیه ایران فاصله گرفته و به حمایت از تجارت با ایران ادامه داده‌اند.

اما از آنجایی که شماری از شرکت‌های اروپایی زیر فشار تحریم‌های آمریکا عقب‌نشینی کردند، این کشورها از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار مالی ویژه حمایت کرده‌اند تا روابط تجاری با ایران را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *